Geen draadloos internet meer na installatie van Cisco EPC3925 modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wal_fish

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Berichten
58
Hallo Forumleden. :)

Sinds kort ben ik overgestapt naar het 50 Mb Voordeelpakket van UPC, en kreeg daarbij een Cisco EPC3925 draadloze modem (inclusief router).

Het geval wil, dat ik met mijn Acer AspireOne netbook geen draadloze internettoegang meer heb; met een kabelverbinding lukt het wel (via een Realtek netwerkkaart).

In het netbook zit een Atheros AR5007EG wireless netwerkkaart, die met de vorige modem (Linksys BEF41SR) nooit problemen gaf.
Ik heb al nieuwere drivers geïnstalleerd en geprobeerd, maar kan nog steeds geen draadloze verbinding met internet krijgen. Hierbij heb ik o.a. de atheros-wifi-9.2.0.458 driver gebruikt, maar, zoals gezegd, zonder resultaat.

Weet iemand misschien een betere driver?
Zijn er misschien nog andere suggesties? Ik heb namelijk niets veranderd aan de instellingen van de Cisco modem, maar hem zo ingebruik genomen, zoals ik hem ontvangen heb.

Bij voorbaat bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,
Wal-fish.
 
Als u draadloos internet beveiligd is ,
Is dan bij het plaatsen van nieuwe modem
De beveiligingscode niet veranderd ?

Anders de probleemoplosser eens laten lopen
Kan soms ook wel is helpen ;-)

Mvg
 
Hoi,
is de draadloze toegang wel geactiveerd in de wireless configuratie van de modem/router?
Dat zou ik (bekabeld) toch wel even nakijken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Ik zal de vragen proberen te beantwoorden:
- bij plaatsing van de nieuwe modem is alleen de netwerksleutel veranderd in die welke door UPC achterop de modem is gegeven;
- de draadloze toegang is geactiveerd, getuige het feit dat ik probleemloos toegang tot het internet kan krijgen met mijn HP Pavilion dv6 laptop. Hierin zit een Ralink RT3090 802.11b/g/n Wifi adapter.
- ik zou het broadcast kanaal op een andere waarde kunnen zetten; daartoe moet ik in de instellingen duiken. Enig idee hoe verschillend ik de nieuwe waarde moet kiezen t.o.v. de bestaande?

Zover bedankt voor de suggesties.
Groeten, Wal_fish.
 
De waarde van het broadcast kanaal ligt nu tussen de 1 en 13...
Ik zou kanaal 1, 5, 9 of 13 proberen, waarbij je het beste bij 1 kan beginnen aangezien 13 de kans heeft totaal niet te werken op je netbook.
Als bijvoorbeeld bij 1 en 5 het signaal slecht is, en bij 9 geheel afwezig, probeer dan een kanaal tussen 1 en 5 in.


hier kun je een schema vinden van de kanalen en op welke frequentie ze zitten.
 
Laatst bewerkt:
Na benadering van de WL modem via mijn bekabelde PC (adres 192.168.1.1) kreeg ik de volgende info omtrent downstream en upstream channels:
CiscoEPC3925_channelinfo.jpg
Er zijn dus maar 6 downstream channels en 1 upstream channel in gebruik.

Verder vond ik, dat 11 als de standaard channel staat ingesteld:
CiscoEPC3925_WLAN-channelinfo.jpg

Ik weet niet hoe ik andere channels kan instellen of uitproberen. Er staat althans geen instelmogelijkheid bij Wireless Network.

Enig idee waar dat kan worden ingesteld?
Er speelt nog de voorwaarde, dat ik draadloos ook verbinding moet kunnen blijven maken met mijn HP laptop en met mijn IMO tablet, zoals nu het geval is.
Het probleem spitst zich toe op mijn Acer netbook met Atheros AR5007EG wireless netwerkkaart.

B.v. dank.
Wal_fish.
 
Dat klopt: je hebt waarschijnlijk UPC 120/10 Mbit verbinding: 120 down, 10 up. Daar heb je inderdaad 6 kanalen downstream en 1 upstream voor nodig.

Maar ik vind het vreemd dat je het kanaal niet kan veranderen, na wat rond zoeken schijnt dit door de UPC helpdesk gedaan te moeten worden...
 
Nou, eerlijk gezegd ben ik overgegaan naar een 50/10 Mbps abonnement. Bij een speedtest bereikte ik maximaal 38/7 Mbps. Maar dat even terzijde.

Als tussenoplossing heb ik een USB wireless adapter geïnstalleerd op mijn Acer netbook, en die werkt normaal goed, zij het dat het signaal zwak is. Het probleem zit 'm dus echt in de interne Atheros wireless adapter. Ik wil dus eigenlijk niets, of zo min mogelijk aan de wireless modem veranderen, want die is eigendom van UPC.

Als er geen geschikte driver update te krijgen/vinden is, zou ik een andere interne wireless adapter kunnen overwegen. Alleen weet ik zo geen geschikt alternatief die het goed doet in combinatie met de Cisco EPC3925 modem. Als er iemand is met gunstige ervaringen voor een alternatief, verneem ik dat graag.

Voorlopig wil ik me dus concentreren op een geschikte driver update en op een andere wireless netwerkkaart.
 
Laatst bewerkt:
Je kan je wireless adapter in de eigenschappen ook op kanaal 11 zetten als ik het goed heb.
Dan zoekt hij op kanaal 11 naar een wireless netwerk, en aangezien het modem op 11 staat, heb je een volledig raakvlak.
 
Helaas heb ik de kanaalinstelling niet kunnen vinden. Wel heb ik bij de geavanceerde configureerinstellingen een waarde van 60 gevonden bij "Scan valid interval".

De waarde heb ik gevarieerd tussen 40 en 100, maar er veranderde niets in de signaalsterkte. Deze bleef "zeer laag" tot "geen signaal". Enig idee hoe ik de signaalsterkte hoger kan krijgen?

N.B.: dit bericht heb ik verstuurd via het Acer netbook, toen ik verbinding kreeg met internet met bovengenoemde lage signaalsterkte, maar pas toen ik de toets "configureren" van de Atheroskaart in het eigenschappenmenu had geactiveerd. Dat ik ineens verbinding met internet kon krijgen, was nieuw, want voorheen had ik totaal geen verbinding.
Nogmaals, ik zoek een instelling waarmee ik de verbinding stabieler kan krijgen door de signaalsterkte op te voeren.

Alvast bedankt voor bruikbare suggesties.
Wal_fish.
 
Als je naar Apparaatbeheer gaat kan je in de eigenschappen van de draadloze adapter van je Acer ook het kanaal instellen.

Ik weet dat het vaag klinkt maar voor elke computer is het anders ingesteld.
Het is even zoeken, maar het is in te stellen.
 
Helaas, ik kan betreffende instelling niet vinden.

In de screenshot van de eigenschappen staan slechts 2 eigenschappen die met een getal kunnen worden ingesteld, namelijk "Map Registers" (staat op 256) en "Scan Valid Interval" (staat op 60).
Atheros WLAN-adapter eigenschappen.jpg

Moet ik misschien op een ander scherm kijken? Zo ja, welk? Voorlopig tast ik volledig in het duister m.b.t. kanaalafstemming.
Graag hulp.
Bvd.
 
Omdat de netwerkkaart niet kan worden ingesteld op een kanaal anders dan 11, ben ik verder gaan zoeken in het menu van de Cisco modem. Uiteindelijk een knop "manual" gevonden, waarmee het kanaal kan worden veranderd. De vraag was toen: op welk kanaal?

Daartoe eerst naar de metageek site gegaan en inSSIDer software gedownload, geïnstalleerd en gerund. Daaruit bleek, dat er maar liefst 3 andere bronnen op kanaal 11 actief zijn. Toen heb ik maar een ander kanaal, 7, gekozen, omdat daar nog wat ruimte beschikbaar was. Dit is te zien in bijgaande screenshot:
inSSID_spectrum.jpg

Na verandering naar kanaal 7 op de modem, bleek de Atheros-kaart nog steeds geen verbinding te krijgen met de modem. Ook de kanalen 1, 5 en 8 gaven geen verbinding tussen de Atheros-kaart en de modem. Kanaal 7 geeft gelukkig goede verbinding tussen de HP-laptop en de IMO-tablet enerzijds en de Cisco-modem anderzijds. Alleen met de USB netwerkadapter van Linksys kan verbinding worden verkregen tussen het Acer-netbook en de modem. Dit is dus geen structurele oplossing, maar een tussenoplossing.

Conclusie: het verbindingsprobleem tussen Acer-netbook met Atheros netwerkkaart en Cisco-modem is niet opgelost.
Ik blijf voorlopig werken met de USB netwerkadapter.

Mocht iemand alsnog een oplossing weten, verneem ik die graag.

Intussen, iedereen bedankt voor het meedenken
Vriendelijke groeten,
Wal_fish.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan