Db gebruiken met meerdere users

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aroff

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2024
Goedenavond Alllemaal,

Ik heb een database gemaakt. Nu wil ik graag gebruikers toevoegen. Zodat er door verschillende users gebruik kan worden gemaakt. Hwr gaar om records toevoegen,verwijdere etc. Tevens zou het fijn zijn als ik zelf querys kan maken. nu krijg ik steeds de melding dat het niet kan omdat ik niet exclusief bdb ingelogd. terwij ik bij opties nu juist "gedeeld " heb aangevinkt. de database staat op een laptop en op een nas.

Ik hoop dat ik het zo voldoende uitrgelegd heb

Is je vraag dus dat wij voor jouw een hele database moeten schrijven? Of gaat het enkel om je melding?

Nee, ik wil alleen graag weten hoe ik mij DB compatible maak voor het gebruik mer meerdere users. Sorry voor het misverstand

Kan je dat niet hier doen, zodat de frontend en backend gescheiden zijn?
Databasehulpmiddelen > Database splitsen

Nee, ik wil alleen graag weten hoe ik mij DB compatible maak voor het gebruik mer meerdere users.
Daar hoef je niks voor te doen. Elke db kan door meerdere gebruikers tegelijk worden geopend. Wél is het verstandig om wat opties correct in te stellen. Dus kijk eerst even goed naar de opties m.b.t. het vergrendelen van records. Je wilt natuurlijk voorkomen dat meerdere gebruikers hetzelfde record kunnen bewerken.

Of de database nog vlot blijft werken hangt een beetje af van het aantal gebruikers dat tegelijk in de database werkt. Meer dan 5 personen zou ik zelf niet aanbevelen. In dat geval is het verstandig om de database op te splitsen in een FE-BE constructie, waarbij je de tabellen in de Backend zet, en de Frontend de overige objecten, zoals queries, formulieren en rapporten bevat.
Die Frontend distribueer je dan bij de gebruikers.

Gebruik vooral niet de optie die Aar aangeeft; die maakt een puinhoop van je database. Wat ik altijd doe: ik maak een kopie van de complete database, en ik hernoem de twee, door de een het achtervoegsel _FE te geven, en de ander _BE. In de BE gooi ik dan alles weg, behalve de tabellen, en in de FE gaan alle tabellen er uit.
Die tabellen heb je uiteraard wel nodig, dus die voeg je daarna in de FE toe als koppeling. Dat maakt voor het gebruik van de database verder niets uit, die blijft net zo vlot werken als voorheen.

Elke gebruiker krijgt dan dus een lokale kopie van de Frontend, met de koppelingen naar de Backend. En iedereen werkt dan alleen in de lokale kopie, en daarmee zitten ze elkaar dus niet meer in de weg.

Mijn gegeven optie is zo slecht nog niet. De ervaringen zijn hoogstens enigzins verdeeld.

Het valt te proberen, maar maak een backup!!!

en krijgen alle gebruikers dezelfde rechten, of mag de één bv. alleen lezen en de andere gebruiker ook gegevens toevoegen. Mogen sommige gebruikers eigen queries maken, formulieren aan passen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan