lsass.exe – systeemfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eilthy

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2007
Berichten
11
Hallo,

wij hebben een behoorlijk probleem met onze 'main' computer.

Het begon toen we hem op wilden starten en de melding kregen dat het bestand c:\windows\system32\config\system beschadigd of verwijderd was.
In eerste instantie lukte het repareren niet, het bestand c:\windows\system32\config\system kon helemaal niet gevonden worden op het moment dat we in de herstelmodus zaten. We hebben besloten om Windows er opnieuw op te zetten in een nieuwe map (we hebben het besturingssysteem windows XP nu dus 2x op sonze PC)
Na wat kopieren en plakken met het system32 bestand, lukte het repareren uiteindelijk wel: we hebben het system32 bestand gekopieerd naar de map repair (van nieuwe windows naar beschadigde windows) en toen via de herstelmodus het systeem hersteld.

Wij dolgelukkig.... tot deze melding verscheen net na het scherm met het Windows XP opstart logo:

lsass.exe – systeemfout

Als deze status wordt opgegeven en al u probeert een wachtwoord bij te werken betekent dit dat de waarde die u hebt opgegeven voor het huidige wachtwoord niet juist is


Ik heb de bestaande topics over dit onderwerp gelezen maar kwam er niet uit wat nou de oplossing was.
Zou iemand mij alsjeblieft willen helpen dit probleem op te lossen? Er staan heel veel belangrijke gegevens op de computer waar we nu niet bij kunnen.

Alvast bedankt,
Eilthy
 
Update:

we hebben geprobeerd om windows nog een keer te herstellen... maar hij vraagt nu om een administrator password als we willen repairen via de herstelmodus.
Opstarten in de veilige modus maakt geen verschil, we hebben alle modussen voor opstarten geprobeerd en niks werkt.
De 'nieuwe windows' (map: windows2) werkt wel, daar krijgen we geen foutmeldingen bij.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen of een idee waar ik de oplossing kan vinden?

Alvast bedankt,
Hanneke
 
Je moet het zo zien: Je had XP op bijv. de C: schijf staan. Je hebt het nu geïnstalleerd op bijv. de D: schijf.

Met het kopieren van de hele System32 map heb je ook de zgn. Registry meegekopieerd. Daar staan verwijzingen in naar software, o.a. die van het Windows XP systeem + een hoop instellingen.

Die verwijzingen en instellingen kunnen betrekking hebben op de C: schijf, waar je wellicht vanuit de nieuwe installatie geen (goede) toegang meer toe hebt.

Ik neem aan dat je tussen de 2 XP varianten kiezen kunt nu? (Dus die van de C: en de D: schijf)?

Indien ja, dan kun je beter:
1. Helemaal opnieuw beginnen op D:, dus geen stukken van de 'oude' Windows installatie overkopieren.
2. Die van de C: schijf repareren, door het volgende bestand te kopieren:
C:\windows\repair\system naar de map C:\windows\system32\config
Dan opstarten met de Windows XP van C:.
Je zult dan nog wel driver moeten gaan na-installeren, maar het systeem zou wel moeten opstarten, vooropgesteld dat er aan de hardware niet al teveel veranderd is in de tussentijd.

Succes,

Tijs.
 
Hallo,

de twee windows mappen staan allebei op C: (originele map is "windows" en de nieuwe map is "windows2".
We gaan het in ieder geval proberen, ik plaats een update zodra ik iets meer weet.

Bedankt,
Hanneke

Update:
het kopieren van de system32 map lukt niet, bij de map 'config' krijgen we de melding dat bestanden door een andere toepassing in gebruik zijn.
Aangezien we maar 1 vaste lokale schijf hebben (C:) kunnen we windows ook niet op 2 aparte schijven installeren
 
Laatst bewerkt:
Update (alweer)

het is inmiddels gelukt om de map system 32 te kopieren naar het bureaublad, misschien dat we hem vanaf daar wel over de 'beschadigde/oude' windows variant van de map heen kunnen kopieren.
Als iemand nog andere ideeen heeft, alles is welkom :)

Hanneke
 
Kijk even hier

Met dien verstande dat de instructie alleen gevolgd moet worden om het volgende commando uit te voeren:
copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system

De daarvóór staande delete - opdrachten niet uitvoeren, en ook niet de andere copy commando's in de copy-paragraaf, dit omdat alleen het bestand "system" weg is bij jouw XP installatie, de rest staat er blijkbaar nog.

Verder is die handleiding niet verkeerd, dus probeer het uit.

Tijs.
 
We hebben al een keer geprobeerd te repareren. Het gaat goed, totdat er gevraagd wordt om een administrator password, die wij nooit ingesteld hebben. Het verder repareren gaat dus niet...
 
Als jullie nooit een administrator password hebben ingesteld, probeer dan gewoon op Enter te drukken (oftewel het wachtwoord leeg te laten).

Hopelijk lukt het dan wel.

Tijs.
 
hebben we geprobeerd, hij blijft om het wachtwoord vragen. Na 3x op enter gedrukt te hebben, start hij de computer automatisch opnieuw op.
 
Als je toevallig nog iemand kent in je buurt met een Windows2000 cd (W2000 Server of W2000 Werkstation maakt niet uit), dan kun je met die installatiecd Herstelconsole opstarten zonder dat om een wachtwoord wordt gevraagd.

Heb je zoiets niet, dan moet hack-software aan gebruikt worden, zoals Offline NT Password & Registry Editor, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat jullie daar thuis niet goed mee overweg zouden kunnen.

Dus ik hoop dat je iemand kunt opsnorren die nog ergens op zolder of zo een W2000 installatiecd heeft liggen.

Tijs.
 
Oke, bedankt voor de tips.

Mochten we nou niemand vinden met zo'n CD, is de beste oplossing dan de C-schijf formatteren en helemaal opnieuw beginnen?
 
Oke, bedankt voor de tips.

Mochten we nou niemand vinden met zo'n CD, is de beste oplossing dan de C-schijf formatteren en helemaal opnieuw beginnen?

Het hangt ervanaf hoe gescheiden je de 2 installaties hebt kunnen houden.
Vergeet niet dat ze allebei op de C: schijf staan, en dus (als je zelf geen installatiepaden hebt aangepast bij installatie van de verschillende gebruikerssoftware-pakketten) alles nu gemixt staat op C:\Program files
Heb je zelf niet niet veel gebruikerssoftware in je 'nieuwe' XP geinstalleerd, dan zou je toch nog moeten proberen de 'oude' XP te redden.
Is alles nu vreselijk door elkaar geraakt, dan zou een herinstallatie misschien zinvol zijn, maar vergeet dan niet om alle gebruikersdata te redden.

Je kunt natuurlijk ook die hack-tool gebruiken. Past op een floppy.
Kijk goed na of je begrijpt wat er moet gebeuren.

Tijs.
 
We hebben geen installatiepaden aangepast, maar in onze nieuwe XP hebben we geen toegang to programma's

Voorbeeld: we hebben op onze oude XP een router geinstalleerd met internetverbinding etc. Op de nieuwe XP wordt deze modem niet weergegeven en hebben we geen internetmogelijkheden.
Dit gaat op voor alle programma's: we zien het programma staan op C:/Program Files maar hebben er geen toegang tot. We krijgen de melding dat de bijbehorende software niet is gevonden.

Over die hack tool: ik heb wel wat verstand van computers en wil het wel proberen, wat mij een beetje afschrikte was de waarschuwing van die site dat als je er niet heel handig mee was dat je het niet moest proberen.

We hebben nu in ieder geval wat mogelijkheden. Herinstallatie is de laatste optie, zeker gezien het feit dat we dan echt alles kwijt zijn.

Een vraag van andere aard (mijn grootste zorg op het moment): mochten we alles opnieuw installeren, ondersteund de router dan nog steeds draadloos LAN en internet? (tijdens de herinstallatie red.) Ik weet wel dat de router een verbinding heeft op de PC en daarop geinstalleerd is, maar heb dus geen idee of die installatie ook nodig is om de rest van het netwerk te laten draaien of dat ook zonder die installatie we nog gewoon WLAN en daarmee internet hebben.

