Opgelost Map nummeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Ik heb op mijn pc mappen staan met filmopnames op jaar.
Nu wil ik deze nummeren. Moet ik dat allemaal handmatig doen (tekst wijzigen) of kan dat eenvoudiger?

Mappen op jaar. Dan zijn ze toch al gesorteerd op jaar? Waarom zou je de mappen dan nog nummeren?

Daarvoor zijn filemanagers beschikbaar die (veel) beter zijn dan de Windows Verkenner, zoals Total Commander en FileBoss.
Daarnaast kun je in elk Office programma met VBA wel een macro maken die dat doet.

De oude naam is bv. 1996 vakantie België.mp4
Er zijn vele fragmenten met 1996 en daarom wil ik ze nummeren.

Dan denk je na over de nieuwe naam.
1996-001_vakantie België.mp4
of anders?

Dan nóg zijn ze alfanumeriek gesorteerd op naam en bestemming. Ik zie de winst niet van nummeren. Ik zou dan eerder extra mappen maken met alleen de jaartallen, en daar de juiste mappen naartoe slepen. Dus één map voor 1996 met daarin alles wat met 1996 begint, één map voor 1997 etc. Dan heb je een veel overzichtelijker systeem.
Zo doe ik het tenminste. Daarbij 'nummer' ik mijn submappen wel met de datum als eerste in het format mmdd. Dus dan krijg je een map "0613-0628 Valkenburg vakantie" voor de vakantie van dat jaar, en daarin mappen met de naam "0615 Maastricht".
Heeft ook wel weer nadelen, als je iets zoekt maar niet meer gelijk weet in welk jaar dat was :).

Nummeren is, zeker als je alfanumeriek sorteert, ook nog eens heel vervelend, omdat je bij een reeks van 1-26 bijvoorbeeld de sortering 1-11-12-13-14..19-20-21..26 krijgt. Dat is geen sortering waar je vrolijk van wordt. Dus dan moet je al voorloopnullen meenemen. Terwijl je dus al een perfecte sortering (jaartal+tekst) hebt!

Laatst bewerkt:
Je kunt met Advanced Renamer ook DateModified / created etc. toevoegen.
2012-08-03_

Ik wil dan bv.
001.1996 Vakantie belgie-a
002.1996 Vakantie nederland

etc.

Nogmaals: wat denk je dat je daarmee wint? Als je nu in je map kijkt, stáán ze al zo gesorteerd. Je maakt dus de bestandsnamen alleen maar nodeloos langer. En voor het sorteren maakt het dus geen drol uit....
Je kunt er m.i. echt veel beter voor kiezen om eerst jaarmappen te maken. Dan staat de handel er een stuk logischer in.
Bovendien heb je nu een paar tooltjes aangereikt gekregen waarmee je aan de slag kan. Ik zou zeggen: veel plezier met het omnummeren :).

Volgens dit voorbeeldje raak je je extensies kwijt als je hernoemt. Zou ik niet doen met filmpjes :).

In mijn voorbeeld heb ik het op mappen getest. Daar is geen sprake van extensies.
Wel gezond verstand blijven gebruiken! Je kunt niet verwachten dat als je een tool de eerste keer gebruikt alles weet. Je moet natuurlijk eerst testen/oefenen en kijken hoe en wat. De nieuwe map/bestandsnaam wordt weergegeven.

Wel gezond verstand blijven gebruiken!
TS stelt vragen over filmpjes. Lijkt mij handig als je dan ook een voorbeeldje maakt waar hij wat aan heeft. En dat heeft inderdaad alles met gezond verstand te maken... Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een voorbeeldje letterlijk overneemt, en er dan achter komt dat het resultaat prut is.

Nogmaals de nieuwe naam/resultaat wordt altijd getoond!!! Dus je kunt altijd aanpassen.

Ik ga over mijn eigen antwoorden. TS geeft aan wat hij wil en ik reik hem een richting aan. Uiteindelijk moet hij alles zelf uitvoeren.

Wat jij doet is alles afkraken en jij wilt TS vertellen wat hij moet doen op een dwingende manier. TS geeft toch duidelijk aan wat hij wil!
"Je wint er niks mee"
"nodeloos"
"staat al gesorteerd
"maakt geen drol uit"
"ik zie de winst niet"
"ik zou"
"zo doe ik het tenminste"
Lekker positief allemaal en niet luisteren naar wat TS wil!

Denk om je bloeddruk en zet 'm op je negeerlijst.
Dat heb ik lang geleden al gedaan.

En edje heeft mij daar héél blij mee gemaakt. Overigens gaf ik gewoon een aanvulling, gebaseerd dus, zoals ik al schreef, gebaseerd op ervaringen hier waarbij vragers letterlijk een code overnamen, en dus in de problemen kwamen. Dat jij je daar zo druk over maakt, verbaast mij dus enigszins.

Lekker positief allemaal en niet luisteren naar wat TS wil!
Ik geef absoluut positieve antwoorden, waarbij ik dus niet herhaal wat jij al aangaf, omdat ik dat zinloos vind. Dat mogen anderen doen. Jij gaf een prima oplossing, dus wat kan ik daar aan toevoegen? Dus geef ik alternatieve oplossingen. So what?

Ik heb jaarmappen gemaakt en daar mee is de vraag beantwoord.

Voor het nummeren of vernummeren van files raad ik aan het programma Bulkrename te gebruiken. Het programma kan veel meer dan alleen nummeren. Toen ik het heb ge download was het Freeware

Bedankt voor alle reacties. Ik ben wel wat laat, maar ik ben er niet verder mee gegaan.
Nogmaals dank.

Terug
Bovenaan Onderaan