Graag advies over aansluiting 2 laptops /1 monitor

Reintje48

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2011
Besturingssysteem
Linux Mint
Office versie
OnlyOffice
Graag een advies over het volgende.
Ik heb 2 laptops, 1 monitor
Laptop 1 Lenovo Thinpad X1 - Linux, WEL online, aangesloten op monitor via USB-C, krijgt voeding etc. via USB-C
Laptop 2 HP Probook - Windows, NIET online, aangesloten op monitor via HDMI. Rechststreeks op netstroom
Afhankelijk welke laptop wijzig ik op de monitor de ingang USB-C of HDMI.
Ik heb echter 1 toetsenbord en muis draadloos via USB ontvanger.
Als ik de windows laptop gebruik moet ik de usb ontvanger verplaatsen naar die laptop.
Gebruik ik de Linux laptop dan doe ik de ontvanger in de monitor.
Dat is wat omslachtig en ik zoek dus een andere, simpelere, oplossing.
Nu zijn er toetsenborden die 2 laptops kunnen bedienen, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Belangrijk is in dat verband dat er 2 besturingsystemen zijn.
Zijn er misschien andere oplossingen zonder een nieuw toetsenbord en muis aan te schaffen?

Mis merken en types, voor Logitech b.v met Unifyer kun je extra zenders/onvangers aanschaffen.

Heb hier een monitor met meerdere ingangen en i.c.m. een Ugreen USB switch kan ik mobo en muis gebruiken met 2 PC's

Laatst bewerkt:
De monitor is Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 en als toetsenbord/muis Cherry B. Unlimited 3.0 combo.

Monitor heeft ingang opties genoeg maar losse Cherry dongels kan ik niet vinden, helaas, indien die op 2,4MHz werken zou een ander merk miss. ook willen maar kom daar maar eens achter.
Afhankelijk welke laptop wijzig ik op de monitor de ingang USB-C of HDMI.
Bij mij werkt de monitor gelijk al ik een PC aanzet, die pakt welk signaal er wordt aangeboden bij het aan zetten van de ene of de andere.

Muis en tobo moet ik kiezen met de switch.

Beiden werken ook met een draadje heb ik begrepen, is dat geen optie i.c.m. een switch?

Bij mijn zitten de dongels voor muis en toetsenbord in de KVM switch, dus dat werkt ook.

Bedankt voor alle reacties.
Zo'n KVM switch lijkt me wel geschikt, maar betekent ook dat ik beide laptops ook met de switch moet verbinden, of denk ik nu de verkeerde kant op?
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik tot het inzicht kom dat het simpel wisselen van ontvanger (dongel?) misschien nog wel het handigst is.

Bij mijn zitten de dongels voor muis en toetsenbord in de KVM switch, dus dat werkt ook.
Hoe werkt dat dan?
Je hebt een in en 2 uitgangen nodig voor het tobo en muis.

En in principe heeft de TS geen switch voor de monitor nodig.

Bedankt voor alle reacties.
Zo'n KVM switch lijkt me wel geschikt, maar betekent ook dat ik beide laptops ook met de switch moet verbinden, of denk ik nu de verkeerde kant op?
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik tot het inzicht kom dat het simpel wisselen van ontvanger (dongel?) misschien nog wel het handigst is.

Het is wel het goedkoopst. Je verbindt inderdaad 2x een laptop een enkele USB-kabel aan de switch (ene in USB1 van PC1, en de andere in USB2 van PC2) en de muis toetsenbord combi aan de voorkant. Alles wat aan de voorkant zit aangesloten wordt gedeeld met de twee laptops. Een druk op de knop en je bestuurt de ene laptop.

Hoe werkt dat dan?
Je hebt een in en 2 uitgangen nodig voor het tobo en muis.

En in principe heeft de TS geen switch voor de monitor nodig.
Zie hierboven.

Dit is een alternatief voor pure KM switching (dus geen video).
Heb ik een tijd gebruikt om te switchen tussen mijn laptop met docking station en eigen game PC voor het thuiswerken.

Je vroeg hoe het werkt... zo werkt het...

De dongle(s) gaat/gaan in de voorkant en met 1 kabel gaat dat signaal naar de ene laptop en met 1 kabel naar de andere laptop als je op het switch knopje drukt.
Er werd overigens een Sounix switch mét video gedeeld. Ik deelde een Ugreen switch die alleen USB switcht (dus geen video via HDMI).

Dus wat moet ik precies beter lezen? 😅

Exact hetzelfde als met bedraad, het zou je echter sieren om niet zo uit de hoogte doen, want ik heb gewoon uitgelegd hoe het met een dongle werkt in mijn reactie.
Zoals je vroeg. Dus blijkbaar heb je zelf wat moeite met alles volgen -_-'

Ten eerste was de vraag niet voor jou maar voor @edmoor. en ten tweede ben je een zeer irritante betweter,
als ik vertel dat ik zelf zo'n ding heb ga jij het nog een keertje uitleggen, op negeren dan maar.....

Ik heb een toetsenbord/muis set van Trust met 1 dongle.
Deze zit in een USB ingang van de switch waarvan de link plaatste.
De HDMI en USB kabels van beide PC's zitten er aan de andere kant in:
1 HDMI kabel gaat van de switch naar de monitor.

1781113919390.webp

Met 1 druk op de knop op de switch kan ik wisselen van de ene PC naar de andere.
Beide PC' zijn mini PC's.
1 Ervan draait op Windows 11 en de andere is een dual boot met Windows 11 en Zorin OS.

Laatst bewerkt:
De muis en toetsenbord zijn draadloos.
De PC's verder inderdaad niet.
Voor mij werkt bovenstaande prima.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan