Geschikt voor glasvezelaansluiting?

Als UTP verbinding met het glasvezelmodem zou dat moeten kunnen.

Die kabel rechts levert nu tv en internet.
Bericht automatisch samengevoegd:

Dit zit allemaal in mijn woonkamer.
Dus dat wordt geen lange draden trekken?

Glasvezel is een totaal andere verbinding dan de koperverbindingen van KPN en je kabelexploitant.
Als eerste moet er een glasvezel naar je huis getrokken zijn, en dan kan er door een monteur een FTU-kastje geplaatst worden waar je glasvezel op binnenkomt.
1759959110542.webp
En als die zit, en zodra de wijk geschikt is voor glasvezel, dan komt er een NTU-kastje er bovenop. Deze kan je eenvoudig zelf aanbrengen, maar een monteur kan dat ook doen.
1759959155510.jpeg
Deze NTU moet netspanning krijgen, en daarvandaan sluit je een UTP-kabel aan op de WAN-poort van je router/modem. Die je vervolgens instelt op WAN i.p.v. DSL.

Of er glasvezel geleverd kan worden, dan moet je even uitzoeken via bijv. de website van KPN of een andere aanbieder.

Als dit allemaal op dezelfde plek binnenkomt als waar je coax en koper binnenkomt, dan hoef je geen lange kabels te trekken.

Sorry, vergeten te melden:
Ik ga van KPN naar Ziggo (glasvezel).
Vanaf 15 oktober kan het aan gesloten worden.
Mij gaat het er om of de bestaande situatie oke is voor glasvezel.
Met natuurlijk de kastjes die jij zo net beschreef.

Is er al glasvezel aangebracht in je woning? Of is er bekend of het al tot aan je tuin of voordeur geleverd is?

Enig idee tot waar het ligt?

Geen idee
Ik ga morgen vragen aan ziggo.
Is het mogenlijk dat ze de glasvezel noog naar boven moeten trekken?
Gebouw is 12 hoog!
Ik op 2e etage

Ik ben niet bekend met je woning en de eventuele voorgaande werkzaamheden. Het beste is om morgen Ziggo te bellen.

Flatgebouw. Zo te lezen heeft de eigenaar al toestemming gegeven, want de kabels liggen al rond het gebouw. Dat is de eerste fase.

Zodra die klaar is zal er contact worden opgenomen met de bewoners om de glasvezel daadwerkelijk in jouw woning te monteren. Bij flatgebouwen meestal in de meterkast.

Als de kabels in de meterkast liggen dan wordt dat teruggemeld en krijgen de providers de melding RFS (Ready For Service). Die kunnen dan vervolgens daadwerkelijk de apparatuur en verbinding leveren.

Wat dat KPN kastje betreft. Theoretisch kun je die ombouwen naar een UTP verbinding en dus gebruiken voor je netwerk. Uit ervaring weet ik echter dat dit soort kabels lang niet altijd in de meterkast uitkomen en een heel andere route volgen door het gebouw. Kans is dus aanwezig dat je dit kastje niet kunt gebruiken.

In appartementen zul je het meestal met Wifi moeten doen.

Als je glasvezel hebt, zal je weinig aan dat KPN-kastje hebben. Dat is een ISRA-punt, en dat is de plek waar de grote oude PTT-kabel van de straat op binnenkomt. Als je overstapt van een DSL op glasvezel, dan zal vrijwel direct na activatie van de glasvezelverbinding het signaal op de koperen lijn worden verbroken of anders gebeurt dat vrij snel.

Als je in je huis op één of meerdere verschillende plekken (dus buiten je meterkast) oudere 'varkenssnuiten' hebt, zoals je op de foto onder je ISRA ziet, dan kan je die in je huis vervangen door UTP kabels, met UTP-contactdozen.

@brbr woon jij in het gebied waar ziggo al glasvezel modems plaatst.

Terug
Bovenaan Onderaan