• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden selecteren uit een excel

laforge2

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Ik heb een Excel waarin ik de energie bij houd.
Ook heb ik een tabblad bijgevoegd Excel zitten (is gekopieerd en geplakt)
In het tabblad variabelen staat een tabel.
kolom A verwijst naar betreffende tabblad en kolom c t/m e zijn de termijn bedragen.

Nu wil ik de termijn bedragen vermelden op betreffende tabblad zonder ieder jaar dit te moeten aanpassen.

Ik had al een formule gevonden die het juiste jaar en het eerste termijn bedrag vond.
Dat is INDEX(variabele!$C$1:$C$5;AANTAL.ALS(variabele!$C$1:$C$5;">0")-0)
Hiermee vind ik alleen de 1e waarde.
Maar ook die moet ik dus aanpassen omdat het jaar erop weer een nieuwe periode is en de -0 verwijst naar het laatste getal (-1 naar het 1 na laatste).

Weet iemand een formule hoe ik dit kan doen.

Ik wil geen script of macro omdat ik dan een xlsm moet maken in plaats van een xlsx.

Groetje
Peter

Bijlagen

Een kleine toevoeging, er vanuit gaand dat de termijnbedragen kwartalen betreft (kun je natuurlijk ook aanpassen aan bv maanden)

Bijlagen

De termijnbedragen zijn wel per maand, maar wordt door mij als gebruiker dus tussentijds aangepast.
Als ik vind dat ik teveel of te weinig betaal, dan verlaag of verhoog ik het termijn bedrag.
Het is dus niet zo zoals in jouw Excel

Ik heb een nieuwe excel gemaakt, met daarin wat meer uitleg.
Hopelijk is dat duidelijk genoeg.

De bedoeling is simpel, het antwoord meer complex denk ik.
Ik heb per jaar een energie leverancier (loopt van 01-09 t/m 31-08).
Ik hou daarin de standen en bedragen in bij.
Ieder jaar moet ik dus weer een nieuw tabblad maken.
Omdat we per jaar wisselen van leverancier en het dan goed kan vergelijken hoe het was ten opzichte van het vorig jaar.

Wat ik niet wil is iedere keer formules aan te moeten passen, dus ben flink aan het uitvogelen wat ik kan bereiken met formules.
De uitdaging die overblijft en waar ik dus niet uitkom is hoe ik in een tablad van een jaar (in het voorbeeld Excel 2024-2025) de waardes van de termijn bedragen uit het tabblad variabelen kan overnemen.

Hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Groetjes
Peter

Bijlagen

In C16 en doorvoeren naar rechts.
Code:
=VERT.ZOEKEN($B1;Variabele!$A2:$E5;KOLOM(C1);0)

Terug
Bovenaan Onderaan