• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Minifs naar min(als(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frigorius

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2019
Berichten
9
Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum, want ik zit met een probleem dat ik maar niet opgelost krijg. Helaas is het bestand te groot om up te loaden, dus ik zal het gewoon proberen uitleggen (wish me luck :) ).

Ik heb een bestand gedownload dat me zou moeten helpen met de boekhouding van mijn nieuw-opgerichte vzw. Helaas worden daar codes in gebruikt die ik niet heb (want geen registratie op office 365) en bovendien staat de file in het Engels. Ik heb Office 2016.

Ik ben er al in geslaagd om de meeste functies om te zetten, zodat alles terug werkt, op 1 kolom met functies, die ik maar niet gefixt krijg. Oorspronkelijk stond er een xlfn.minifs functie, waarbij de xlfn dan uiteraard duid op het feit dat die functie gewoon niet aanwezig is in mijn excel. Ik wou dit dan omzetten naar min.als.voorwaarden, maar die zit er natuurlijk ook niet in, dus heb ik er min(als( van gemaakt.

Tot zover lukt het allemaal, alleen heb ik nog steeds geen idee wat hij probeert te doen. De functie gaat als volgt (dit komt uit een onbewerkte kolom met dezelfde code):

=_xlfn.MINIFS(INDIRECT("'"&R$2&"'!I:I");INDIRECT("'"&R$2&"'!J:J");$AJ4)

Ik heb deze al aangepast naar dit (in de kolom waar ik wel het juiste resultaat wil):
=MIN(ALS(INDIRECT("'"&L$2&"'!I:I");INDIRECT("'"&L$2&"'!J:J");$AJ4))

maar helaas is dat onsuccesvol gebleken. Ik heb al serieus wat opzoekingswerk gedaan, zodat ik al weet naar welke kolommen alles verwijst, maar zelfs dan begrijp ik nog niet wat de uitkomst van zo een functie eigenlijk zou moeten zijn. Kan iemand daar een klein handje toesteken? Eventueel stuur ik de excel eens door, zodat je het probleem "live" kan zien.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Er zit niemand op jouw volledige bestand te wachten. Een voorbeeld wat de kern van de vraag weergeeft met een voorbeeld van de verwachte uitkomst kan vaak tot andere inzichten leiden. Binnen grote bestanden (=veel rijen?) Werken matrixformules niet heel erg snel.
 
Houd wel rekening met de opmerking van VenA, door
Code:
J:J
kan het lang duren
Code:
J1:J365
is sneller
 
Gezien het gebruik van INDIRECT vermoed ik dat de gegevens verspreid staan over meerdere tabbladen, bijvoorbeeld 1 tabblad per klant, maand, ... Dit is altijd een opzet die tot (veel te) lastige en trage formules leidt om overzichten te berekenen. Als je je gegevens wilt analyseren (en wanneer zou je dat eigenlijk niet willen?), dan maak je het jezelf ongelofelijk veel makkelijker als je alle gegevens in 1 platte tabel zet op 1 tabblad met een extra kolom met de info die nu de naam van je aparte tabbladen is. Je kunt dan simpel een draaitabel maken om overzichten te maken en als je de tabel te groot vind kan je filteren...
 
Dat zou hier niet werken en bijzonder onhandig zijn om mee te werken naar mijn aanvoelen, aangezien de overzichten hier slechts het hulpmiddel zijn ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan