• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Financieel bestand maken met importeren bankbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBZ

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2012
Hallo,

Ik wil graag een excel bestand maken (zie voorbeeld in bijlage) waarbij ik vanuit internetbankieren overschrijvingen kan inlezen. En deze door Excel uiteindelijk verdeeld worden in vaste uitgaven, variabele uitgaven etc.

Willen jullie eens meekijken?
Ik heb nu zelf Excel 2010, maar zou eventueel ook 365 kunnen aanschaffen als dat beter werkt.

Groeten Hester

Bijlagen

Dat zou het beste kunnen denk ik met Power query.
Dan hebben we wel een voorbeeld csv nodig.

@jverkerk
Met Power Query is dat heel goed mogelijk.
Ik verwerk die cashflow ook op die manier."
Helaas gebruikt TS excel 2010, waarin Power Query alleen als add-in beschikbaar is.

Hallo Hester,

Je opzet is prima en Excel 2010 is op zich ook voldoende om te gebruiken.
Ik gebruik het zelf ook zakelijk waarbij ik voor klanten een jaar bankmutaties analyseer
Je kunt heel goed om basis van de tegenrekening categoriseren .
Alleen pin transacties, tikkies/betaalverzoeken en online betalingen (Mollie, Adyen e.d.) kan wat lastiger zijn om te categoriseren. omdat dat geen bankrekening bij staat of hetzelfde banknummer voor verschillende categorieën, maar ik zie bij jouw vrij grove indeling dus ik denk dat je er weinig last van zult hebben. Dan zou ik alles zonder tegenrekeningnummer gewoon onder variabele uitgaven weergeven.

Met Excel 2010 mis je wat nieuwere formules en power query zit er ook niet in. Maar voor bankafschrift analyse kan het prima. Nog 1 tip als je snel alle (unieke) tegenrekeningen wilt hebben dan kun je de (eerste) CSV van bijv 1 jaar maken en dan op de kolom tegenrekening dubbele waarden verwijderen toepassen. Dan blijft een unieke lijst met banknummers over die je dan snel kunt categoriseren en daarna toe laten passen op je gegevensinvoer. waar je de CSV ook plakt.

altijd leuk werken met lege bladen, je kan er zelf op invullen wat je wil.

Bedoel je zoiets?
N.B. Op werkblad Cashflowberekening stond in A2 een spatie achter inkomsten.

Bijlagen

Ik zou alleen nog graag aan jullie willen vragen of het nog sneller en efficienter kan? Met minder handelingen, maar een vergelijkbaar resultaat?

Ik wil het namelijk voor mijn werk gaan gebruiken en daarbij moeten mensen dit zelf gaan invullen. Dan moet het niet te ingewikkeld zijn en vooral ook snel te gebruiken zijn.

Hoe wordt werkblad "Gegevensinvoer" gevuld?
Importeer je een .CSV bestand per dag/week/maand/jaar of wordt de data met de hand ingeklopt?
De Categorielijst kun je initieel vullen op de manier die @roeljongman beschrijft.
De rest wordt door de formules (VERT.ZOEKEN en SOMMEN.ALS) afgehandeld.
Het importeren van het .CSV bestand (lijkt verdacht veel op een ING download) is eventueel te automatiseren met een macro.

Hoe wordt werkblad "Gegevensinvoer" gevuld?
Importeer je een .CSV bestand per dag/week/maand/jaar of wordt de data met de hand ingeklopt?
De Categorielijst kun je initieel vullen op de manier die @roeljongman beschrijft.
De rest wordt door de formules (VERT.ZOEKEN en SOMMEN.ALS) afgehandeld.
Het importeren van het .CSV bestand (lijkt verdacht veel op een ING download) is eventueel te automatiseren met een macro.
Hoi, dit is wel wat ik op die manier heb gedaan met een CSV bestand.

Het importeren van het .CSV bestand (lijkt verdacht veel op een ING download) is eventueel te automatiseren met een macro < Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met ING download?

En een Macro hoe zou ik dat kunnen maken, ik heb dat niet eerder gedaan.

Zelf in vullen???
Doormiddel van een exportbestand van de bank (CSV), kunnen de gegevens gekopieerd en geplakt worden in het tabblad gegevensinvoer.

Ideaal is het nog niet, maar ik heb op dit moment even geen andere oplossing.

Eigenlijk ben ik opzoek naar een manier om op een eenvoudige snelle manier (zonder veel handelingen) een overzicht te krijgen van inkomsten en uitgaven. De uitgaven wil ik opdelen in vaste lasten, variabele uitgaven ( boodschappen, noodzakelijke uitgaven) en nog een kolom voor leuke dingen. Dit laatste met als doel, dat je elke maand met een vast budget hiervoor werkt. Belangrijk is dat het inzicht geeft en weinig tijd kost. Dus mocht iemand een beter idee hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag!

Als je zakelijk werkt met dit soort bestanden kan het wel de moeite waard zijn om over te stappen naar M365

Vooral ook om naar Powerquery te kijken is dan de moeite waard. Het voordeel van powerquery is dat je de CSV in een map kan zetten en powerquery kan bijna alle handelingen overnemen/automatiseren alleen de categorielijst onderhouden voor de categorieën is dan nog handwerk.

CSV is voor particuliere rekeningen het meest handig omdat alle banken dit bieden.

powerquery kan enorm veel tijd besparen bij regelmatig terugkerende handelingen.
maar het aanleren kan wel even wat tijd kosten maar is zeer de moeite waard.

Of is dit misschien een idee?
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan