• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Kom niet uit gewogen gemiddelde berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Beste helpers,

Ik wil voor een groep een bezettingsgraad berekenen. Ik ben al een heel eind gekomen (voor mijn doen) door erachter te komen dat ik geen normaal gemiddelde moet berekenen, maar met SOMPRODUCT een gewogen gemiddelde kan uitrekenen. Echter wil ik hierbij een criterium hebben, voor bijvoorbeeld een week, een dag of een kwartaal in cel G2. Dit criterium lukt mij niet om in SOMPRODUCT toe te voegen. Kan iemand mij helpen?

Groeten, Bas

Bijlagen

Zo bijv. voor week 29 (meer zijn er niet in de je vb)
Code:
=SOMPRODUCT((B2:B6)*(C2:C6)*(E2:E6=29)/SOM.ALS(E2:E6;29;C2:C6))
Of als je alle dinsdagen wilt:
Code:
=SOMPRODUCT((B2:B6)*(C2:C6)*(A2:A6="Di")/SOM.ALS(A2:A6;"Di";C2:C6))
Combinaties zijn ook mogelijk, dan moet je nog meer termen toevoegen (en SOMMEN.ALS gebruiken).

Beste AlexCEL en Tech8,

(even zelf een account aangemaakt in plaats van gebruik te maken van die van mijn vader)
Bedankt voor jullie reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Nu heb ik toch nog een vraag. In tabblad "bezettingsgraad" wil ik in cel B3 het gewogen gemiddelde van de bezettingsgraad van collega 'D1' van week 1. De data komt na het invullen van een forms formulier automatisch binnen in tabblad D1.

Deze formule had ik eerst (maar is voor het gemiddelde en niet het gewogen gemiddelde): =SOMMEN.ALS('D1'!Y:Y;'D1'!AA:AA;"=1")/AANTAL.ALS('D1'!AA:AA;"=1")

Als ik dan somproduct gebruik kom ik op deze formule uit:
=SOMPRODUCT(('D1'!Y:Y)*('D1'!W:W)*('D1'!AA:AA=1)/SOM.ALS('D1'!W:W;'D1'!AA:AA=1))

Alleen komt hier nu geen waarde uit terwijl bij de eerste formule wel. Kunnen jullie mij hierbij verder helpen? Excuus, mijn excel skills zijn verre weg van goed.

Bedankt voor alle moeite.

Groeten,
Stefan

Bijlagen

Opm:
1. In D1 staan allemaal foutmeldingen, dus krijg je uit de SOMPRODUCT ook een foutmelding.
2. Gebruik geen hele kolommen als verwijzing, maar kort het bereik in. In de kolom staat ook tekst, en tekst kun je niet vermenigvuldigen, wat dus ook weer resulteert in een foutmelding van de SOMPRODUCT.
3. De syntax van de SOM.ALS is ook niet ok.

Oplossing:
1. Wijzig formule in Y3 op tabblad D1 als volgt:
Code:
=ALS.FOUT((I3*25+J3*30+K3*40+L3*45+M3+N3)/(W3*60)*2,4;0)
Nu krijg je geen foutmelding (delen door 0) meer als uitkomst.

2. De SOMPRODUCT wordt vervolgens (met kleiner bereik):
Code:
=SOMPRODUCT(('D1'!Y3:Y1000)*('D1'!W3:W1000)*('D1'!AA3:AA1000=1)/SOM.ALS('D1'!AA3:AA1000;1;'D1'!W3:W1000))

Als je O365 hebt kan je gebruik maken van TrimRange om de bereiken te definiëren.

Beste AlexCEL,

Superbedankt voor je antwoord en zo snel! Dit helpt heel erg en inderdaad ook slim om met een kleiner bereik te gaan werken. Erg bedankt voor je moeite. Het is opgelost.

Groeten,
Stefan

Terug
Bovenaan Onderaan