dual boot vista en xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Berichten
1.202
Hallo ,
Ik kom er niet uit .
Wil op mijn nieuwe pc zowel vista als ook xp .
Heb er een hd bijgezet en ntfs geformatteerd ( beide schijven zijn sata )
Als ik nu de xp cd plaats en opnieuw opstart krijg ik bij het laden van de stuurprogramma's een blauw scherm met een stopfout .

Heb 1 sata schijf met vista , 3 partities , C = de werkschijf , D = data en back-ups , E = recovery .
De bijgeplaatste sata schijf heeft 2 partities op F 90 gb wil ik xp op , en G 90 gb de data en back-ups .
In de bios zie ik ook beide harde schijven staan .

Hoe krijg ik xp op de F partitie en hoe start ik xp dan op ?
Hans
 
Om te beginnen gaat de dualboot zoals je die nu voor ogen hebt niet lukken. Als je namelijk Vista al hebt staan en je zet er XP naast, dan kun je Vista daarna niet meer starten. Het levert dus geen dualboot op.
Om dit te bereiken heb je externe software nodig (een tooltje) bijvoorbeeld Bootpro die in staat is om de bootloader van Vista aan te passen. Handiger is om eerst XP op hdd te zetten en daarna Vista, dát levert wel zonder externe software een dualbootsysteem op.

Wat je BSOD betreft, ook dat is redelijk normaal, je hebt namelijk de SATA drivers nodig voor XP. In Vista zijn ze op de DVD meegebakken, met XP niet. Die SATA drivers kun je downloaden bij de mobofabrikant. Je dient ze wel op een diskette te zetten. Heb je die niet (een floppy drive) dan zal je zelf een XP CD moeten maken -> slipstreamen. Dat betekent zoveel als dat je een XP CD naar harddisk kopieert en vervolgens een lege CD pakt en XP daarop brandt, TESAMEN met de gedownloade SATA drivers.
 
Laatst bewerkt:
Hm, Frank beschrijft op een wel hele nette manier dat je andere topic eigenlijk over precies hetzelfde gaat als dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan