Computer start op en valt na 2 sec weer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrsIndepent

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Berichten
75
Hallo,

Twee dagen geleden gebruikte ik mijn PC zonder problemen. Ik deed hem in de avond uit en probeerde hem de volgende dag weer aan te doen en toen gebeurde er iets raars. Toen ik hem aan deed kreeg ik na twee seconde een korte piep te horen, en toen ging die weer uit. Ik heb op internet opgezocht hoe ik dit kon oplossen, en toen stond er dat je de batterij eruit moest halen voor 10 seconde en dan moest je hem weer terugplaatsen. Als ik nu mijn PC weer opstart valt die na twee seconden weer uit, maar dit keer zonder piep.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit oplossen? Mijn pc is ongeveer 2 jaar oud en heeft een ASI Bios (als dat belangrijke informatie is hehe).
Ik ben niet zo bekend met computertermen dus als iemand een oplossing weet en het simpel en gedetailleerd voor mij kan uitleggen, dan ben ik je zeer dankbaar!

EDIT: ik heb mijn oude batterij verwisseld voor een nieuwe en hij doet het nog steeds niet. Mijn pc reageert er ook niet anders op. Help aub
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen kijken wat de pc doet als je de batterij gelijk verwisseld voor een nieuwe.

En anders kan het zo veel zijn:
stof, (heb je de pc wel eens schoongemaakt)
virus wellicht?,
voeding,
geheugen niet meer goed,
hitte,
hardware probleem,
etc. etc
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn pc gister nog schoongemaakt, denk niet dat m'n pc een virus heeft. Ik snap alleen niet hoe ik moet checken of er een fout zit in mijn hardware....
 
Ik had zonet een pc die soms gewoon start en soms na het indrukken van de knop start en weer uit gaat.
Dat bleek de knop zelf te zijn die bleef hangen.
Om te kijken of het de knop is doet u het volgende:
open de kast (natuurlijk stroom eraf) en maak het kleine twee polige stekkertje van de draad die van het moederbord naar de startknop gaat aan de kant van het moederbord los. Op het moederbord ziet u dan twee metalen pootjes waar het stekkertje heeft gezeten. Kijk eerst in het handboek van het moederbord waar die precies zit.
Dan de stroom er weer op en met een kleine schroevendraaier de twee pootjes kort aanraken/kortsluiten als of de startknop wordt ingedrukt.
Als de pc dan zonder probleem start, dan is het dus de startknop die kapot is, of het snoertje van de startknop naar het moederbord.
 
Laatst bewerkt:
@Modag weet ik niet, hoe check ik dat? (sorry ik weet echt niets over pcs)

@srpchulp er zijn zoveel kabeltjes en ik weet niet welke ik moet hebben... het handboek heb ik ook niet meer... maar ik ga het proberen uit te zoeken.

Edit: oke ik heb het geprobeerd maar ik heb perongeluk alle stekkertjes eruit getrokken en ik weet nu niet welke waar moet.... hoe los ik dit nou op?
 
Laatst bewerkt:
Welk stekkertje waar moet op het moederbord staat in het handboek van het moederbord, cq de PC.
Op het moederbord zelf staat meestal de typeaanduiding en daarmee kan dan het handboek op internet gevonden worden.
 
Oke ik heb elk stekkertje weer teruggeplaatst op de goede plek. Toen heb ik dus een schroevendraaier gebruikt en toen die aan ging kreeg ik een zwart beeld te zien er daar stond:
"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and Press a key."

Wat betekent dit? Wat moet ik nu doen?
 
Dat betekent dat de harde schijf waar windows op staat en waar vanaf gestart wordt niet herkend wordt door de BIOS.
Dat kan zijn omdat de harde schijf niet goed is aangesloten, of dat in de bios de harde schijf niet als startschijf staat aangeduid, of dat er iets mis is met windows op de HD.

Start dus de pc en druk op de del-knop of de F2-knop om in de bios te komen. In het handboek staat welke knop het precies is om in de bios te komen.
Als dat gelukt is kijk dan eerst of de harde schijf wel gezien wordt in de bios. Zo niet, dan is het waarschijnlijk een van de twee kabels (stroom of datakabel) van de HD die niet goed vastzit. Controleren en goed aandrukken aan beide kanten.

Wordt de HD wel gezien in de bios, dan is het de opstart volgorde zoals dei in de bios wordt aangegeven. Die verwijst dan niet naar de hd als opstart apparaat.

Als het dat allemaal niet is, dan is er iets mis met windows op de HD.
 
Oke het is gelukt om in de BIOS te komen maar hoe kan ik zien of de harde schijf herkend word? Sorry ik heb er niet zo veel verstand van..
 
Ik heb mijn pc gister nog schoongemaakt, denk niet dat m'n pc een virus heeft. Ik snap alleen niet hoe ik moet checken of er een fout zit in mijn hardware....
Was handig geweest om dit in je beginposting te zetten, het duidt er meestal op dat de cpu te heet wordt.
Als het koelblok niet goed aansluit op je cpu of de vent niet meedraait dan valt hij meestal na +/- 2 seconden uit. Heb je het koelblok los gehad? Koelpasta opnieuw erop gedaan? Draait de ventilator die bovenop het koelblok zit?
 
Laatst bewerkt:
@sirpchulp Ik heb alles gedaan wat je zei, met mijn harde schijf is er niets mis. Ik denk dat het dan toch door mijn besturingssysteem komt.. het is notabene wel Windows XP. deze pc is pas 2 jaar oud ongv. dus ik vind het zonde maar ik denk dat ik een nieuwe moet kopen want als ik hier Windows 7 op zet word die denk ik te traag voor mijn doen... bedankt voor je hulp..
 
Als de pc pas 2 jaar oud is zou het best kunnen dat ie goed overweg kan met windows 7.
Ik denk dat het toch de moeite waard is om te kijken wat er met de pc nu aan de hand is en of ie geschikt is, cq te maken is, om soepeltjes win7 te draaien.
Als u de pc bij me langs brengt (ik woon in Den haag) wil ik best even er naar kijken (gratis natuurlijk) of het nog de moeite waard is.
 
Ik vind een antwoord als , haal je stekkertje los van het moederbord want het kan de aan en uitknop wel zijn, tegen eiemand die totaal geen verstand er van heeft, eigenlijk not done.

Toen ik het las (en de rest nog niet gelezen had) dacht ik al, dat gaat mis. Die haalt alle stekkertjes los, want zo simpel is het niet.
En ja wel hoor, wat lees ik?
Nu maar hopen dat alles weer zit zoals het zit.

Als we advies geven, let er dan op dat men niet zo zijn als wij................leef je in bij de vragensteller en bedenk het antwoord wat bij hun kan passen.
En niet dus dat je maar aan stekkertjes moet gaan kl***en.

Een pc van 2 jaar oud is altijd de moeite waard. Ik zou zeggen, als je er echt niets van af weet, ga naar de locale pc boer en laat de pc nakijken.
De configuratie zou Windows 7 wel aankunnen, juist omdat die "pas" 2 jaar oud is. XP is niet meer van deze tijd en krijgt geen ondersteuning meer (tenzij je in het register gaat zitten pielen, maar dat willen we niet)

Zitten alle bedradingen wel goed, en van de HD ook? Omdat nu de HD niet op te starten is, naar het schijnt.
 
Nog een vraag:
wat heb je gedaan toen je de pc na 2 seconden niet meer opstartte?

Wanneer heb je die cup met koeling eraf gehaald en opnieuw erop gezet met nwe. koelpasta?

Je schrijft dat je niets af weet van computers, maar je vervangt wel de koelpasta op je cpu? (knap!!)

Mijn vraag is dus eigenlijk, en dat had ik eerder moeten vragen: wat is je laatste actie geweest op die pc toen hij niet meer wilde opstarten?
Dat is van belang!!

Over je HD:
zitten de stekkers goed, ben je niet vergeten om de sata kabel aan te sluiten? Dat kan, omdat je aan het pielen bent geweest met die andere stekkertjes.
Werd de HD nu wel of niet door de BIOS herkent, want dat lees ik even niet terug (of ik moet er over heen lezen).

En nogmaals, Windows XP......ga over op Windows 7 of Linux. Je pc is daar heus wel geschikt voor. Mint XFCE is een mooie vervanger voor XP.
En mocht je dat doen (of als je naar een locale pc boer gaat), doe dan wel een backup maken van al je bestanden. Als die nog niet hebt.
Dat kan je alsnog doen als je bijv. een live cd van Ubuntu of Mint hebt. Dan kan je bij al je bestanden komen en die kan je dan op een stikcy zetten.
Je woont in Zoetermeer zazg ik. Te ver van Almere, anders had ik je graag geholpen.

Maar voor nu, kijk eerst nou maar of je stekkers van de HD goed zijn aangesloten. Ik weet uit ervaring dat de sata kabel (dat is die kleine rode) niet altijd goed in de HD zit. En dan start je pc gewoon niet op omdat die niet kan opstarten. Ik had het deze week nog met mijn eigen HD. En het kan dan aan de aansluiting van de HD zelf liggen, bij mij wel en dus heb ik die HD maar uit mijn pc verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan