• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde in cel omzetten naar bijbehorend bedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterHoog

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2019
Berichten
5
Goedendag,

Misschien iets eenvoudigs, maar ik kom er niet uit.

Op mijn vereniging zijn er verschillende soorten leden die in de administratie elk een eigen lettercode hebben. Bij deze lettercode hoort weer een contributiebedrag dat ik zichtbaar wil hebben op mijn hoofdblad. Nu wijzigt dit bedrag wel eens, dus heb ik op tabblad "Bedrag" de codes met bijbehorende contributie staan, en idee is natuurlijk dat als ik hier het bedrag wijzig het ook op het hoofdblad mee verandert voor alle leden.

Concreet: Als in cel D2 van mijn hoofdblad de letter H staat moet het bedrag gelijk zijn aan het veld D2 op tabblad Bedrag, als in cel D2 de letter G staat moet het bedrag gelijk zijn aan veld D3 op tabblad Bedrag etc.
Het begin is me als volgt gelukt:

=ALS(D2="h";Bedrag!$D$2)

maar ik krijg dit niet uitgebreid naar de andere lettercodes.

Is dit duidelijk en kan iemand mij hiermee helpen?
 
Dit kan je doen met vert.zoeken, maar beter is het om een voorbeeldje bestandje te posten, dat maakt het voor iedereen duidelijk.
 
Voorbeeld

Ok, bijgaand een voorbeeldbestand.

Ik wil dus in kolom E van het hoofdblad de bedragen terugzien van de corresponderende letters op tabblad bedrag.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    8,3 KB · Weergaven: 25
Code:
=VLOOKUP(D2;Bedrag!C2:D4;2;0)
=VERT.ZOEKEN(D2;Bedrag!C2:D4;2;0)
Met deze formule moet het lukken
 
dat kan met VERT.ZOEKEN() kijk even in de Help <F1> hoe het werkt. Let wel op onnodige spaties anders wordt er niet veel gevonden.
 
Bedankt voor de reactie.
Als ik de formule echter in veld E2 kopieer krijg ik een foutmelding. (#NAAM?)
 
Hoi Popipipo,

Dan krijg ik de melding #N/B
Mag ik zo brutaal zijn te vragen of je de formule even werkend in mijn voorbeeldbestandje wil zetten en daarna te posten?
 
Van zelf wat doen wordt je niet dommer!

Let wel op onnodige spaties anders wordt er niet veel gevonden
Maar daar had ik je al voor gewaarschuwd.
 
Laatst bewerkt:
Kleine aanpassing aan de formule van popipipo:
In E2
Code:
=VERT.ZOEKEN(D2;Bedrag![COLOR="#FF0000"]$C$2:$D$4[/COLOR];2;0)
Nu kan je de formule doortrekken naar beneden tot waar nodig.
In tabblad "Bedrag" C2 staat een spatie achter de tekst, verwijder deze.
 
Laatst bewerkt:
In D2 staat geen spatie achter de tekst. Wel ergens anders.
 
Zeer veel dank aan Ad Becude en Popipipo, het werkt inmiddels.

Iets minder dank aan VenA die het kennelijk leuk mensen met hun probleem te laten aanmodderen ipv even te melden waar het fout gaat,
 
De oplossing en het probleem waar je tegenaan gaat lopen staat toch in #5
dat kan met VERT.ZOEKEN() kijk even in de Help <F1> hoe het werkt. Let wel op onnodige spaties anders wordt er niet veel gevonden.

Zelf wat inspanning doen is gelijk aan iemand laten aanmodderen? Bijzondere conclusie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan