• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Diverse lijsten in gegevens validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Berichten
325
Geachte,

ik heb gegevens staan in 20 blokken (AFV_**) op een ander tabblad, worden er mogelijk nog meer

ik wil een gegevensvalidatie (dropdown) lijst maken met de mogelijkheid om vandaar uit naar kleiner lijsten te gaan, zodat je niet een lijst krijgt met meer dan 100 opties, (als ik alles onder elkaar zet) dit is normaal geen probleem als ik een ALS formule toepast, Alleen zit daar een beperking aan van hoeveel argumenten je kunt toevoegen , weet niet wat het max is.

dit is de formule;
=ALS(B41=Parameters!D2;AFV_01;ALS(B41=Parameters!D3;AFV_02;ALS(B41=Parameters!D4;AFV_03;ALS(B41=Parameters!D5;AFV_04;ALS(B41=Parameters!D6;AFV_05;ALS(B41=Parameters!D7;AFV_06;ALS(B41=Parameters!D8;AFV_07;ALS(B41=Parameters!D9;AFV_08;ALS(B41=Parameters!D10;AFV_09;ALS(B41=Parameters!D11;AFV_10;ALS(B41=Parameters!D12;AFV_11;ALS(B41=Parameters!D13;AFV_12;ALS(B41=Parameters!D14;AFV_13;ALS(B41=Parameters!D15;AFV_14;ALS(B41=Parameters!D16;AFV_15;ALS(B41=Parameters!D17;AFV_16;ALS(B41=Parameters!D18;AFV_24;ALS(B41=Parameters!D19;AFV_25;ALS(B41=Parameters!D20;AFV_26;ALS(B41=Parameters!D21;AFV_40))))))))))))))))))))

weet iemand een simpeler oplossing?
daarnaast wil in een vert.zoeken in de cel ernaast zetten die afhankelijk van de keuze die is gedaan een code te laten zien, maar dit wordt ook een lange formule.
BVD
 
ik zou even googlen op getrapte validatie ofwel een voorbeeldje bijsturen
 
Hi Cow18,

dat is een optie, weet niet of dit oneindig is, maar dan krijg je wel weer een extra dorpdown menu, het is een groot bestand en om te voorkomen dat men meerdere keren hetzelfde moet doen en het onoverzichtelijk wordt gebruik informatie uit ander tabbladen
ik ga een test bestandje maken,
Tot later
 
Sorry,

Deze nog niet gezien, ben net thuis en probeer dit nog even te fixen.
ik moet hier nog even op studeren, ben nog niet zo thuis in dit soort macro's,
zal me wat toegaan leggen on indexen, zie dit steeds vaker voorbij langs komen.

Als jullie me op weg kunnen helpen heb ik een begin om het weekend aan te sleutelen,
heb even een voorbeeldje in elkaar gezet.
 

Bijlagen

  • aantal Validaties.xlsm
    30 KB · Weergaven: 18
Met behulp van indirect formules kom je een heel eind.
 

Bijlagen

  • aantal Validaties_2.xlsm
    32,8 KB · Weergaven: 22
Popipipo,

Bedankt dit werkt perfect,

Allen om mijn beperkte kennis nog wat op te vijzelen, en de formule te begrijpen.
Ik ben nog niet zover dat ik de indirecte en index formules begrijp.
misschien kun je deze nog toelichten.

=INDIRECT("A_"&B1) hoe moet ik dit lezen?
=VERT.ZOEKEN(B5;INDIRECT("B_"&B1);2;0)
hoe moet ik dit lezen?

dit zou me heel veel helpen om vele formules simpeler te maken.
Ik ga deze proberen omzetten naar mijn bestand.

Ik ben eruit, even puzzelen en weer wat geleerd.
 
Laatst bewerkt:
=INDIRECT("A_"&B1)

de uitslag van deze formule is A_ met daarachter de waarde van cel B1
Heb je in B1 1 staan dan wordt de uitslag dus A_1 en dit is het bereik B5-B14 van blad1
Heb je in B1 2 staan dan wordt de uitslag dus A_2 en dit is het bereik E5-E14 van blad1
enz

Op deze manier kun je dus het zoekbereik bepalen van uit een invoercel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan