Dualboot 2x windows 11

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Besturingssysteem
Windows 11
Om met een nieuwe Windows te kunnen starten en stelselmatig hier nieuwe apps op te installeren wil ik een dualboot met 2x Windows 11home maken op 2 verschillende schijven.
Het ene systeem zou ik gebruiken om te experimenteren met verschillende software en toepassen van tweaks allerhande, het andere als normaal werk system.
1) Is dit mogelijk?
2) Hoe ga ik best te werk, want in 2022 liep een dualboot met W10 ook al niet goed af.?
3) Hoe weet ik bij opstart welke Windows installatie de gewone en de experimentele is?
4) Ik heb reeds een back up van een nieuwe Windows met de hoogst nodige apps voor mij, die ik over mijn huidige systeem heb geplaatst, maar ik heb nadien een back-up van mijn vorige installatie teruggezet omdat ik dingen vergeten was veilig te stellen om in de nieuwe te gebruiken.
Kan ik deze back-up gebruiken om op de andere schijf te zetten die nu nog leeg is?

Maak voor de experimentele een Virtual Machine, dan heb je geen dual boot nodig.
Sterker nog, je kan dan beide tegelijk draaien waardoor vergelijken erg eenvoudig is.
Zelf gebruik ik er VMWare Workstation voor:
VMW.jpg
Netwerkt en internet worden gedeeld.

Laatst bewerkt:
Dat zou een optie zijn, maar ik doe het liever echt met 2 schijven en ik heb die back-up nu toch al, die zal ik op de VM niet kunnen gebruiken vermoed ik.

Wat ik al zei, het netwerk is gedeeld.
Je kan dus naast de virtuele schijf de beide andere schijven gewoon gebruiken.
Maar het is geheel aan jou uiteraard.

Zoals je hier kan zien is zowel een schijf op m'n hoofd PC en m'n NAS vanuit de Virtual Machine beschikbaar:
1763294629409.png

Laatst bewerkt:
Op elke schijf W11 installeren zonder de andere eraan, op de eerste SATA aansluiting de gewenste schijf aansluiten etc.
Opstarten via de boot key, kun je de 2e schijf kiezen, aangenomen dat er op de eerste de reguliere W11
staat.

Zo draai diverse OS'en op een PC.

Op elke schijf W11 installeren zonder de andere eraan, op de eerste SATA aansluiting de gewenste schijf aansluiten etc.
Opstarten via de boot key, kun je de 2e schijf kiezen, aangenomen dat er op de eerste de reguliere W11
staat.

Zo draai diverse OS'en op een PC.
De huidige Windows staat op een M2 SSD, ik kan niet mijn pc gaan afbreken om die daar even uit te halen.
De experimentele zou op een SATA schijf komen.

Dat is toch niet zo lastig?
M2 reepje eruit.
SATA schijf op SATA0 aansluiten.
Via USB Windows erop installeren.
M2 reepje er weer in zetten.

Ik ga proberen, het is die reus van een koeler die altijd voor problemen zorgt en de M zitten nog eens onder een gril

Een bootmanager gebruiken om twee windows installaties te hebben is zo 1990. Gebruik virtualisatie, wat iedereen tegenwoordig doet.

Waarom
1: geen gedoe met hardware.
2: Backup maken van een virtueel systeem is makkelijker.
3: Je hebt beide tegelijk actief, dus je kan de systemen makkelijker vergelijken.
4: als je voldoende capaciteit hebt kan je zelfs meerdere windows omgevingen tegelijk naast elkaar draaien.

Ik gebruik zelf Hyper-V, die simpel in elke Windows Pro te activeren is.

Dat is toch niet zo lastig?
M2 reepje eruit.
SATA schijf op SATA0 aansluiten.
Via USB Windows erop installeren.
M2 reepje er weer in zetten.
Kom zeg dat ga je toch niet allemaal doen als je ook kan gaan virtualiseren?

Laatst bewerkt:
Even verduidelijken, ik schreef dat virtualisatie een optie kon zijn, maar daar ik daar niet vertrouwd mee ben had ik het liever op 2 fysieke schijven.
Ik zie er echt tegenop om die koeler er af te halen om de plaat die over de M2 aansluitingen zit er te kunnen afhalen.
Ik wil het echt wel met virtualisatie proberen, maar kan iemand me nu zeggen of het mogelijk is met de gemaakte back up of niet? Er steekt al heel wat werk in de nieuwe Windows!
En welke dan te nemen want er zijn er nu 2 verschjhillende opgenoemd.

Omdat er in #10 staat dat Hyper-V voor pro versies van Windows is heb ik VMWare Workstation H25 gedownload en de set up uitgevoerd als admin.
Nergens op de pc vind ik nu enig spoor ernaar, niet op C, niet in de gebruikelijke programma mappen en niet in het startmenu.
GEEN VM dus meer voor mij, als zelfs gewoon een installatie al misgaat.
Ik zal wel eerst opnieuw Windows installeren op de lege schijf en dan direct de back-up terugplaatsen. Als ik dan met de experimentele wil starten doe i dit wel via de bios.

Zelf gebruik ik ook VMWare Workstation, werkt prima.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Terug
Bovenaan Onderaan