Oudholland
Gebruiker
- Lid geworden
- 4 jun 2020
- Berichten
- 27
Bij ons op het werk komt er uit een databasesysteem een excel waarin bepaalde gegevens samengevoegd in een bepaalde kolom komen. (ik noem ze in dit voorbeeld "artikelnummers", dat maakt de uitleg wat makkelijker). Met in de rij waarin de samengevoegde cel staat gegevens van de persoon/order waar die artikelnummers aan zijn gekoppeld.
De artikelnummers zijn in de cellen in die kolom steeds gescheiden door een "/". En het brondocument kan tot 300 regels bevatten.
Nu wil ik die gegevens splitsen, en in een nieuw tabblad in (bijvoorbeeld) kolom A die artikelnummers hebben staan (met voor ieder artikel een aparte rij) en daarachter de overige gegevens uit het originele werkblad daarachter in de kolommen.
De "artikelnummers" zullen op het Gegevens-blad steeds maar 1x per stuk voorkomen, en ik wil deze later met verticaal zoeken kunnen vergelijken met een databaselijst van deze artikelnummers (waar ieder artikelnr een aparte rij heeft).
Ik heb een voorbeeld toegevoegd waar ik een paar voorbeeldregels heb gezet, in het format wat door het systeem wordt uitgespuugd in tabblad Gegevens, en zoals ik het zou willen hebben in het tabblad Resultaat. Met wat uitleg erbij in het document.
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken met bijvoorbeeld een macro?
De artikelnummers zijn in de cellen in die kolom steeds gescheiden door een "/". En het brondocument kan tot 300 regels bevatten.
Nu wil ik die gegevens splitsen, en in een nieuw tabblad in (bijvoorbeeld) kolom A die artikelnummers hebben staan (met voor ieder artikel een aparte rij) en daarachter de overige gegevens uit het originele werkblad daarachter in de kolommen.
De "artikelnummers" zullen op het Gegevens-blad steeds maar 1x per stuk voorkomen, en ik wil deze later met verticaal zoeken kunnen vergelijken met een databaselijst van deze artikelnummers (waar ieder artikelnr een aparte rij heeft).
Ik heb een voorbeeld toegevoegd waar ik een paar voorbeeldregels heb gezet, in het format wat door het systeem wordt uitgespuugd in tabblad Gegevens, en zoals ik het zou willen hebben in het tabblad Resultaat. Met wat uitleg erbij in het document.
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken met bijvoorbeeld een macro?