ole object in access

zou mooi zijn dat te zien met die extra tabel en te gebruiken, ik heb al heel wat databases gemaakt en er altijd weer iets leuks toe te voegen, Op dit forum en vroeger op een forum dat alleen maar over Office ging veel tips en oplossingen gekregen. Ik ben niet zo bekend met Exel en vind Acces leuker.

Access ismookmeen veel betere oplossing dan Excel. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat werd voorgesteld :).

Had je dat voorbeeldje met die extra tabel geplaatst? ben er heel nieuwsgierig naar hoe dat eruit ziet

Nog niet, maar ik maak 'm zo wel even af. Overigens helpt het als je toch even uitlegt wat je nu precies wilt vastleggen. Zoals je al gemerkt hebt, ook aan de opmerkingen van Peter, komt er wel het e.e.a. bij kijken voordat je gaat bouwen aan een database. In technische termen: je hebt een Functioneel Ontwerp nodig waarin je beschrijft wat je precies wilt van de database.

Zomaar willekeurig wat gegevens er in kwakken is doorgaans een zinloze bezigheid. Je hebt voor jezelf ongetwijfeld wel bepaald wat je met die gegevens wilt doen. En op basis daarvan maak je dus de database. Een simpele vraag als: "wil je kunnen filteren op tekenaar?" heeft bepaalde consequenties voor het ontwerp. De vraag: "wil je geruilde puzzels nog steeds kunnen zien?" ook. De antwoorden op dit soort vragen is dus belangrijk voor ons om je écht te kunnen helpen.

En wij stellen zomaar wat vragen die ons nu te binnen schieten; dat is krabben aan het oppervlak. Jij weet wat je wilt, en hebt dus diepgaande inzichten in je database. Daar willen we dus meer van weten!

Laatst bewerkt:
op dit moment is het zo dat ik onder nummer doos meerdere puzzels kan hebben omdat er dozen zijn met soms 2 of drie puzzels, handig zou zijn dat als ik een selectie kan doen op doos nr die dan een klein overzichtje geeft om welke puzzels dit gaat. De geruilde puzzels wil ik blijven zien en het is handig als je daar d.m.v een vinkje aangeeft dat je hem niet meer in bezit hebt, want in principe willen we ze gewoon na 1 keer te hebben gelegd weer kwijt. De tekenaar is niet belangrijk. in de database moeten alle foto's, doos nummer, en de omschrijving blijven. het jaar van uitgifte zou leuk zijn maar geen must.

Doordat het hier steeds vaker gebeurde dat je niet meer weet door de jaren wat je wel of niet hebt gehad (leeftijd denk ik ) deze database is een mooie oplossing en je weet welke je wel of niet hebt gedaan.
Je kan het zo gek maken als je wilt, maar dit zegt iets over wat nodig is. En dat is niet zo veel, vandaar mijn opmerking over Excel, al kan je ook volstaan met 1 tabel in Access.

Als je echt allerlei ins en outs wil vastleggen en het dozen verhaal wilt afdekken zou je zoiets kunnen maken:
puzzels.jpg

Ik heb het een klein stukje uitgewerkt, maar er is natuurlijk nog veel meer nodig aan formulieren en rapporten. Je oorspronkelijke probleem heb ik ook maar even laten zitten ;)
Oh, en verkocht = geruild

Bijlagen

En hier mijn versie. Ik heb me beperkt tot twee tabellen: tDozen en tPuzzels. De tussentabel is namelijk niet nodig, zoals ik al had aangegeven. Het lijkt mij wél verstandig, zeker als je ook de tekenaars wilt bijhouden, dat je daar een aparte tabel voor maakt om te voorkomen dat je typfouten maakt in de namen. De tabel tSerie lijkt mij een nutteloze, maar als Peter 'm handig vindt, moet-ie hem vooral gebruiken :).

Bijlagen

Ik ga er vanavond naar kijken nu naar de training van kleinzoon want als opa er niet is dan komt het niet goed

Ik vermoed dat de bijlage Gewichtig1.zip en foutje is Octafish want die gaat echt ergens anders over....

Heel,goed mogelijk; ik zit naar meerdere draadjes te kijken. Zal morgen de correcte posten :)

En hier is de juiste versie :).

Bijlagen

Ik begrijp van deze niet zoveel, zo start de laatste op

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-04-17 183703.png
    Schermafbeelding 2025-04-17 183703.png
    454 KB · Weergaven: 4
En dat is correct :). Ik heb je twee tabellen aan elkaar gekoppeld, dus bovenin zie je de dozen, en onderin de puzzels in die doos. Een doos met twee puzzels heeft dus twee puzzels in het onderste deel.
Het is allemaal wat rudimentair opgezet, maar dat is dus ook de bedoeling, namelijk om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden.

Aan jou de taak om uit te vogelen hoe ik het heb gedaan :D.

Je hebt een foto in het hoofdformulier (fDozen) waarop je de foto van het hoofdformulier kunt vergroten, en foto's in het doorlopende subformulier waarop je ook kunt klikken om de foto te vergroten. En dat was tenslotte je originele vraag :). Alle andere info is in essentie "toegevoegde ballast".

ik begrijp het niet , bovenste stuk zijn de dozen met het nummer van de doos.
het onderste gedeelte zijn de puzzels en steeds met 2 dezelfde foto's als ik daar op volgende klik. Het bovenste gedeelte van dat submenu zijn de puzzels met het nr en de foto het 2de gedeelte van dat submenu staat nieuw bij puzzel id en dezelfde foto die bij het bovenste stukje staat. terwijl het enkele dozen. Ik moet iets aanpassen maar wat om het zo te krijgen dat de onderste foto de tweede puzzel uit de doos is die bij dat doosnummer zou horen. ??

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-04-22 174424.png
    Schermafbeelding 2025-04-22 174424.png
    420,8 KB · Weergaven: 1
het onderste gedeelte zijn de puzzels en steeds met 2 dezelfde foto's als ik daar op volgende klik.
Niet meer dan logisch; ik heb zelf een mappenstructuur met afbeeldingen gemaakt, waar de records uit de betreffende tabellen naar verwijzen. Als jij die afbeeldingen niet hebt, blijft de laatste foto staan in het formulier.
Sowieso is een doorlopend formulier onhandig als het gaat om een afbeeldingesobject. Omdat je maar één afbeeldingsobject hebt, zie je in dat formulier met één record (enkelvoudig formulier) één afbeelding. No problem. Maar een doorlópend formulier bekijkt, zie je meer dan één record staan. Maar er ís maar één afbeeldingsobject. Dus zie je dan in dat ene object dezelfde foto terug. Kies je in het doorlopend formulier een ánder record, dan zie je in alle records een andere afbeelding.

Dat kun je oplossen door een vervangende foto te gebruiken als er geen (correcte) afbeelding is, ofwel door ervoor te zorgen dat het volledige pad aan het foto object is gekoppeld.

Zelf zou ik met een bijwerkquery het veld [Foto] in de voorbeeld database tabellen leegmaken (waarde Null en dan Bijwerken) zodat het veld in elk record leeg is. Vervolgens met het formulier foto's toewijzen aan de diverse records. Dan zou het weer 'normaal' moeten werken :). Dat doet-ie bij mij in ieder geval prima.

Terug
Bovenaan Onderaan