• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Power query met een percentage berekening

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Zie bijgevoegde bestandje met een power query.

mijn vraag is:

Is het mogelijk om extra kolommen te verkrijgen achter de kolommen periode-cumulatief en einde periode vorig jaar met daarin de berekende marge van de "Kostprijs v/d omzet X Omzet X 100".

1752578136691.png

Bijlagen

Query van de fiets gevallen?
En probeer nog meer te verduidelijken wat je nu wilt.

Haha, heb de query opgeraapt en zit er nu wel bij.

Ik zou graag zien dat er ook extra kolommen komen met daarin de % marge van de Kostprijs van de omzet tegen de Omzet.

maar omdat beide aantallen in verschillende rijen zit zou ik ook niet weten of dat wel mogelijk is.

Bijlagen

De source regel nog even aanpassen naargelang (source is hier zegmaar de laatste stap in je huidige query)

PHP:
let
    Source = Table.Buffer( Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Table2"]}[Content]),
    marge = Table.AddColumn(Source, "Marge", each
        let
          pos =  List.PositionOfAny(Source[omschrijving],{"Omzet","Kostprijs van de omzet"},Occurrence.All)
        in
     Source[Periode]{pos{1}} / Source[Periode]{pos{0}})
in
    marge

Laatst bewerkt:
@JEC.

De laatste stap in de query is niet de "source" Dat is bij mij de eerste stap.

Als ik de code in de eertse stap plak gaat dat niet goed lijkt mij 🥴

1752608732692.png

Je moet de code plakken in de advanced editor

Je zal me toch nog even moeten vertellen waar ik het moet plakken dan want voor mij klinkt het heel tegenstrijdig,
Edit: (source is hier zegmaar de laatste stap in je huidige query)

1752643087412.png

Ik heb een poging ondernomen wat mij een toch een paar uurtjes van de straat heeft gehouden.
Het e.e.a. wel moeten reproduceren om het eindresultaat te kunnen zien.

Bijlagen

Zoo, dat ziet er idd goed uit en ik probeer ook te begrijpen hoe je ertoe bent gekomen.

Wat gebeurd hier? Hoe doe je deze stap?
1752653003389.png

Nog een beetje verder gegaan want ik vond het zelf niet erg overzichtelijk.
Er staat nu in de betreffende kolommen onderaan een percentage per kolom.

De stap "posOmzet" en "posKostprijs" zoekt in de kolom "Omschrijving" de tekst "Omzet" en de tekst "Kostprijs van de omzet" dus tekst "Omzet" staat in rij 0 en de tekst "Kostprijs van de omzet" staat in rij 1.
Vreemd hé, in rij 0.
Dat komt omdat in power query de 1ste rij start in rij 0, 1, 2 enz en niet zo als in excel in rij 1, 2 3 enz

Bijlagen

Dat ziet er echt 'gelikt' uit @peter59 😜
Van de kolomnummers had ik idd ook al eens eerder meegemaakt dus dat is mij niets vreemd.

Wat ik nog wel lastig vind is hoe dat zoeken in die kolommen dan werkt. Doe je dat in/met een functionaliteit in Power query?

Ik moet nl nu mijn eigen bestand zien aan te passen met wat jij gemaakt hebt. Dan heb ik ook nog voor iedere maand een apart tabblad 😀

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan