Verschillende users rechten toekennen op één map.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yorick1989

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Berichten
293
Ik moet voor school dus een project maken met VMware en daarop heb ik dus 3 besturingssystemen geinstalleerd (Windows XP Prof.). Nu het volgende. Ik moest tussen die 3 omputers een netwerk maken, met het delen van mappen. Maar als laatste opdracht moet ik één map toekennen van één gebruiker op XP1 en één gebruiker op XP2. Maar mijn vraag is. Hoe kan ik alleen de specifieke gebruikers kiezen die als enige in die map mogen komen en aanpassen zonder andere gebruikers op de computer dit kunnen? Ik heb overal gekeken maar ik kom er maar niet uit! Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Alvast bedankt

Klein voorbeeld:

XP1 (netwerk ip: 192.168.1.1 / Workgroup: HOME_YORICK):
Administrator: Beheerder (Met ww)
User: Jan
User: Mien
Map: GEHEIM

XP2 (netwerk ip: 192.168.1.2 / Workgroup: HOME_YORICK):
Administrator: Beheerder (Met ww)
User: Klaas
User: Piet

XP3 (netwerk ip: 192.168.1.3 / Workgroup: HOME_YORICK):
Administrator: Beheerder (Met ww)
User: Harrie

Alleen gebruikers Jan (XP1) en Piet (XP2) mogen de map GEHEIM inzien, veranderen en bestanden toevoegen of aanpassen. Ook mogen de bestanden niet op een CD, USB of iets anders extern worden geschreven. (MOET binnen deze workgroup)/

Alvast bedankt.

Grtz,
Yorick
 
Aangezien de machines in een werkgroep zitten en niet in een domein moet je voor gebruikers die op elkaars computer een map moeten kunnen bekijken een account aanmaken op elkaars computer.

Dus als jan op xp2 de map geheim moet kunnen gebruiken zal er ook een jan op XP2 aangemaakt moeten worden. en vice versa.

Daarna kun je in het tabblad beveiliging als je de eigenschappen van de mappen opvraagd NTFS rechten zetten om de zaken lokaal dicht te spijkeren.
Daarnaast zul je ook nog aandacht moeten schenken aan share permissies zodra je de mappen over het netwerk moet kunnen benaderen:
Wat leesvoer over dit onderwerp:

http://www.windowsecurity.com/articles/Understanding-Windows-NTFS-Permissions.html
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/834407
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de machines in een werkgroep zitten en niet in een domein moet je voor gebruikers die op elkaars computer een map moeten kunnen bekijken een account aanmaken op elkaars computer.

Dus als jan op xp2 de map geheim moet kunnen gebruiken zal er ook een jan op XP2 aangemaakt moeten worden. en vice versa.

Daarna kun je in het tabblad beveiliging als je de eigenschappen van de mappen opvraagd NTFS rechten zetten om de zaken lokaal dicht te spijkeren.
Daarnaast zul je ook nog aandacht moeten schenken aan share permissies zodra je de mappen over het netwerk moet kunnen benaderen:
Wat leesvoer over dit onderwerp:

http://www.windowsecurity.com/articles/Understanding-Windows-NTFS-Permissions.html
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/834407



Dit is dus de oefening:

Oefening
De workgroup Home_<voornaam> bestaat uit drie XP-computers.

Er is op alle computers een administrator: username: beheerder met password
admin gemaakt.

Op <voornaam>_WS1 zijn de limited users: Jan en Mien gemaakt

Op <voornaam>_WS2 zijn de limited users: Piet en Klaas gemaakt.

Op <voornaam>_WS3 is de limited user: Harrie gemaakt.


Jan en Piet werken beide aan een geheim project.
Niemand anders dan Jan en Piet mogen, door hun gemaakte, documenten over dit
project zien en / of aanpassen.
Deze documenten moeten worden opgeslagen in een map GEHEIM.

In verband met de beveiliging mogen alle gemaakte documenten niet extern worden
opgeslagen, dus niet op diskette(??), USB stick, telefoon of andere externe digitale
opslagmedia.
Alleen opslag binnen het netwerk is toegestaan.

Hoe zou je dit kunnen realiseren binnen deze workgroup?

Dus ik mag geen andere gebruikers aanmaken op de 2e computer.
 
Ik lees in de opdracht niet dat jan en piet elkaars bestanden en mappen wel mogen zien/bewerken. ik lees ook niet dat ze aan hetzelfde project werken. dus kun je voor allebei op hun eigen machine een map GEHEIM aanmaken en die dichtzetten met NTFS rechten
 
Ik lees in de opdracht niet dat jan en piet elkaars bestanden en mappen wel mogen zien/bewerken. ik lees ook niet dat ze aan hetzelfde project werken. dus kun je voor allebei op hun eigen machine een map GEHEIM aanmaken en die dichtzetten met NTFS rechten

Ow ja, maar je kunt dus niet één map maken waar alleen jan en piet rechten hebben? Dan weet ik zeker dat het bedoelt wordt zoals jij het zegt. Maar ik heb op school ook geexperimenteerd met het Allow en Deny van instellingen voor sharing maar als ik dan instel dat ze het niet mogen kopieren kan ik vervolgens ook niet meer het bestand openen. Maar bedankt voor je informatie, wat jij zei had ik nog niet aan gedacht! Wel beetje stom als het zo simpel is haha.

grtz ^^
 
Je kunt wel 1 map maken op 1 machine bijv Geheim op XP1, maar aangezien je een workgroup gebruikt moet je dan het account piet aanmaken op XP1 (anders kun je hem natuurlijk ook geen rechten geven :))

Nou kan het natuurlijk ook de bedoeling van de opdracht zijn dat je juist dat uitvogelt :) als ik jou was zou ik dat scenario ook uitwerken ;) lijkt me dat je er alleen maar bonuspunten voor kan krijgen

Daarnaast is het natuurlijk een kolder opdracht aangezien de users geen wachtwoorden lijken te hebben. dus als mien die map wil zien logt ze gewoon in onder het account van jan..... en kan ze de map zien en gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt wel 1 map maken op 1 machine bijv Geheim op XP1, maar aangezien je een workgroup gebruikt moet je dan het account piet aanmaken op XP1 (anders kun je hem natuurlijk ook geen rechten geven :))

Als je geen account aan mag maken maar toch de netwerk share moet kunen gebruiken kun je tegen je leraar zeggen dat je dan een domein op moet gaan zetten :)


Daarnaast is het natuurlijk een kolder opdracht aangezien de users geen wachtwoorden lijken te hebben. dus als mien die map wil zien logt ze gewoon in onder het account van jan..... en kan ze de map zien en gebruiken.

Ja klopt, die opdrachten van school zijn altijd een beetje snel gedaan. Maar het gaat meer om het delen van de mappen. Maar goed ik doe wel wat je gezegd hebt en vraag morgen wel of het goed is. Bedankt iig!

Grtz
 
Nou kan het natuurlijk ook de bedoeling van de opdracht zijn dat je juist dat uitvogelt. als ik jou was zou ik dat scenario ook uitwerken, lijkt me dat je er alleen maar bonuspunten voor kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Nou kan het natuurlijk ook de bedoeling van de opdracht zijn dat je juist dat uitvogelt als ik jou was zou ik dat scenario ook uitwerken lijkt me dat je er alleen maar bonuspunten voor kan krijgen

JA, dit is een voor opdracht, hierna krijgen we een eind project en dan moeten we alles zelf uitzoeken... Maar wij hebben zo lastige leraar... die zegt dat alles duidelijk in de opdracht staat maar ik vind dit beetje lastig wat hij nou wilt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan