Externe HDD of externe SSD

arnoud71

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2025
Hoi,

Kan iemand mij tippen over een echt snelle externe USB 3 HDD of anders externe (USB 3) SSD.
Capaciteit liefst 6TB, bij SSD neem ik met 4TB genoegen.
Heeft het trouwens zin om voor de duurdere SSD te gaan als zowel de SSD als de HDD via USB 3 werken?

Bij voorbaat dank voor suggesties, s.v.p. alleen als je uit eigen ervaring weet dat de schijf echt snel is.

groet,
Arnoud

alleen als je uit eigen ervaring weet dat de schijf echt snel is.
HDD versus SSD? Aanmerkelijke verschillen!
SSD veel sneller, HDD bewegende delen, kwetsbaarder.
USB 3.0 is toch al weer verouderd?

Zoek je zoiets?

USB-standaard.

De aansluiting bepaalt de overdrachtsnelheid.

Laatst bewerkt:
HDD versus SSD? Aanmerkelijke verschillen!
SSD veel sneller, HDD bewegende delen, kwetsbaarder.
USB 3.0 is toch al weer verouderd?

Zoek je zoiets?

USB-standaard.

De aansluiting bepaalt de overdrachtsnelheid.
Ja, dank je, zoiets zoek ik inderdaad, ik zit nu met een extreem trage (nieuwe) USB 3 HDD, die schrijft gemiddeld 40 kB/s in de dagelijkse praktijk...

Ik snap je opmerking over de aansluiting en overdrachtssnelheid.

Met een USB 4.0 externe SSD.
Zou zoiets gaan gebruiken, USB 3.0 poorten op het mobo doen vaak niet wat ze moeten doen.
Ik wist niet dat er al een USB 4 standaard was. Helaas ondersteunt mijn pc nog geen USB 4, misschien zou ik dan met een moederbord kaartje kunnen gaan werken PCI Express of zoiets, ik moet nog even naar je tweakers link kijken, maar de externe USB 4 apparatuur HDD/SSD zal naar ik aanneem veel duurder nog zijn.

Maar het is inderdaad duidelijk dat mijn directe USB 3 aansluiting zich niet veel aantrekt van de snelheid die het eigenlijk zou moeten kunnen halen...

Dank!

Die 40kb uit een eerder topic duid op een heel ander probleem, dat nog niet is opgelost. Vraag is of een andere schijf dit probleem wel gaat oplossen.

Ja, goed gezien. Dat heeft natuurlijk geen zin. Kijk eens wat CrystalDiskInfo en CrystalDiskMark zegen. Gezondheid, waarden? Plaats screenshots.
Kijk ook onder apparaatbeheer of je daar problemen ziet.

Heb je deze uitgevoerd?
Plak in Wintoets+R = Run = Uitvoeren
%systemroot%\system32\msdt.exe -id DeviceDiagnostic
Enter

Voer ook een sfc /scannow uit.

Volgens internet:
Een exFAT-geformatteerde harde schijf kan inderdaad traag zijn, vooral op mechanische harde schijven, omdat exFAT geoptimaliseerd is voor flashopslag. Dit komt door de manier waarop exFAT de bestandstoewijzing beheert en het ontbreken van journaling, wat kan leiden tot prestatieproblemen bij gebruik met een traditionele harde schijf.

Het opnieuw formatteren naar een geschikter bestandssysteem of het aanpakken van mogelijke fragmentatieproblemen kan de prestaties verbeteren.

Laatst bewerkt:
Die 40kb uit een eerder topic duid op een heel ander probleem, dat nog niet is opgelost. Vraag is of een andere schijf dit probleem wel gaat oplossen.
Ja, daar heb je een goed punt. Ik heb wel jaren geleden een ext. harde schijf gehad, waar dit ook speelde. Toen heb ik een andere gekocht, en die haalde veel hogere (schrijf-)snelheden. Dat is de reden dat ik nu geneigd ben het weer in de schijf zelf te zoeken. Maar dat is misschien onterecht inderdaad.

Ja, goed gezien. Dat heeft natuurlijk geen zin. Kijk eens wat CrystalDiskInfo en CrystalDiskMark zegen. Gezondheid, waarden? Plaats screenshots.
Kijk ook onder apparaatbeheer of je daar problemen ziet.

Heb je deze uitgevoerd?
Plak in Wintoets+R = Run = Uitvoeren
%systemroot%\system32\msdt.exe -id DeviceDiagnostic
Enter

Voer ook een sfc /scannow uit.

Volgens internet:
Een exFAT-geformatteerde harde schijf kan inderdaad traag zijn, vooral op mechanische harde schijven, omdat exFAT geoptimaliseerd is voor flashopslag. Dit komt door de manier waarop exFAT de bestandstoewijzing beheert en het ontbreken van journaling, wat kan leiden tot prestatieproblemen bij gebruik met een traditionele harde schijf.

Het opnieuw formatteren naar een geschikter bestandssysteem of het aanpakken van mogelijke fragmentatieproblemen kan de prestaties verbeteren.
Thanks Senso. Om met dat laatste te beginnen, er staat inmiddels al heel wat op (6 TB schijf), dus ik moet even overdenken of ik dat zie zitten. Fragmentatie kan er haast niet zijn, omdat de schijf gloednieuw was toen ik erover begon te posten hier. Lijkt me tenminste(?).

Ik zal zoeken naar de 2 CrystalDisk....
Ik weet niet zeker wat je bedoeld met gezondheid en waarden. Doel je daarmee op iets wat in de antwoorden staat van CrystalDisk.... of iets anders?

Apparaatbeheer: iets mis met AS media root hub, ben ik nu mee bezig. Verder: onbekend USB apparaat, maar er staan veel entries onder USB serial bus-controllers, dus daar weet ik even niet wat de oplossing is

Ik heb die DeviceDiagnostic nog niet uitgevoerd, ga ik doen.

sfc /scannow heb ik wel al uitgevoerd, daarbij werden corrupte files gevonden die zijn gerepareerd volgens windows.

Het kan aan de schijf liggen.

Wellicht een optie om tijdelijk een schijf van iemand te lenen en te testen.

Zijn de chipset drivers wel geïnstalleerd? Anders werken bijv. je USB poorten op USB 2 snelheid.

@Senso

Naschrift: %systemroot%\system32\msdt.exe -id
Hardware en apparaten:
DeviceDiagnostic stelde iets vast met driver van logitech cordless device, maar dat heb ik helemaal niet, dus daar kan ik weinig mee. Verder niet.

Het kan aan de schijf liggen.

Wellicht een optie om tijdelijk een schijf van iemand te lenen en te testen.
Hoi, thx, ik moet nog ergens een andere usb 3 schijf hebben die wel normaal usb 3-snel was. Ben nog aan het zoeken.

Zijn de chipset drivers wel geïnstalleerd? Anders werken bijv. je USB poorten op USB 2 snelheid.
Hoi, voor zover ik weet wel(?), ik detecteerde niet iets op dit gebied met bovenstaande tools/opties.

Terug
Bovenaan Onderaan