Nogmaals bedankt,
Hanneke
 
Je router wordt niet aangepast, dus anderen die gebruik maken van het draadloze netwerk zullen geen last ondervinden.
Wel zul je waarschijnlijk de driver-software van de draadloze netwerkkaart op de pc opnieuw moeten doen, omdat (wat hardware betreft) je systeem wordt teruggezet op de stand van installatie van XP.
De instellingen van gebruikerssoftware blijven gewoon zoals ze zijn, maar wat betreft hardware kan het dus zijn dat je drivers en/of driversoftware opnieuw zult moeten installeren.

Ik zal even die floppy van de tool zelf even starten, en een kleine handleiding proberen te maken, toegesneden op jouw Windows.

Je hoort zo dadelijk van me.

Tijs.
 
Als je dat zou willen doen, heel graag :) Zou een hulp zijn.

Hardstikke bedankt voor de informatie over de router!

Hanneke
 
Crash cursus wachtwoord resetten van gebruiker Administrator, met Windows XP geïnstalleerd op C:\Windows:

Voorbereidingen:
a. Maak de floppy met de genoemde reset-software.
b. Koppel alle memorysticks, ipods, externe harde schijven etc. los van de computer.
c. Herstart de computer, en zet in de bios de opstartvolgorde dat van floppy als eerste wordt opgestart.
Lees in handboek van moederbord hoe dat te doen in de bios.
d. Stop de floppy in de floppy-drive
e. Start de computer opnieuw op

Werkwijze (Zodra opgestart is van de floppy):
1 [+Enter-toets] Hiermee wordt de eerste partitie die gezien wordt op C: gebruikt
[Enter-toets] Acceptatie van /windows/system32/config als map
1 [+Enter-toets] Keuze dat je aan gebruikers wilt gaan werken
1 [+Enter-toets] Keuze dat je aan gebruikersgegevens en hun wachtwoorden wilt werken
[Enter-toets] Acceptatie dat je aan het account Administrator wilt gaan knoeien
[Enter-toets] Keuze dat je wat wilt gaan veranderen
* [+Enter-toets] Met het sterretje zet je het wachtwoord op: leeg wachtwoord
y [+Enter-toets] Bevestiging dat het echt veranderd mag worden
! [+Enter-toets] Verlaat het deelprogramma
q [+Enter-toets] Verlaat het hoofdscript
y [+Enter-toets] Bevestiging dat er echt weggeschreven mag worden
[Enter-toets]

Je krijgt dan een # teken te zien. Je kunt dan de pc resetten d.m.v. reset-knop of gewoon via de aan-uit knop de pc opnieuw opstarten.

Bij het herstarten wordt de harde schijf gecontroleerd op schrijffouten, en start daarna automatisch nog een keer op.

Het wachtwoord van administrator op de 'oude' XP zou dan leeg moeten zijn, en dus zou op Enter drukken bij de wachtwoord-vraag in Herstelconsole genoeg moeten zijn om toegang te krijgen tot de Herstel-console opdrachten. Zie verder de eerder gegeven instructies.

Tijs.
 
De nieuwe versie van de floppy bevat geen drivers voor toegang tot de harde schijf.

Als je niet de nieuwere Serial Ata (ook wel SATA) harde schijven gebruikt, maar gewoon IDE harde schijven, gebruik dan de versie die je hier kunt downloaden.
Mijn instructie is op die versie gebaseerd.
Uitpakken in een map, en daar dan dubbelklikken op install
floppy erin, en als antwoord aan install geven: a:
de floppy wordt dan geschreven.

Heb je wél SATA harde schijven, dan moet je de opstartbare cd maken. Zodra uitgepakt kun je het zgn. image-bestand dat erin zit (een .ISO bestand) branden met Nero naar cd (in Nero: Recorder -> Image branden).
De instructies hoe de opstartbare cd te gebruiken om wachtwoorden te resetten staan op de site (link).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We hebben geen installatiepaden aangepast, maar in onze nieuwe XP hebben we geen toegang to programma's

Voorbeeld: we hebben op onze oude XP een router geinstalleerd met internetverbinding etc. Op de nieuwe XP wordt deze modem niet weergegeven en hebben we geen internetmogelijkheden.
Dit gaat op voor alle programma's: we zien het programma staan op C:/Program Files maar hebben er geen toegang tot. We krijgen de melding dat de bijbehorende software niet is gevonden.

Over die hack tool: ik heb wel wat verstand van computers en wil het wel proberen, wat mij een beetje afschrikte was de waarschuwing van die site dat als je er niet heel handig mee was dat je het niet moest proberen.

We hebben nu in ieder geval wat mogelijkheden. Herinstallatie is de laatste optie, zeker gezien het feit dat we dan echt alles kwijt zijn.

Een vraag van andere aard (mijn grootste zorg op het moment): mochten we alles opnieuw installeren, ondersteund de router dan nog steeds draadloos LAN en internet? (tijdens de herinstallatie red.) Ik weet wel dat de router een verbinding heeft op de PC en daarop geinstalleerd is, maar heb dus geen idee of die installatie ook nodig is om de rest van het netwerk te laten draaien of dat ook zonder die installatie we nog gewoon WLAN en daarmee internet hebben.

Nogmaals bedankt,
Hanneke

Hanneke,

Voor het probleem met je internetverbinding zul je idd een nieuwe driver moeten installeren voor je netwerkkaart. Dit geld meestal ook voor audio/video apparaten dus kijk dat even na in apparaatbeheer. (Dit is bijna altijd nodig na een verse installatie).
rechter muisknop deze computer // eigenschappen // Tabblad hardware // apparaatbeheer. Staan hier gele of rooie tekens bij een hardwareonderdeel dan is hiervoor of niet de juiste driver geinstalleerd of werkt het stukje hardware niet meer naar behoren (of het is uitgeschakeld).

Wat betreft je probleem met je windows. Wat ik je nog zou kunnen adviseren zijn een aantal dingen:

Ten eerste, maak nu het nog kan, eerst een backup van al je belangrijke gegevens op de pc.

1: herinstalleer je windows XP versie in je originele windows map. Met een beetje geluk behoud je je instellingen en is de foutmelding weg omdat alle bestanden weer opnieuw op de pc worden gezet. Maar dit is meer een op goed geluk idee ;)

2: Exporteer je registry van je originele windows en importeer deze in je "Windows2". Hier is een tooltje voor, maar die moet ik nog even opzoeken, ben de naam kwijt (tis nog te vroeg ;)).

3: Kijk of er iemand in je IT nerd kring in bezit is van ERD commander. Dit is een soort van OS op een schijfje. Als je met dit schijfje boot, kun je aardig wat herstelopties proberen om je windows weer aan de gang te krijgen. Tevens zit er ook een locksmith in waarin je op elk lokaal account een ander wachtwoord in kunt stellen.

Zoals DNties al aangeeft blijven de instellingen op je router gewoon staan (als je hier niets aan veranderd natuurlijk). Wel moet je hoogstwaarschijnlijk, als je opnieuw verbinding maakt met de router (draadloos dan) weer even door de beveiliging heen die je erop hebt gezet.

Dat je geen toegang kunt krijgen tot bepaalde mappen, kan te maken hebben met je bestandssysteem. Mocht je er echt bij willen kun je altijd een take ownership doen op een bepaalde folder. Hiermee ken je jezelf rechten toe op deze folder (mits je administrator bent). Vink ook even de opties aan dat je dit voor alle volgende mappen ook wilt doen en je kunt op die manier je hele hd in 1 keer doen. Mocht je dit willen proberen dan kan ik het je wel even uitleggen.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
[...]Dat je geen toegang kunt krijgen tot bepaalde mappen, kan te maken hebben met je bestandssysteem. Mocht je er echt bij willen kun je altijd een take ownership doen op een bepaalde folder. [...]
Dat is hier niet verstandig, want dan is de map niet meer bereikbaar vanuit de XP die we juist willen restaureren. Deze tip dus voor jouw geval niet gebruiken.

Verder goede tips.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan