• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkeld organisatie probleem Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter098

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Berichten
6
Beste iedereen,

Ik ben promovendus en doe onderzoek naar k*anker (dit forum censureert dit woord). Ik heb nu een grote data base van (ongeveer 100) weefsel stukken. Ik wil de eigenschappen van die weefsel stukken onderzoeken in een speciaal soort microscoop. Die microscoop kan maximaal 30 weefsel stukken tegelijk aan. Dus moeten de ongeveer 100 weefsel stukken die ik heb verdeeld worden over de verschillende runs.

Nu is het zo dat een deel van de patienten bij wie die weefselstukken horen chemo heeft gehad en een deel niet. Daarnaast (het gaat om melanoom) kunnen de weefsel stukken worden onderverdeeld in het primaire melanoom en uitzaaiingen. Soms is er maar 1 weefselstuk dat bij dezelfde patient hoort. Soms zijn er wel 4 weefselstukken die bij dezelfde patient horen. Soms is het zo dat vsan een patient alleen een metastase beschikbaar is en geen primaire.

Ik wil graag dat excel de volgende dingen voor mij gaat doen.
- hij verzint uit zich zelf dat de 97 (of 51 of 99) weefsel stukken gelijk matig worden verdeeld over de runs (dus in het geval van 99 weefselstukken verzint hij dat er 4 runs nodig zijn: run 1: 25 weefselstukken, run 2: 25, run 3: 25 en run 4: 24).
- als er in die groep bijvoorbeeld 60 uitzaaiingen zitten worden gelijk matig verdeeld over de (in het geval van 99 weefselstukken) 4 runs.
- als er 39 enucleaties zitten worden gelijkmatig verdeeld over de 4 runs
- het zelfde voor chemo en placebo.
- en het belangrijkste: de weefsel stukken die bij dezelfde patient horen, komen in dezelfde run terecht.

- het kan zijn dat door de hoeveelheid voorwaarden die ik stel het mogelijk is alles precies te verdelen. Als het zo dicht mogelijk in de buurt komt is het ook goed.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik heb een voorbeeld excel file toegevoegd. Ik ben benieuwd of een van jullie dit kan.

Wouter
 

Bijlagen

  • Voorbeeld forum.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 24
Dag Wouter,

voor we iets programmeren moet je eerst een goed algoritme opstellen.
Voor het eerste stuk lijkt me dat eenvoudig:
Aantal runs AR = aantal weefselstalen AW/30 en afgerond naar boven naar het eerste gehele tal
Aantal samples in alle runs, uitgenomen de laatste ASiR = AW/AR, afgerond naar boven naar het eerste gehele tal
aantal samples in laatste run = AW - (AR - 1) * ASiR

Deze getallen kan je in variabelen opslaan.
Je hebt dan het initieel aantal runs en plaatsen in de run, bv. in het geval van 99 stalen:
R1, 25
R2, 25
R3,25
R4, 24

Dan moet je kijken naar hoeveel weefselstalen per patient. Als voor Patient 1 bv. 12 stalen zijn dan kan je die allemaal in groep R1 steken, daar schieten dan nog 25 - 12 = 13 plaatsen over. Voor de tweede patient zijn er 20 stalen.
Je kijkt eerst naar run1, maar daar zijn niet genoeg plaatsen meer, dus je kijkt zijn er nog genoeg plaatsen in de volgende run, zo ja dan zet je die daar samen, enzovoort.

Het probleem stelt zich als je een patient hebt waarvoor er in geen enkele run nog voldoende plaats is, dan moet je die gaan opsplitsen in kleinere groepen, rekening houdende met de andere criteria. In principe splits je die steeds verder op in kleinere groepen tot deze in een run past. Waarschijnlijk kan je nog enkele rogue gevallen overhouden waarmee je de groepen dan opvult.

Is dit algoritme een beetje wat je nodig hebt? Indien ja, dan kan men beginnen te coderen.

Vriendelijke groeten
Noëlla
 
We hebben een Excel forum, daarom ook daar heen verplaatst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan