LG G-Sync monitor op zwart

arnoud71

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2025
Hoi,

Net ging ineens mijn LG monitor op zwart, met de mededeling, no signal, entering power saving mode.
Kabels in en uit gedaan overal, maakte geen verschil.
Viel me verder wel op dat verlichting op het keyboard uit was, die is normaal aan, en dat het lichtje van de aan/uit knop van de pc stil stond, normaal knippert deze vrijwel altijd met verschillende snelheid.
Alles maar eens uit gedaan, en na 10 minuten alles opnieuw opgestart, en tot mijn verbazing lijkt alles het normaal te doen.
Wat kan hier aan de hand zijn(/zijn geweest)?
PC: samengesteld door pc bouwer
Grafische kaart: Geforce GTX 1080
Monitor nVidia G-Sync 27GP850
2 interne SATA HDDs elk 4 TB
Systeem draait op een 1TB SSD, Windows 10 Pro
Het kan zijn dat het even duurt voor ik terug reageer. Ik heb plotseling meerdere zaken die ineens tegelijk kapot gaan hier thuis, waar ik ook mee aan de slag moet.

Zomaar een idee: Recentelijk blikseminslag in de directe omgeving gehad, of een stroomstoring?

Hoi, Nee, dat niet, de rest van mijn apparatuur doet het ogenschijnlijk gewoon.
Het lijkt (wat betreft wat ik zag gebeuren) alsof er een soort zekering in de pc zit die uitslaat bij te hoge temperatuur of iets dergelijks, maar zich weer herstelt na afkoeling. Nogmaals, zo lijkt het, het is waarschijnlijk iets heel anders lijkt me. Ik zit inmiddels weer ca. 2 uur op de pc te werken, zonder dat er iets aan de hand lijkt te zijn.

Hoi, Nee, dat niet, de rest van mijn apparatuur doet het ogenschijnlijk gewoon.
Net zei je nog dit: "Ik heb plotseling meerdere zaken die ineens tegelijk kapot gaan hier thuis, waar ik ook mee aan de slag moet." Een flinke externe spanningsverhoging kan ook zorgen voor schade aan je apparatuur. Ter info: Tijdens de stroomstoring in Swifterbant werd er in Lelystad kortstondig +/- 400 volt gemeten op het net.
Het lijkt (wat betreft wat ik zag gebeuren) alsof er een soort zekering in de pc zit die uitslaat bij te hoge temperatuur of iets dergelijks, maar zich weer herstelt na afkoeling. Nogmaals, zo lijkt het, het is waarschijnlijk iets heel anders lijkt me. Ik zit inmiddels weer ca. 2 uur op de pc te werken, zonder dat er iets aan de hand lijkt te zijn.
Ja, misschien dat je voeding het ergens moeilijk mee had. Gebeurt het vaker, kabels even controleren of de voeding vervangen. Nooit de voeding zelf openmaken om eraan te knutselen.

Als de PC te warm is, dan zou hij volledig vastlopen, en zou je meestal een OVERHEATED CPU melding in je BIOS zien. Dus check ook de temperaturen.

Ja klopt, met ineens, bedoelde ik in de loop van een paar dagen, was een beetje gefrustreerd, excuses, had anders moeten formuleren.
Voeding heb ik 2 jaar geleden vervangen, , is zo-n platinum ding van 750 Watt, zou goed moeten zijn, maar wie weet, misschien heb je gelijk inderdaad.
Bedankt voor de tip over temperaturen,/BIOS, dat wist ik niet!

Heb je probleemoplossing uitgevoerd?
Probeer >
%systemroot%\system32\msdt.exe -id PowerDiagnostic

Voor de zekerheid sfc /scannow uitvoeren.

Ik zou dan aanraden om met speciale software de temperatuur van je CPU in de gaten te houden.

Voor de zekerheid sfc /scannow uitvoeren.
Vreemd, het lukt me niet om de command prompt als administrator uit te voeren, als ik dat kies, gebeurt er niets. Ik kan het dus nu niet testen. Weet jij hoe ik dit kan fixen?

Bedankt voor de tip. Hoe heet die software?
Er is genoeg software te vinden die dit kan. Ikzelf gebruik HWmonitor, maar CoreTemp werkt ook prima!

Ik zou gewoon de kast open schroeven, de videokaart en cpu controleren op stof en eventueel de kast open laten, dit klinkt gewoon als een warmte probleem met de videokaart/hele pc

Ik zou niet aan de raden om de kast open te laten. Maar even voorzichtig de boel (laten) stofzuigen kan geen kwaad.

@maestro12 en @Aar : dank jullie wel, ik zal mijn best doen.

Ik zat zelf nog te denken aan de voeding, mede omdat ik eerder een probleem had met de voeding die toen is vervangen. Ik had gisteren binnenshuis met alle gordijnen dicht, waardoor het erg meeviel met de warmte in huis.

Update 17-7-2025:
Aanleiding: Het gebeurde gisteren weer (nu totaal 3x gelijkwaardige symptomen in ruim 2 weken), maar net iets anders: de pc/monitor stonden in waakstand (monitor mogelijk in slaapstand), door inactiviteit van mij. Toen ik het scherm wilde activeren met de muis, kreeg ik niet de vertrouwde Windows achtergrond maar een melding op zwart scherm met rode achtergrond dat de resolutie stond ingesteld op 2440 bij 18.. en dat sommige pcs dit niet ondersteunen, er werd voorgesteld de resolutie op 1024/768 te zetten. Ik kon vervolgens alleen restore to defaults kiezen of OK. Ik koos voor OK, omdat dat me het veiligst leek, hoorde onmiddellijk een harde tik/klik, maar ik kan niet duiden of dat van de monitor of van de pc kwam. Pc werd vervolgens na een paar sec. opnieuw opgestart (maar dat heb handmatig afgebroken, omdat ik de pc even uit wilde laten staan voor de zekerheid). Het is bijna een hele dag later en computer en pc geven op dit moment geen teken van een defect o.i.d. Ik moet wel zeggen dat ik vanmiddag het stof eens van het interieur van de pc had geblazen met een tamelijk krachtige blower.

>> Mijn vraag: Weet iemand hoe ik, zonder de hele pc te slopen, kan onderscheiden of nu de videokaart, het moederbord, de voeding, of de monitor de oorzaak van mijn probleem is?
>> Moederbord: Asus ROG Crosshair VI Hero
>> Processor: AMD Ryzen 7
>> Videokaart: nVidia Geforce GTX 1080
>> Voeding: Corsair 750 Watt
>> Monitor LG 27GP850

Bij voorbaat dank!

Klinkt alsof de gpu of de voeding eerder het probleem zijn. Zeker die klik als je die juist hoorde is een indicatie van relais van de voeding. Zou eerder de temperatuur van je GPU checken, als je al goed stofvrij hebt gemaakt kan dit nog problemen geven. Check ff om met je huidige software gaat anders speccy oid gebruiken.
Kan ook driver probleem zijn, miss laatst update gehad die moeilijk doet of software? Kabels van GPU zou ik checken, voeding en PCI-e. Als je nooit eerder hebt gedaan ff op youtube zoeken.

Wat is de foutmelding van windows eigenlijk als je pc uitvalt? Wat zegt event viewer? Het kan ook zijn dat je aangesloten hardware ligt te klooien dat juist de monitor kuren vertoont maar zou eerder in pc nog zoeken.

Terug
Bovenaan Onderaan