Windows 11: docking station scherm problemen

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Ik merk op mijn werk een heleboel multi-monitor gerelateerde problemen. Setup gebeurt altijd via een Dell Docking (meestal WD19S) die via USB C aangesloten is.
  • Wanneer laptop na loskoppelen weer aangesloten wordt gaat 1 of meerdere schermen niet aan
  • Wanneer laptop na loskoppelen weer aangesloten wordt gaan de schermen wel aan maar met een harde resolutie van 800x600. Kan je niet aanpassen in Windows Settings. Wanneer er een NVidia display driver betrokken is zie ik in device manager NVFailSafe
Het wordt vaak opgelost door schermen opnieuw in te pluggen (ofwel displayport cable ofwel stroom) of gewoon heel de docking te herstarten.
Maar blijft maar voorkomen, bij verschillende types laptops, maar altijd Windows 11. Bij Windows 10 had ik deze problemen niet.

Iemand nog suggesties wat ik kan proberen?

Helaas is de techniek van die docks nog niet optimaal. Meer specifiek het herkennen van de monitoren. Bij HP soortgelijke problemen. Heeft iets te maken met een EDID

Kijk eens in de registry onder:
\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration

Als daar een hele lange lijst staat dan is er inderdaad iets mis met het herkennen van de schermen.

1 van de oorzaken is Fast Startup. Deze moet uitgeschakeld staan (om meer redenen dan deze overigens)

Verder kun je onderstaande registry keys proberen. Die locken als het ware de instellingen en omzeilen EDID. Werkt dus het beste als je overal dezelfde schermen en docks hebt, of steeds op dezelfde plek zit.

Code:
reg add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers" /v "DisableEdidCheck" /t REG_DWORD /d 1 /f

Mocht dit niet werken dan kun je de keys ook weer verwijderen en werkt het weer als voorheen

Helaas is de techniek van die docks nog niet optimaal. Meer specifiek het herkennen van de monitoren. Bij HP soortgelijke problemen. Heeft iets te maken met een EDID

Kijk eens in de registry onder:
\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration

Als daar een hele lange lijst staat dan is er inderdaad iets mis met het herkennen van de schermen.

1 van de oorzaken is Fast Startup. Deze moet uitgeschakeld staan (om meer redenen dan deze overigens)

Verder kun je onderstaande registry keys proberen. Die locken als het ware de instellingen en omzeilen EDID. Werkt dus het beste als je overal dezelfde schermen en docks hebt, of steeds op dezelfde plek zit.

Code:
reg add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers" /v "DisableEdidCheck" /t REG_DWORD /d 1 /f

Mocht dit niet werken dan kun je de keys ook weer verwijderen en werkt het weer als voorheen

Fast Startup staat al uit.

Registry zal ik eens bekijken. Dat locken ga ik niet doen, lijkt mij eerder contra-productief in onze setup
Bedankt

Firmware up to date?

Bedankt voor de suggestie. Ja de Dell WD19S is zeker up-to-date

Terug
Bovenaan Onderaan