afleverstatusnotificatie in Thunderbird Mail werkt niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
969
Ik gebruik Linux Mint met al jaren Thunderbird Mail. Als ik een email verstuur, vink ik altijd bij Opties 'afleverstatusnotificatie' aan.
Ik ontvang dan die notificatie in mijn Inbox. Zo weet ik zeker dat de email is afgeleverd.
Sinds gistermiddag krijg ik geen verificatiemeldingen meer. Ik heb ook de indruk dat niet iedere email die ik heb verzonden is aangekomen.
Iedere mail die ik heb verstuurd staat wel in de map Verzonden.
 
ik zag deze uitleg op internet langskomen (ik heb al jaren Thunderbird maar vink die optie nooit aan)

Er zijn 2 soorten notificaties: leesbevestigingen (MDN) en afleverstatusnotificaties (DSN).
Beide kun je gebruiken in Thunderbird, maar de laatste zijn tegenwoordig zeer onbetrouwbaar. Dit omdat mailservers ze steeds vaker uitzetten of niet meer ondersteunen, aangezien ze grotendeels als verificatie van je adres door spammers worden misbruikt. Dat geldt meen ik ook voor 'tussenliggende' mailservers en is niet beperkt tot de eigen verzendende server of die van de de ontvanger.

Leesbevestigingen worden opgevraagd via een extra header (kopregel), die je kunt zien in zowel de bron van je verzonden bericht in Thunderbird als in die van het ontvangen bericht. Dit is dan de header 'Disposition-Notification-To:' - als je die ziet, is er niets met Thunderbird aan de hand. Leesbevestigingen kun je dus wel zien, zijn zoals gezegd per account in te stellen en te 'overrulen' t.o.v. standaardinstellingen, en werken sowieso niet als je verzendt vanaf je eigen adres (je hoofdaccount) naar hetzelfde adres, waarschijnlijk omdat Thunderbird dat verzoek dan negeert, mogelijk ook om loops te vermijden.

Afleverstatusnotificaties vinden plaats via de SMTP-transactie, zijn daardoor niet te zien in de header van een verzonden of ontvangen bericht, en afhankelijk van de servers. Om te zien of de verzendende en ontvangende servers dit ondersteunen, kun je een testje doen; zoek hiervoor even op 'DSN EHLO 250' bij een zoekmachine, maar dat geeft dus nog steeds geen garantie, zeker niet voor alle ontvangers.

Verder is er wel sprake van een recente bug die meldt dat afleverstatusnotificaties in Thunderbird sinds kort niet werken voor een niet-standaardidentiteit in Thunderbird.

Al met al zou ik dit adviseren:

- Controleer of leesbevestigingen nog wel gewoon werken onder de bovenstaande voorwaarden.
- Staar je niet blind op afleverstatusnotificaties en gebruik ze liever niet meer. Als je toch wilt controleren (of bevestigen) dat dit een probleem in Thunderbird is, doe dat dan door bijvoorbeeld (eerst een back-up van je Thunderbird-profiel te maken verborgen map thunderbird ergens stallen,) Thunderbird te de-installeren, vervolgens een andere versie erop te zetten en nog eens te testen. Daarna kun je deze versie weer verwijderen en de meest recente installeren. Als je daarmee kunt bevestigen dat afleverstatusnotificaties een probleem zijn in versie 60, zou je dat in de genoemde bug kunnen aangeven op de website van thunderbird. Interessanter zou zijn om aan te geven dat er ook een probleem met leesbevestigingen zou zijn, maar dat is toch niet zo of wel?

Heb je hier iets aan?

Ook las ik dat die ontvangstnotificatie geheel afhankelijk is van naar wie je het bericht verstuurd. Als de ontvanger zijn/haar mailprogramma zo heeft ingesteld dat er nooit een ontvangstnotificatie verstuurd mag worden dan kun jij heel lang wachten op een dergelijke notificatie. Ook zullen er (web)mailprogramma's zijn die dit verzoek niet honoreren.

Er is een verschil tussen lees- of ontvangstbevestigingen (return receipts) en afleverstatusnotificaties (delivery status notifications). De eerste zijn naar keuze te beantwoorden door de ontvanger, waarbij de meesten ze negeren. De tweede is meer een automatische bevestiging door servers, die echter steeds minder vaak lijkt te werken of wordt toegepast.

Welke versie heb je eigenlijk van Thunderbird??

https://support.mozilla.org/nl/kb/nieuw-thunderbird-60
 
Laatst bewerkt:
Dank voor deze uiteenzetting. Ik moet hem nog eens goed lezen. Heb ontdekt dat 'ontvangstbevestiging' ook niet werkt. Dat door emails aan mezelf te richten met 'ontvangsbevestiging' aangevinkt (ook gedaan met 'afleverstatusnotificatie' om te testen). Ik heb de laatste versie van Linux Mint met de laatste updates van de Thunderbird-versie die standaard in Mint zit. Ik verzend altijd met afleverstatusnotificatie en dat werkte dus prima tot 20 november. Mijn provider is kpnplanet.
 
Laatst bewerkt:
DSN en MDN doen het nog steeds niet. Als test iets naar mijzelf mailen met leesbevestiging had dus geen zin omdat MDN dan überhaupt niet werkt. Heb KPN gebeld met de vraag of de mailserver van kpnplanet DSN niet meer ondersteunt. Moeilijke vraag voor de medewerker die van niets wist en 'een ticket heeft uitgezet, en dat kan wel even duren'. Blijkbaar een hele moeilijke vraag. Hij wist wel dat er 'iets' aan de server was aangepast. Wanneer ik een reactie op mijn vraag krijg kon hij ook niet zeggen. Van Thunderbird had hij ook nog nooit gehoord. Was altijd zeer tevreden over de kpn helpdesk, maar dit was dus prut. Als ze iets aanpassen waardoor een gebruikersfunctie niet meer werkt, wil ik daar wel over worden geïnformeerd. Ik wacht dus even met herinstalleren van mijn Thunderbird Mail
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan