• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

PedroJV

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2018
Beste Forumleden

Als ik Vertikaal zoek en selecteer voor de tabelmatrix, niet een hele rij, maar alleen een beperkt bereik bv L1-L11, dan valt op dat bij doorvoeren van de formule, de tabelmatrix ook doorgevoerd wordt (zie L1-L11 selektie)
Vlgs mij gebeurde dat eerder niet, dan werd iedere keer de waardes van L1-L11 gebruikt voor de tabelmatrix.
Hoe kan dat? Is daar een optie voor die dat tegengaat?

L1-L11 selectie
=VERT.ZOEKEN(A19;L1:L11;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A20;L2:L12;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A21;L3:L13;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A22;L4:L14;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A23;L5:L15;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A24;L6:L16;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A25;L7:L17;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A26;L8:L18;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A27;L9:L19;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A28;L10:L20;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A29;L11:L21;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A30;L12:L22;1;ONWAAR)

Rij L selectie
=VERT.ZOEKEN(A19;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A20;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A21;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A22;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A23;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A24;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A25;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A26;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A27;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A28;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A29;L:L;1;ONWAAR)
=VERT.ZOEKEN(A30;L:L;1;ONWAAR)

Alvast bedankt

Kan je een voorbeeldje plaatsen?

Bereik vastzetten met $-tekens?
Code:
=VERT.ZOEKEN(A19;$L$1:$L$11;1;ONWAAR)
Dit is wel een bijzondere formule trouwens, je krijgt altijd je eigen zoekopdracht terug of #N/B als deze niet in de lijst staat... Waarom zoeken in 1 kolom?

Maak van L1:11 eens $L$1:$L$11

Er mag best om een voorbeeld documentje worden gevraagd.
Op de nette manier zoals peter59 dat deed zal de forumleiding daar geen enkel probleem me hebben,

Vlgs mij gebeurde dat eerder niet, dan werd iedere keer de waardes van L1-L11 gebruikt voor de tabelmatrix.
Hoe kan dat? Is daar een optie voor die dat tegengaat?
ja hoor, dat gebeurt al zolang als Excel bestaat. En anderen hebben ook al de oplossing gegeven.
met $-teken kun je een relatieve verwijzing (L1:L11) absoluut maken ($L$1:$L$11)
Dit kan je formule enorm flexibel maken want je kunt ook alleen de kolom of alleen de rij absoluut maken.

Als je een hele kolom selecteert (L:L) heb je het verschuif probleem niet dat is logisch want je hebt al alle cellen in die kolom al geselecteerd.

via deze link kun je nog wat meer lezen over de werking van de relatieve - en absolute verwijzingen

Dank je wel voor al jullie reacties.
Ik kan een voorbeeld bestand plaatsen, maar ik begrijp uit jullie reacties wat het probleem is.

Natuurlijk kan ik de formule met dollartekens aanpassen, maar ik me niet herinneren dat ik op deze manier de formule "absoluut" moest maken.
Ik heb namelijk het gevoel dat de Dollartekens altijd automatisch geplaatst werden.

Het kan dus niet aan een andere versie van excel of een optie zijn, die daarvan afhankelijk is?

Als je uw formule aanvult door een bereik te selecteren wordt dat bereik automatisch vastgezet.

Het kan dus niet aan een andere versie van excel of een optie zijn, die daarvan afhankelijk is?
Nee.
Bekijk dit voorbeeldje eens.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan