watt RMS ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

remylammertsma

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Berichten
3
beste helpmij forum,

ik heb een vraaq over RMS
ik wil graag een nieuwe vertsterker kopen want mijn ouwe is al 20 jaar oud nou zag ik bij de versterker RMS staan en las ik dat 150 watt RMS - 800 watt is maar de versterker zou leveren 100 watt per uitgang maar er stond achter RMS.
nou is mijn vraag ik heb boxen van 100 watt per stuk maar als het uitgangs vermogen 100 watt RMS is dat naar mijn omrekenen 533 watt normaal dat kunne me boxen dan dus nooit hebben of zie ik dit verkeert ???? wie kan het mij presies uitleggen.

in ieder geval alvast bedankt.
 
Soms wordt het uitgangs vermogen van een eindversterker opgegeven in "watts RMS continu" Dit is de meest "eerlijke" opgave. Andere mogelijkheden zijn "piek vermogen" of "muziek vermogen" Bij de zelfde versterker levert dit een groter getal op, maar daar heb je niets aan.
"Piek vermogen" is vaak 3 x het RMS vermogen, en "Muziek vermogen" vaak 6 x het RMS vermogen.

Op luidsprekers staat vaak het "piekvermogen" dat ze kunnen verwerken..... [bij goede, dure boxen vaak ook het continu vermogen]. In jouw voorbeeld zal het geen probleem zijn om de luidsprekers met die versterker op te blazen..... Vooral middentoners houden het bij overbelasting vlug voor gezien, piezotweeters kunnen vaak ruim meer aan dan op het stickertje staat.... Gewoon dus de versterker niet op maximum zetten..... Dan houden die boxen het wel lang vol.
Hoe snel het stuk gaat bij overbelasting is ook afhankelijk van de kwaliteit van het scheidingsfilter.....

Veel luidsprekers gaan ook stuk door "slechte" versterkers.... dat zijn versterkers die als je ze hard zet ook een bepaald gelijkspanningsniveau gaan meesturen.... Daar kan geen enkele luidspreker lang tegen.....
 
het is me nu volkomen duidelijk en ik wil je graag bedanken :cool:
Soms wordt het uitgangs vermogen van een eindversterker opgegeven in "watts RMS continu" Dit is de meest "eerlijke" opgave. Andere mogelijkheden zijn "piek vermogen" of "muziek vermogen" Bij de zelfde versterker levert dit een groter getal op, maar daar heb je niets aan.
"Piek vermogen" is vaak 3 x het RMS vermogen, en "Muziek vermogen" vaak 6 x het RMS vermogen.

Op luidsprekers staat vaak het "piekvermogen" dat ze kunnen verwerken..... [bij goede, dure boxen vaak ook het continu vermogen]. In jouw voorbeeld zal het geen probleem zijn om de luidsprekers met die versterker op te blazen..... Vooral middentoners houden het bij overbelasting vlug voor gezien, piezotweeters kunnen vaak ruim meer aan dan op het stickertje staat.... Gewoon dus de versterker niet op maximum zetten..... Dan houden die boxen het wel lang vol.
Hoe snel het stuk gaat bij overbelasting is ook afhankelijk van de kwaliteit van het scheidingsfilter.....

Veel luidsprekers gaan ook stuk door "slechte" versterkers.... dat zijn versterkers die als je ze hard zet ook een bepaald gelijkspanningsniveau gaan meesturen.... Daar kan geen enkele luidspreker lang tegen.....
 
watt rms??

Ik las dit en nu is me iets nog steed sniet duidelijk,en ik hoop dat iemand me daar mee kan helpen.

op vergelijk.nl staat bijv:

1: RMS vermogen in watt 45
2: RMS vemogen in watt 330
3: RMS vermogen in watt 110

Er werd gezegd voor muziek vermogen keer 6 doen. Bijj vb 1 kan dat wel. Mar bij vb 2 lijkt me dat erg veel worden is het hier dan al opgeteld? En bij vb3 lijkt het me te veel om keer 6 te doen en te weinig dat het bij elkar is opgeteld.

Wie helpt mij???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan