laptop valt uit bij windows laad scherm

lefty999

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Dag beste

ik heb een laptop die bij het opstarten altijd uitvalt/reboot als het windows logo verschijnt bij opstarten.
als ik bij een scherm kwam van systeemherstel of normaal opstarten en ik hier even met de pijltjes toetsen druk zodat ik in dit scherm blijf blijft hij wel gewoon aan.
Ik heb in de bios gekeken en zag dat de tijd niet klopte ; Daarom heb ik de cmos batterij verwisselt, en de tijd opnieuw ingesteld.
en ik heb in de bios de default settings geladen.
Ook heb ik al geprobeerd de ram geheugen eruit te halen (de 2 sticks) en een voor een geprobeerd.
Ik heb de harde schijf al aan een andere computer gehangen en getest/geformateerd.
Ik heb de Cdrom eruit gehaald en getest.
De batterij van de laptop is nog in orde gezien ik zonder vaste stroom nog reactie heb.
als ik in de bios de sata mode verander van ahci naar ide dan blijft de pc iets langer op het windows logo denken voor hij uitvalt/reboot.

Ik heb na het formateren geprobeert er opnieuw een besturingssysteem op te zetten maar bij elke poging van instaleren kom ik niet verder dan het windows laad scherm.

Dus ik krijg wel de melding om op een knop te drukken om de instalatie te starten maar daarna krijg je het windows laadscherm en dan stopt het.

Ik heb al een instalatie cd van windows 7 en windows 11 geprobeerd.
Ik heb ook geprobeerd via een externe usb schijf waar ik via rufus programma windows 11 en windows vista (wat oorspronkelijk op de laptop stond) geprobeerd maar telkens dezelfde uitkomst.
Ik heb bij windows vista de 32 bit en de 64 bit versie geprobeerd maar ik kom telkens op hetzelfde probleem.

MVG lefty999

P.S. Ik heb zojuist geprobeerd met een instalatie van ubunto wat in het verleden wel altijd kon opstarten in een soort tijdelijke besturingsysteem/testversie van ubunto maar deze stopt ook bij het laden van het ubunto logo.

Laatst bewerkt:
Start hem eens zonder een schijf/ssd erin.
Dan zou ie in de bios moeten komen met natuurlijk de mededeling dat ie geen bootdevice heeft.
Als dat lukt werkt het mobo nog en is het wellicht de SSD die niet meer goed is.
Lukt dat ook niet dan is er iets mis met heb mobo of de cpu.

In de bios geraak ik dat is geen probleem maar hij wil geen windows instaleren of toen er nog een windows op de harde schijf stond wilde die naar daar opstarten , hij reboot de laptop telkens bij het opstarten en het windows scherm verschijnt(laadscherm) ook bij een nieuwe instalatie stopt hij daar en reboot hij de laptop.

Bij het opstarten zonder ssd krijg ik volgende logische melding :

Check cable connection!
PXE-MOF : Exiting intel pxe rom.
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Dat vermoedde ik al.
Het probleem zit in de SSD of de SSD-connectie.
Probeer het eens met een andere lege SSD
Als dat het probleem ook niet oplost zit het probleem vermoedelijk in het mobo.

De ssd kan ik wel bekijken via een externe ssd aansluiting/behuizing op een andere pc zou ik kunnen proberen deze zo aan te sluiten op de laptop en er zo windows op te instaleren? Dit ter test niet voor definitief werking.

Grafische deel niet goed meer, voor het OS laad draait die in vesa mode van de bios, dan wordt er door het OS de grafische schil geladen en dan loopt de boel vast begrijp ik.

dus is het de harde schijf of de grafische kaart ? kan ik testen op enige manier dat het de grafische kaart is ?

Waarom het de harde schijf zou moeten zijn ontgaat mij.

Zonder een OS is de graka niet te testen, denk dat het model kliko wordt, tis al een oudje hè.

kan ik testen op enige manier dat het de grafische kaart is ?
Je kan daarvoor een live usb met een besturingssysteem (bijvoorbeeld met Linux) voor gebruiken. De laptop hoort het besturingssysteem dan op te starten inclusief grafische omgeving.

Maar jouw eerdere antwoord:

Ik heb zojuist geprobeerd met een instalatie van ubunto wat in het verleden wel altijd kon opstarten in een soort tijdelijke besturingsysteem/testversie van ubunto maar deze stopt ook bij het laden van het ubunto logo.
Dit geeft eigenlijk al de bevestiging waar @Lange Pier het over had.

windows vista (wat oorspronkelijk op de laptop stond)
Dan is het al een gedateerde laptop waarbij een defecte grafische kaart niet ondenkbaar is.

Terug
Bovenaan Onderaan