Heeft VPN werkelijk bescherming tegen virssen enz. ?

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Rond om mij wordt steeds aangedrongen op het gebruiken van een degelijke VPN verbinding
Nu werd ik vorige week aangevallen door mcAfee in samenwerking van Ziggo
Ik kon op een gegeven ogenblik zelfs mijn provider Ziggo niet meer bereiken, omdat ik door Ziggo geweerd werd. En ik heb zelfs nooit wat met McAfee te maken gehad.
Het enige dat ik kon doen was m'n schijf formatteren en een schone installatie van Win11 doen.
Toen was de dreiging danook volledig over.
Nu wordt m'n vrouws PC weer aangevallen.
Wat kan ik hier anders het beste tegen doen?

Naamloos.png

Met vriendelijke groet
Dukkel

Laatst bewerkt:
Bij McAfee heb ik maar 1 woord nodig:
Verwijderen.

Windows Defender is ruim voldoende.
Wat je ziet is pure spam.

Daarnaast heeft dat niets met VPN te maken.

Een VPN is alleen nodig als je je laptop in een onveilige omgeving wilt gebruiken (camping, cafe, hotel, etc)
Verder is het handig om te doen alsof je in een ander land woont door in te loggen op de VPN-server van dat land.
Maar het beschermt absoluut niet tegen virussen, malware etc.

Voor meer informatie over VPN zie deze presentatie: https://www.sr-pc-hulp.nl/vpn.pdf

Oh, en die Mcafee boodschap is je reinste oplichting.
Windows Defender doet zijn werk goed.

Maar deze Spam is toch door ESET en Windows Defender heengekomen.

1. Wat de connectie is met VPN is mij niet duidelijk.

2. Ik kon op een gegeven ogenblik zelfs mijn provider Ziggo niet meer bereiken, omdat ik door Ziggo geweerd werd.

Een raadsel? Hoe en wat?

3. De vraag is, van wie komt die melding op de screenshot. Ik denk van restanten van een vorige installatie van McAfee?

4. Mogelijk bij het installeren van een ander programma?
It installed from you not unchecking "install McAfree Security Scan".

Windows Defender is geen spam filter maar beschermd tegen virussen en malware.
Als spam filter gebruik ik zelf uBlock Origin en Ghostery.

Hallo @Senso
1) Over wat de connectie ket VPN betreft: Ik zoek een uitweg om deze aanvallen te weren
2) Ik moest een bestaand Email-Account verfrissen. Maar ik kon niet meer op de Site van Ziggo komen, want ik werd geweerd omdat mijn account "verdacht" was.
3) Dat screenshot komt van de PC van m'n vrouw, haar PC is nu inmiddels ook aangevallen. Ik had dezelfde waarschuwing van Ziggo/McAfee al in een eerder stadium.
4) Het zijn absoluut niet restanten van bijv. een vroegere installatie van McAfee.
Ik heb McAfee nooit gebruikt, en ik heb dat laatste periode al meerder keren een zgn schone installatie uitvoerd.
Vandaag kreeg mijn vrouw weer een email van McAfee dat ze nog maar een paar dagen de tijd had om McAfee weer in te stellen.

Die e-mails zijn niet meer dan e-mails, dat heeft niets met aanvallen te maken. Wij krijgen ook op diverse e-mailadressen die McAfee dingen binnen, gewoon negeren/weggooien én je niet al te druk over maken.
En Ziggo gewoon bellen, die hebben een prima helpdesk.

Laatst bewerkt:
Ik ben het nergens mee eens. Feit is dat die melding aanwezig is. Op dat moment moet er direct een "advies" komen hoe te handelen. Dat moet dan van de aanwezige beveiliging komen. Echter het is steeds meer een feit dat geïnstalleerde programma's met vervelende meldingen komen. Lijkt nergens op. Tijd voor de rijdende rechter!

Je kunt het beste uitvoeren wat Edmoor schrijft:
Als spam filter gebruik ik zelf uBlock Origin en Ghostery.
Edmoor is Inventaris en als die het niet weet, wie dan wel.;)

Kijk deze eens na.

Laatst bewerkt:
Ik maak ook al jaren gebruik van uBlok Origin Lite.
Maar dát heeft nu dus niets gegeven.
Ik ga nu ook nog opzoek naar Ghostery, misschien brengt deze uitkomst

Ik maak ook al jaren gebruik van uBlok Origin Lite.
Maar dát heeft nu dus niets gegeven.
Ik ga nu ook nog opzoek naar Ghostery, misschien brengt deze uitkomst

Ik gebruik ook uBlock Origin, maar dat heeft eigenlijk niets met spam mail te maken. Krijg behoorlijk wat spam binnen, meer te maken dat KPN spam-filtering slecht is.

Ik heb uBlock Origin Lite en Ghostery ingesteld.
Hebben jullie nog meer aanbevelingen?
Maar zou de Spam-filtering bij Ziggo dan wel zo veel beter zijn.
De enige suggestie van een medewerker van Ziggo was: Als je wat binnen krijgt, ga dan naar die drie puntjes em blokkeer die site. (Hij zei leterlijk: dan blijft die Site eeuwig weg)
Al het goede is welkom

Als je een security pakket installeert dan schakel je een deel van MS Defender uit. Net als @edmoor gebruik ik ook MS Defender, zie bijlage.

Ik moest een bestaand Email-Account verfrissen. Maar ik kon niet meer op de Site van Ziggo komen, want ik werd geweerd omdat mijn account "verdacht" was.
Gebruik je webmail? Eset antispam en antiphishing werken op je pc (in Outlook, Thunderbird, enz) maar niet in Webmail (Ziggo webmail, Gmail, outlook.com, enz).

Spam mail kan je gewoon verwijderen maar Klik nergens in de email want het hele email bericht kan één groot linkje zijn.

Dat je pc vervelend doet lijkt meer op malware, dus kwaadaardige software die bijvoorbeeld schade aan wil richten, gegevens wil stelen, of de controle over je pc wil krijgen. Software van onbekende afkomst geïnstalleerd?

Bijlagen

Geen idee, ik volledig te goeder trouw

Wat betreft dingen die op je computer terecht kunnen komen is dat fout #1.
Verder siert het je ;)

Hoe meer je installeert dan kunnen je dingen zijn ontgaan. Maar goed, dergelijke e-mails krijgt iedereen binnen. Meldingen op het scherm zijn wat anders.

Software van onbekende afkomst geïnstalleerd?

4. Mogelijk bij het installeren van een ander programma?
It installed from you not unchecking "install McAfree Security Scan".

Je kunt ook kijken in de map Program Files en Program Files (x86) of daar McAfee bijstaat.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook uBlock Origin, maar dat heeft eigenlijk niets met spam mail te maken. (...)

De extensie "uBlock Origin" is inderdaad primair een "ad blocker".

uBlock Origin

uBlock Origin ist als Werbeblocker ein freies, plattformübergreifendes Webbrowser-Plug-in zum Filtern von Webinhalten, beispielsweise Werbung, Webtracking oder Malvertising. (...)

Zie verder: "uBlock Origin".

Effectieve adblockers: ons advies

Er zijn tientallen adblockers. Welke kies je? We helpen je op weg naar een bruikbare adblocker, voor jouw besturingssysteem en jouw type apparaat.

(...)

Zie verder: "Effectieve adblockers: ons advies".

Een "ad blocker" kan ook helpen tegen de verspreiding van schadelijke software via advertenties.

Zie eerder: "Telegraaf .nl serveert malware via advertentie provider. Ze zijn er mee bezig."

Terug
Bovenaan Onderaan