Opgelost windows 11 MSI laptop beeldschermadapter

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

bouncer1980

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
327
bij mijn nieuwe laptop van MSI had ik wat problemen bij het spel Roblox voor mijn dochter. Het startscherm van het spel bleef wit.
Toen ik ging kijken bij beeldschermadapters zag ik er 2 staan, nadat ik Intel UHD heb uitgeschakeld werkt het programma ineens wel. Waarom staan er eigenlijk 2 adapters in, neem toch aan dat ik de nvidia moet hebben? Wel is mijn scherm ineens wat lastiger leesbaar omdat de icons en teksten een stuk kleiner zijn geworden.

Waarvoor dient de Intel UHD adapter en kan ik deze gewoon uitgeschakeld laten of zelfs verwijderen? Beeld heb ik weer wat groter gekregen door tekst grootte op 125 procent te zetten.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-04-22 191235.jpg
    Schermafbeelding 2024-04-22 191235.jpg
    7,5 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Welk notebook?
En de nVidia werkt niet zonder die van Intel en bij elke driver voor nVidia zit een gui, daar kun je alles instellen.
 
MSI Thin GF63 12VE-612NL en het werkt wel nu de intel uitgeschakeld is. Met de intel ingeschakeld werkte het spel dus niet
 
geen idee welke msi precies, zal straks thuis even een speccy maken.

GUI bedoel je daarmee de GeForce experience software?
 
hierbij de speccy, ik heb geen idee wat je bedoelt met de scherm config software en wat ik daarmee zou moeten doen
 
UHD betekent Ultra High Definition en wordt ook wel 4K genoemd.

Iedere driver heeft een eigen set resoluties en aantal kleuren, in combinaties van mogelijkheden. Als ik lees dat u nu de tekens iets moet vergroten, dan denk ik dat u goed zit maar controleer bij Beeldscherm instellingen en Geavanceerd, of in het grafisch stuurprogramma, dat de resolutie wordt gebruikt die overeenkomt met de specificaties van het scherm. Het aantal bits kleuren zal met 32 vloeiend zijn.

Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven voor het spel om wel te werken dat kan ik niet zeggen. Ik wil wel aanraden, niet alleen de drivers te installeren die Windows automatisch geeft maar ook op de site van de fabrikant van de computer de chipset drivers te downloaden, aangezien de fabrikant heel goed een aangepaste versie kan hebben van de chipsets zoals ze meestal door Intel worden geleverd. Dat kan Windows niet detecteren.
 
Dus eigenlijk is het niet goed dat ik de intel uhd nu heb uitgeschakeld? Kan nog proberen de intel drivers te downloaden van de website. Maar als dat ook niet werkt laat ik hem maar uitgeschakeld, anders werkt het spel niet
 
Eigenlijk hoef je die niet uit te schakelen, de snellere nVIDIA-kaart zou automatisch gebruikt moeten worden als spel wordt gestart. Dat is ergens in de control panel in te stellen.
 
4K is een heel hoge resolutie die je niet nodig zult hebben. Het is 3840 x 2160 dus ga zelf maar na. Deze UHD driver is te verwijderen.

Bij MSI kan je als enige drivers downloaden. Intel geeft algemene drivers, die je misschien nodig bent wanneer de computer of de Windows versie niet meer ondersteund wordt en apparaten niet meer werken.

De drivers die Windows installeert zijn vaak niet de meest geschikte of nog onvolledig. Daarom na het installeren van Windows altijd alle drivers die de fabrikant van de computer aanbiedt downloaden en installeren. Tegenwoordig is de BIOS uefi firmware en dan zou dat ook geen probleem meer hoeven te zijn. Bij een standaard BIOS de uitgave opmerkingen van een latere versie lezen en dat dan liever overslaan.
 
Bestand verwijderd i.v.m. privacy gevoelige info
 
Ik zou inderdaad inderdaad de integrated graphics behouden.
Zorg dat alles van intel/msi/nvidea up to date is.

Probeer in Geforce Experience in te stellen dat roblox de dedicated GPU gebruikt.
Na het starten van Roblox kan je via task manager controleren welke GPU er wordt gebruikt.
Als ik het goed heb staat er dan GPU0 of GPU1 waarbij 1 de dedicated is.
 
Het is vrij simpel. De UDH Intel zit in de chipset op het moederbord. Daarnaast is er dus nog een extra videokaart aanwezig. Om stroom te sparen gebruikt de laptop standaard de UHD. Alleen als er meer grafisch vermogen wordt gevraagd dan schakelt de laptop over op de extra videokaart.

Hoe dit proces precies wordt aangestuurd is een beetje een mysterie. Lijkt een combinatie te zijn van soft- en hardware/ Zeker bij vroegere modellen werd een spel niet altijd correct herkend en werd er dus niet over geschakeld op de extra kaart.

Aan de probleemomschrijving te zien lijkt dit bij jou dus ook aan de hand te zijn.
 
het is gelukt, heb de updates van intel uitgevoerd, waaronder een nieuwe driver voor de intel UHD, nu werkt het spel ook met beiden karten ingeschakeld! Dank voor het meedenken en de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan