• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in excel - dagen berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohannavanderSluis

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2025
Hallo!

Ik heb een leuke uitdaging waar ik zelf niet uit kom, wellicht kunnen jullie assisteren.

Dit is de formule die wordt berekend in kolom einddatum:
=WERKDAG(B5;40;'Vrijdagen en vakanties'!B1:B135)

De formule werkt perfect, hier mankeert niets aan. Ik wil alleen nog een formule in deze bestaande toevoegen:

40 moet veranderen in het volgende;
Als tekst is schaap, automatisch 40 wordt geselecteerd.
Als de tekst koe is, deze automatisch op 32 dagen wordt geselecteerd.

Is dit mogelijk? Nu pas ik dit getal, wat staat voor aantal dagen, handmatig aan.

Mvg,

Johanna

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volstaat het dan niet om in je formule die '40' te vervangen door een verwijzing naar de cel waarin 40 staat?
Net zoals je met B5 naar de startdatum verwijst dus.
Op basis van je 'tabel' (een voorbeeld Excel-bestand is altijd beter!):
=WERKDAG(B5;D5;'Vrijdagen en vakanties'!B1:B135)

Welkom op dit forum.

Tip voor de toekomst: plaats s.v.p. een EXCEL voorbeeldje. Voor photoshop zijn andere forums bedoeld.

Nu moeten we bijvoorbeeld gokken waar "de tekst" staat of waar de opzoektabel uit het plaatje staat. Dat zul je dus in onderstaande zelf moeten aanpassen. Het is ook niet getest of het werkt, want dat lukt niet in een plaatje.
Code:
=WERKDAG(B5;VERT.ZOEKEN("cel met de tekst";"de opzoektabel";2;0);'Vrijdagen en vakanties'!B1:B135)
De opzoektabel met beginnen met de kolom na startdatum.

Volstaat het dan niet om in je formule die '40' te vervangen door een verwijzing naar de cel waarin 40 staat?
Net zoals je met B5 naar de startdatum verwijst dus.
Op basis van je 'tabel' (een voorbeeld Excel-bestand is altijd beter!):
=WERKDAG(B5;D5;'Vrijdagen en vakanties'!B1:B135)
Bedankt voor de tip, maar dit is niet de bedoeling. Ik weet dat het 40 dagen zijn, mijn collega wil weten welk project het betreft. Zo heeft elk project een verschillende aantal dagen. Het is niet de bedoeling dat de dagen in 'beeld' blijven staan.

Je ziet wat gebeurt als je geen voorbeeldje plaatst: onduidelijkheid.

Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand.

Geef aan wat je hebt, en (handmatig) wat je wilt bereiken voor een aantal regels.

Welkom op dit forum.

Tip voor de toekomst: plaats s.v.p. een EXCEL voorbeeldje. Voor photoshop zijn andere forums bedoeld.

Nu moeten we bijvoorbeeld gokken waar "de tekst" staat of waar de opzoektabel uit het plaatje staat. Dat zul je dus in onderstaande zelf moeten aanpassen. Het is ook niet getest of het werkt, want dat lukt niet in een plaatje.
Code:
=WERKDAG(B5;VERT.ZOEKEN("cel met de tekst";"de opzoektabel";2;0);'Vrijdagen en vakanties'!B1:B135)
De opzoektabel met beginnen met de kolom na startdatum.
Dankjewel! En helemaal mee eens, ik zal kijken of ik het apart kan krijgen en toe voegen. Ik had eerst de Excel cellen gekopieerd maar dit kwam niet goed over toen het bericht geplaatst is, vandaar deze manier. Ik pas het originele bericht even aan.

Oeps! Zo ongeveer tegelijk met AlexCEL;)
Dan zal je ergens een apart tabelletje moeten neerzetten (ik zou dat op een ander werkblad doen) waar de waarden van schaap, koe, enz. allemaal instaan.
Piece of cake dus, maar als je wil dat we dat voor jou in orde brengen weet je wat de volgende stap is.

Oeps! Zo ongeveer tegelijk met AlexCEL;)
Dan zal je ergens een apart tabelletje moeten neerzetten (ik zou dat op een ander werkblad doen) waar de waarden van schaap, koe, enz. allemaal instaan.
Piece of cake dus, maar als je wil dat we dat voor jou in orde brengen weet je wat de volgende stap is.
Dank! Heb ik ook nu gedaan inderdaad.

Formule uit #3 specifieker gemaakt:
Code:
=WERKDAG(A4;VERT.ZOEKEN(D4;'Vrije dagen & bronmat. '!$E$102:$F$105;2;0);'Vrije dagen & bronmat. '!$B$1:$B$135)

PS Engima: nog even de verwijzingen absoluut maken...

Ik zie dat je elke vrijdag vrij hebt gepland. Die hoef je niet allemaal apart op te geven in een lange lijst met vrije dagen als je deze gebruikt:
Code:
=WERKDAG.INTL(A4;VERT.ZOEKEN(D4;Trajecten!A:B;2;0);"0000111";'Vrije dagen & bronmat. '!$B$1:$B$135)
Alleen een lijst met vakanties en feestdagen is dan nodig.

Ik wil je ook nog even op de functie WERKDAG.INTL() wijzen

Daarin kun je ook je eigen maatwerk weekend opnemen, zoals jullie kennelijk niet op vrijdag werken en dus feitelijk een 3 daags weekend hebben.

de formule wordt dan.
=WERKDAG.INTL(A4;160;"0000111";'Vrije dagen & bronmat. '!I2:I33)

waarbij het 0000111 deel het weekend bepaald de reeks is altijd 7 0 of 1 waarden begint op maandag
0 betekent werkdag 1 betekent weekenddag 4x is dus voor ma tm do en 3x 1 voor vrij tm zo
de rest van de functie is hetzelfde

Het lijstje met echte vakantiedagen wordt zo ook korter en daardoor overzichtelijker. (nu nog maar 32 regels ipv 135 in jouw voorbeeld

Ik heb het even op jouw orginele formule toegepast

Bijlagen

Bedankt voor de toelichting op #17 Roel. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan