Desktop computer gaat wel aan, maar geeft geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.
Das wel erg jammer.
En als je hem nu nog 1x in elkaar zet... zou ie dan weer gaan piepen zonder RAM?
Vervolgens: Je kunt niet even een reepje geheugen ergens regelen, van iemand die er niks mee doet?

Anders: Helaas.

Vervangend moederbord een 1150 socket: ca 50 euro bij Bol.com (Plaza)
https://tweakers.net/categorie/47/m...PdMnNKUouKlayqlYzNDUBUWWKOklW0kpmFhZFSbG1tLQA
Wil je dat nog (wel of niet...)?

Ik wil best nog eens de moeite nemen de boel weer in elkaar te zetten, maar eerlijk gezegd heb ik lage verwachtingen. Zoals aangegeven ging het systeem nu helemaal niet meer aan, dus ook geen draaiende ventilatoren of brandende power-LEDs meer. Oftewel: ik zie geen verschil in gedrag tussen stekker wel in het stopcontact vs. stekker niet in het stopcontact :p Lijkt me sterk dat ik dan nog beeps ga krijgen...

De eerdere schrapende geluiden in aanmerking genomen lijkt mij dat wel verdacht en ik zou dan zeker een andere ventilator met vier polige stekker hebben geprobeerd. Ik weet eigenlijk niet wat de computer zou vertellen dat de fan niet goed draait maar dat is dan wel met gewoon een mechanische oorzaak.

Ik heb helaas geen andere CPU ventilator. Zou een slecht draaiende ventilator er echt toe kunnen leiden dat het systeem helemaal geen tekenen van leven meer vertoont? Leidt de slecht draaiende ventilator dan niet eerst tot oververhitting, wat op zijn beurt weer zou kunnen leiden tot opstartproblemen? Zoals eerder aangegeven: temperatuur van de CPU heb ik een aantal weken geleden (toen de problemen al speelden) nog gechecked, maar was zeker niet te hoog.


Er is nog één ander ding wat me nog te binnen schoot: bij het oorspronkelijke installeren van mijn PC 4,5 jaar geleden heb ik meteen een BIOS update uitgevoerd. Dit omdat de CPU in nieuwstatus al niet ondersteund werd door het moederbord i.c.m. de BIOS-versie die vanuit de fabriek geleverd werd. Zou het kunnen dat ik met het clearen van de CMOS ook de BIOS update heb verwijderd en dat dat de reden is dat de boel nu helemaal niet meer op wil starten? Of gaat de CMOS alleen over de instellingen van de BIOS en niet over de BIOS-versie?




Als ik nog eens op internet rondkijk lijken mensen in vergelijkbare gevallen altijd de conclusie te trekken dat het aan de voeding, processor of het moederbord ligt. Van die twee schijnt het meestal de voeding of het moederbord te zijn, omdat processoren schijnbaar niet zo snel kapot gaan. Aangezien ik de voeding praktisch uitgesloten heb, is de meerderheid hier het dan met de conclusie eens dat het dan wel het moederbord moet zijn wat de geest gegeven heeft? Kapotte processor lijkt mij eerlijk gezegd sterk, mede ook doordat het systeem tot voor kort nog prima werkte buiten de problemen met opstarten om. Als de CPU stervende zou zijn geweest, zou ik zeggen dat de rekenkracht bij eenmaal draaiend systeem ook te wensen over zou hebben gelaten.


Als de algemene consensus inderdaad is dat het moederbord vervangen moet worden, zit ik nog met de keuze tussen drie opties:

- Ergens een socket 1150 moederbord kopen en alleen het moederbord vervangen (bijvoorbeeld door die van Route99 hierboven; budget €50-€100).
- Een nieuw AM4 moederbord kopen met een bijbehorende nieuwe AMD processor (totaalbudget +- €200).
- Een volledig nieuw systeem bouwen (totaalbudget +- €600-€700).

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar nieuwe onderdelen (dus niet tweedehands). Aangezien het aanbod van nieuwe socket 1150 moederborden beperkt is, kan ik me voorstellen dat het misschien moeilijk wordt om een moederbord te vinden dat compatibel is met al mijn overige hardware, waardoor optie 1 mogelijk af zou vallen. Daarnaast loop ik bij keuze 1 het risico dat ik nu een nieuw socket 1150 moederbord koop en mijn processor het over enige tijd ook begeeft (is nu 4,5 à 5 jaar oud). Wellicht moet ik dan opnieuw een nieuw moederbord kopen omdat er weinig/geen processoren meer te koop zijn die op een socket 1150 moederbord passen?

Optie 3 lijkt me zonde. De rest van mijn hardware vertoont nog geen kuren en is nou ook weer niet zó oud (4,5 à 5 jaar, met uitzondering van SSD, die is nieuwer). Eerlijk gezegd vind ik de performance van mijn PC tot nu toe altijd uitstekend en heb ik nooit ook maar enige neiging gehad om een upgrade aan te schaffen vanwege de snelheid. Het zwaarste werk wat mijn PC te verduren krijgt is af en toe een spelletje, waarbij ik ook niet de grafisch zwaarste spellen kies. Kortom: ik heb tot dusver nooit wat te klagen gehad over de snelheid van de PC, en verwacht met een vergelijkbaar snelle PC ook nog jaren vooruit te kunnen. Vandaar dat een volledig nieuwe PC bouwen vanwege een snelheidsupgrade ook geen wens is.

Blijft over optie 2, waar ik nu naar neig. Daarbij neem ik gelijk mijn moederbord/CPU/ventilator allemaal mee. Dus ook al zou het probleem gevende onderdeel niet het moederbord blijken te zijn, dan is de kans groot dat hiermee het probleem alsnog opgelost wordt (want CPU + ventilator ook nieuw). Kosten blijven beperkt en ik kan toch voorlopig weer even vooruit. Andere onderdelen upgraden volgt dan in de komende jaren naar mate die ongetwijfeld langzaam aan ook de geest zullen geven.

Vraag hierbij is ook nog of het in geval van optie 2 nodig zou zijn om een nieuwe installatie van Windows te doen, of dat het gewoon een kwestie is van nieuwe CPU/moederbord erin, bestaande SSD (en andere hardware) aansluiten en 'gaan met die banaan'?


Als de algemene conclusie van dit topic inderdaad wordt dat het moederbord het begeven heeft, kan ik (indien nodig) voor mijn laatste vragen rondom vervangende hardware ook een apart topic aanmaken in het subforum wat hiervoor bedoeld is.
 
Hallo


De paar keren voordat hij helemaal niet meer aan ging, hoorde ik met opstarten (de eerste paar seconden waarin CPU fan op hoge snelheid draait) wel af en toe een onregelmatige zachte hoge piep ergens uit de buurt van de processor komen. Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen, maar het was op de opname niet hoorbaar boven de herrie van de CPU fan... Kan dit wellicht nog een hint in de goede richting zijn?


De diverse "interne" voedingsspanningen worden op het motherboard zelf gemaakt d.m.v. geschakelde voedingen (mosfet's / condensatoren /smoorspoel)

Een dergelijke voeding die kortgesloten is , maakt piepende geluiden ...

Mits je de piep geluiden in de buurt van de c.p.u. hebt gehoord ...

Worst case scenario is de voedingsspanning omhoog geklapt , en is de c.p.u. om zeep.

Indien je geluk hebt , is deze naar de massa gegaan , en is enkel het motherboard defekt.


Om dit verhaal een positieve noot te geven :

Meestal slaat de voedingsspanning naar de massa , en overleefd de c.p.u. het.:thumb:

Hou er dus rekening mee , dat indien je een defekte / kortgesloten c.p.u. in een werkend motherboard stopt , deze dus ook kan sneuvelen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Bedankt voor je reactie Peter. Dat klinkt als een logisch verhaal en zou inderdaad het gepiep kunnen verklaren.

Ik snap alleen deze conclusie niet helemaal:

Hou er dus rekening mee , dat indien je een defekte / kortgesloten c.p.u. in een werkend motherboard stopt , deze dus ook kan sneuvelen.

Stel, mijn CPU is gesneuveld omdat er kortsluiting is geweest in mijn huidige moederbord, en ik vervang mijn huidige moederbord door een nieuw exemplaar. Dan zou mijn nieuwe moederbord toch niet meteen weer sneuvelen omdat er een kapotte CPU in zit? De CPU maakt immers geen kortsluiting, dat deed het oude moederbord.

Neemt natuurlijk niet weg dat het geheel nog niet zou werken als ik alleen het moederbord vervang terwijl de CPU wellicht kapot is door een kortsluiting op het moederbord.

Of bedoelde je dat een nieuwe CPU zou kunnen sneuvelen als ik deze in mijn huidige moederbord zet (vanwege de eventuele kortsluiting)?
 
Zoals ik het lees gaat het over een defecte CPU dus zou het moederbord daarmee kapot kunnen gaan.

Bij piepen van componenten door warmteontwikkeling of langzame explosie zal er toch iets aan te zien of aan te ruiken zijn. Voor chips en ook CPU geldt dat er vaak een klein deukje in smelt bij kortsluiting.

Een beveiliging voor ventilator snelheid is meestal een tachometer en de draaisnelheid dan minimaal ongeveer 600 rpm, op het moment van de test. Hoe alle moederborden dit doen dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de meeste zullen beveiligen wanneer de snelheid nul is en dat je dan geen andere aansluiting kan gebruiken maar de handleiding kan uitsluitsel bieden erover, misschien wel bij de BIOS opties.

De BIOS update zal niet ongedaan zijn gemaakt door een reset naar standaard waarden want de BIOS is geflashed in permanent geheugen. Je hebt de BIOS eveneens direct wanneer je een computer in gebruik neemt. Desondanks zijn er veel apparaten die een firmware ingebrand hebben waarmee op de duur een defect kan zijn. Het is dus niet onaantastbaar maar kan wel zonder spanning. Wat anders is dat u UEFI BIOS heeft en dus dat er in het besturingssysteem software zit die er bij moet passen. De BIOS moet geschikt zijn voor Windows 10 wanneer u dat draait.
 
Hallo

Stel, mijn CPU is gesneuveld omdat er kortsluiting is geweest in mijn huidige moederbord, en ik vervang mijn huidige moederbord door een nieuw exemplaar. Dan zou mijn nieuwe moederbord toch niet meteen weer sneuvelen omdat er een kapotte CPU in zit? De CPU maakt immers geen kortsluiting, dat deed het oude moederbord.

Mijn vorige uitleg komt hier op neer ...

Gepiep geschakelde voeding kan duiden op kortsluiting van deze ....

Mosfets defekt , kortgesloten condensatoren of zelfs een kortgesloten , defekte c.p.u.

Als je nu die defekte c.p.u. in een werkend motherboard monteerd , kan deze het nieuwe motherboard doen sneuvelen ...

Maar :

Zoals eerder vermeld ---> zelfs indien er in dat c.p.u. voedingscircuit iets verkeerd zou zijn ...

De uitgangsspanning van deze slaat meestal naar omlaag , en bijna nooit (niet) omhoog.

Zelden (ik zeg niet nooit) sneuveld de c.p.u.

Zie ook eens :

https://www.youtube.com/watch?v=cIED0pzwBT0



Hopelijk iets duidelijker.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Nou, schiet mij maar lek.

In voorbereiding voor het installeren van nieuwe hardware, had ik alvast alle oude hardware uit mijn PC gehaald. Dit begon echter in de weg te liggen, dus heb ik de boel toch maar weer in elkaar gezet. Zo zat alles tenminste samen in één kast. Daarna toch nog eens een keer op de power-knop gedrukt en wonder boven wonder begon de power-led te branden...
Na een aantal pogingen lukte het zelfs om succesvol te booten :shocked: Computer werkt nu goed, zo lang ik hem niet afsluit tenminste. Eerst maar eens m'n hele SSD back-uppen...

Beïnvloedt dit jullie conclusie v.w.b. defecte hardware nog?

EDIT: Heb nu wel een Speccy uitdraai kunnen maken: http://speccy.piriform.com/results/ndLUm6N2u7UhRcJvg5BF3Iq
 
Laatst bewerkt:
Het voltage van de processor is te laag maar uitsluitsel hierover biedt de BIOS, dat is bij u door de UEFI firmware via Windows te raadplegen. Normaal zal zijn: tussen 1.25 en 1.5 Volt. Deze gegevens zeggen: 0,880 Volt.

De BIOS instelling "CPU voltage Offset Mode" kan (wanneer aanwezig voor overklokken) handmatig het voltage verhogen. Dat zou gekund moeten hebben bij het plaatsen van de andere, snellere, processor. Dat geeft vaak nauwelijks snelheidswinst bij het zelfde moederbord maar kan aanmerkelijk meer stroom verbruiken. Wat dat betreft is mijn veronderstelling de zelfde, dat het mis kan zijn gegaan bij het plaatsen van een andere processor waarbij aan bepaalde voorwaarden niet werd voldaan. Misschien stroomverbruik wat niet meer mogelijk is met de zelfde voeding of bepaalde instellingen die aangepast moesten worden en niet goed ingelezen.
 
Nou, schiet mij maar lek............ Computer werkt nu goed, zo lang ik hem niet afsluit tenminste. Eerst maar eens m'n hele SSD back-uppen...
Beïnvloedt dit jullie conclusie v.w.b. defecte hardware nog?]
Neen... de mate van ervarenheid is er ook een, heb daarom nog "doorgevraagd" om hem nog 1x nadat ie al bijna dood verklaard was in elkaar te zetten...
Op afstand blijft het verder moeilijk om dit te beoordelen dat is een beperking aan de helpers zijde...helaas...


Ben benieuwd ... hoe dat nu verder gaat. Hoe stabiel blijft ie nu werken?
Test iig met Memtest86 de RAM eens, crystalinfo de schijf/schijven.

Succes er mee!
Zoek eens op of er een stress test is om het systeem effe onder druk te zetten.. maar niet nadat je zeker bent dat je alle data 2x gebackupt hebt zover dat nog niet gedaan is...
 
Het voltage van de processor is te laag maar uitsluitsel hierover biedt de BIOS, dat is bij u door de UEFI firmware via Windows te raadplegen. Normaal zal zijn: tussen 1.25 en 1.5 Volt. Deze gegevens zeggen: 0,880 Volt.

De BIOS instelling "CPU voltage Offset Mode" kan (wanneer aanwezig voor overklokken) handmatig het voltage verhogen. Dat zou gekund moeten hebben bij het plaatsen van de andere, snellere, processor. Dat geeft vaak nauwelijks snelheidswinst bij het zelfde moederbord maar kan aanmerkelijk meer stroom verbruiken. Wat dat betreft is mijn veronderstelling de zelfde, dat het mis kan zijn gegaan bij het plaatsen van een andere processor waarbij aan bepaalde voorwaarden niet werd voldaan. Misschien stroomverbruik wat niet meer mogelijk is met de zelfde voeding of bepaalde instellingen die aangepast moesten worden en niet goed ingelezen.

Ik heb eens in UEFI rondgekeken: https://imgur.com/a/vwtYrA4
Op de eerste foto lijkt het alsof de spanning naar de CPU 1,760 V is. Dat zou juist wel weer aan de hoge kant zijn, klopt dat?
Zou ik dat dan handmatig aan kunnen passen met één van de instellingen op de tweede foto?
Ik heb mijn CPU trouwens sinds het bouwen van de PC (4,5 jaar geleden dus) nooit ge-overclocked of vervangen, dus daardoor kan het niet ontstaan zijn. Is het dan wel logisch dat er na 4,5 jaar goed werken plotseling een spanningsprobleem zou ontstaan?

Neen... de mate van ervarenheid is er ook een, heb daarom nog "doorgevraagd" om hem nog 1x nadat ie al bijna dood verklaard was in elkaar te zetten...
Op afstand blijft het verder moeilijk om dit te beoordelen dat is een beperking aan de helpers zijde...helaas...


Ben benieuwd ... hoe dat nu verder gaat. Hoe stabiel blijft ie nu werken?
Test iig met Memtest86 de RAM eens, crystalinfo de schijf/schijven.

Succes er mee!
Zoek eens op of er een stress test is om het systeem effe onder druk te zetten.. maar niet nadat je zeker bent dat je alle data 2x gebackupt hebt zover dat nog niet gedaan is...

Het totaal niet meer aan willen gaan van de PC zal dan toch wel aan een foute verbinding of niet goed vastgeklikt kabeltje hebben gelegen. Terwijl ik dat toch dubbel gechecked had :eek:

Voor wat betreft de stabiliteit nu: nog altijd problemen met opstarten, maar zodra hij na een paar pogingen goed gestart is, loopt hij als een zonnetje.
Ik heb gisteravond een paar uur Memtest86 gedraaid, 4 passes en 0 errors. Daarna ook Crystaldiskinfo geprobeerd, lijkt (naar mijn beperkte inzicht) weinig mis met de resultaten.

Zojuist ook Prime95 gedraaid als stress-test van de CPU/RAM. De temperatuur vloog al vrij snel naar +- 75 graden. Rond die temperatuur zat hij 2-3 minuten vrij stabiel, totdat de eerste test afgerond was. Daarna begon test 2 en schoot hij binnen enkele seconden naar 86 graden. Toen begon ik 'm een beetje te knijpen en heb ik de test maar afgesloten... Of zou hij hogere temperaturen aan moeten kunnen?

Daarnaast ook FurMark gedraaid als stress-test voor de GPU. Deze zat na ongeveer een minuutje vrij stabiel op 75-80 graden. Daarna nog een aantal minuten doorgedraaid, maar er leek weinig meer te veranderen: https://imgur.com/a/ZXCV8Pd. Wat me wel opviel is dat de fan volgens FurMark maar op max. 50% draait. Zou je niet hoger verwachten tijdens een stresstest? Daarnaast hoorde ik de fans van mijn GPU nooit (of niet bewust) draaien toen mijn PC nog prima werkte, maar lijken ze de afgelopen dagen wat meer geluid te maken; zowel tijdens een simpel spelletje als tijdens de stress-test. Geen gekke geluiden, gewoon een gebruikelijk ventilator-gezoem, maar het is me eerder nooit opgevallen. Zou wellicht ook kunnen komen doordat ik er eerder nooit zo op lette...
 
Ding doet het dus gewoon.
Schaf verse warmtegeleidende pasta aan en vervang die, temp voor een i5 4460 zou rond de 40 a 50° kunnen zijn met een stock koeler.

Voltage voor een i5 4460 is 1.7V en getrotteld net geen 1Volt.
Intel i core CPU's gaan nooit stuk overigens bij gebruik.

Kijk met deze, Speccy zit er vaak naast.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Een steeds terugkerend iets doorheen dit topic , is wel , dat deze p.c. (bijna?) nooit meteen opstart.

Na meerdere pogingen lukt het dan ineens wel ....

Een P.O.S.T. kaartje kan u vertellen waar deze p.c. dan op dat moment blijft hangen. (Alfred 2 heeft dit ook reeds vermeld in #17)

Duur zijn deze niet :

https://www.benl.ebay.be/itm/Comput...Karte-PCI-Karte/123901681752?var=424659324377

Let er eens op , of deze dit ook doet als hij reeds enkele uren draait , en dus "warm" is , b.v.b.

Peter
 
Hallo

Een steeds terugkerend iets doorheen dit topic , is wel , dat deze p.c. (bijna?) nooit meteen opstart.

Na meerdere pogingen lukt het dan ineens wel ....

Een P.O.S.T. kaartje kan u vertellen waar deze p.c. dan op dat moment blijft hangen. (Alfred 2 heeft dit ook reeds vermeld in #17)

Duur zijn deze niet :

https://www.benl.ebay.be/itm/Comput...Karte-PCI-Karte/123901681752?var=424659324377

Let er eens op , of deze dit ook doet als hij reeds enkele uren draait , en dus "warm" is , b.v.b.

Peter

Klopt, bijna nooit start de PC meteen op. Dat blijft het geval. De PC staat nu al even aan, zal zo kijken of hij na het afsluiten meteen weer wil starten. Wellicht dat het inderdaad beter gaat als hij 'warm' is. Ik laat het resultaat weten.
Die POST-kaart heb ik overwogen. Om de prijs hoef je het inderdaad niet te laten, maar alle sites die ik kan vinden (Ebay/Amazon/AliExpress/Grandado NL etc.) leveren zo'n ding uit China, met bijbehorende levertijd van 3-8 weken. Dat is wat me ervan weerhoudt er een aan te schaffen...

Ding doet het dus gewoon.
Schaf verse warmtegeleidende pasta aan en vervang die, temp voor een i5 4460 zou rond de 40 a 50° kunnen zijn met een stock koeler.

Voltage voor een i5 4460 is 1.7V en getrotteld net geen 1Volt.
Intel i core CPU's gaan nooit stuk overigens bij gebruik.

Kijk met deze, Speccy zit er vaak naast.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Rond de 40-50 graden terwijl Prime95 de stress-test doet bedoel je?! Ik lees op internet bij anderen maar weinig temperaturen van <70 graden terwijl die stress-test gedraaid wordt; het schijnt nogal een heftige test te zijn :p
Al lijkt het me sowieso wel goed om de CPU eens nader te bekijken en de stock cooler eens schoon te blazen. En als ik de boel dan toch losmaak, inderdaad wel goed om de pasta te vervangen. Gisteravond een tubetje besteld, zou binnen enkele dagen binnen moeten komen.
 
Breng het zo dun als mogelijk aan, tis alleen bedoeld om de boel uit te vakken en de warmteoverdracht zo groot mogelijk te maken.
 
De PC start 'warm' in ieder geval niet beter dan 'koud'. Zojuist +- 10 pogingen gedaan en niet gestart...
 
Hallo

Hmmmmm

Dan kun je volgens mij defekte condensatoren op zowel voeding als motherboard zo goed als zeker uitsluiten ....

Wat het dan wel is , is iets anders ...

Bestel regelmatig iets in verwegistan , en meestal is dit 4 tot 6 weken , met die corona toestanden zal dit wel nog hoger komen te liggen.


peter
 
Zojuist de hele pc uit elkaar gehaald, alles schoongeblazen met perslucht en nieuwe koelpasta aangebracht. Vooral in de voeding en rondom de ventilatoren kwam aardig wat stof los. Helaas heeft het niet geholpen, er zijn nog steeds opstartproblemen... :(

Aan de CPU en het moederbord was niks geks te zien. Omdat ik nu toch de voeding los had liggen, heb ik ook maar eens de 'paperclip test' gedaan. Die is geslaagd.

Het 'gezoem' van mijn GPU van een paar posts geleden lijkt trouwens coil whine te zijn. Het verandert namelijk niet als ik de ventilatoren even tegenhoud. Wel apart dat het een constante toon is, daardoor had ik niet meteen aan coil whine gedacht.

Nog iemand suggesties? Anders moet ik toch maar het geduld hebben voor de levertijd van zo'n post kaartje.
 
Hallo

"Anders moet ik toch maar het geduld hebben voor de levertijd van zo'n post kaartje. "

Zal volgens mij niet veel anders opzitten ....

Zo kun je meteen zien waar betrokken motherboard op vastloopt ... kost ook 2x niks ...


"Het 'gezoem' van mijn GPU van een paar posts geleden lijkt trouwens coil whine te zijn. "

Zo zie je maar , hoe een verkeerde omschrijving tot een compleet verkeerde conclusie kan leiden ...

Coil whine noem ik eerder een gepiep ....

Zo zie je maar ... praten allebei nederlands , maar de taalbarriere ....

Een voltmeter "action of aldi" kost ook 2x niks , en is uiteraard ook nuttig...


Peter
 
Hallo



Zal volgens mij niet veel anders opzitten ....

Zo kun je meteen zien waar betrokken motherboard op vastloopt ... kost ook 2x niks ...




Zo zie je maar , hoe een verkeerde omschrijving tot een compleet verkeerde conclusie kan leiden ...

Coil whine noem ik eerder een gepiep ....

Zo zie je maar ... praten allebei nederlands , maar de taalbarriere ....

Een voltmeter "action of aldi" kost ook 2x niks , en is uiteraard ook nuttig...


Peter

Ik heb toch ergens een POST-kaartje kunnen vinden met een kortere levertijd! Heb deze besteld, hopelijk binnen twee weken binnen. En dan nog maar hopen dat de POST-kaart werkt, want vanwege de afwezigheid van piepsignalen vraag ik me af of mijn PC überhaupt zo ver komt om de POST-test uit te voeren. Het lijkt er haast op alsof hij daarvoor al vastloopt...?

Wat betreft die voltmeter: ik kwam laatst wel een multimeter tegen bij Action en twijfelde om deze te kopen. Maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik twijfelde of deze kabels dik genoeg waren om de gewenste onderdelen door te meten. Zie nu op de website dat hij geschikt is tot 250 V, dus zou toch moeten kunnen lijkt me? Zou je me kunnen uitleg kunnen geven (of kunnen doorverwijzen naar uitleg) over hoe ik de verschillende onderdelen van mijn pc het beste door kan meten?

Over die coil whine: het is bij mij niet echt een gepiep, maar ik heb er wat op gegoogled en voor zover ik online lees worden bijna alle geluiden die uit de kaart zelf komen afgedaan als coil whine. Typische coil whine klinkt naar mijn mening zo (01:45), maar zo klinkt het bij mij niet. Bij mij klinkt het zo (vooral de eerste paar seconden is het duidelijk, soort metaalachtig gebrom). Het geluid ontstaat alleen als de videokaart onder stress wordt gebracht; ik heb het voor het eerst gehoord tijdens de FurMark stresstest, vanaf toen kwam het ook terug bij spelletjes bij grofweg >50 FPS. Ik vond op internet dat coil whine op allerlei verschillende manieren kan klinken, waaronder 'kraken'/'brommen', vandaar dat ik mijn geluid ook maar als coil whine had bestempeld. Zou het volgens jou dan toch iets anders kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft die voltmeter: ik kwam laatst wel een multimeter tegen bij Action en twijfelde om deze te kopen. Maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik twijfelde of deze kabels dik genoeg waren om de gewenste onderdelen door te meten. Zie nu op de website dat hij geschikt is tot 250 V, dus zou toch moeten kunnen lijkt me? Zou je me kunnen uitleg kunnen geven (of kunnen doorverwijzen naar uitleg) over hoe ik de verschillende onderdelen van mijn pc het beste door kan meten?
Ik heb al 10-tallen jaren 1 professionele Soar digitale meter, de 4040 bijna identiek aan die in de link, maar af en toe is het handig om voor spanningen er een 2e bij te hebben... dus ik heb die van de Action gekocht en vergeleken met mijn professionele voor mijn doel... Diverse metingen gaven dezelfde waarden, dus prima voor dat doel.
Die hoge ingangsimpedantie heb je alleen in een beperkt aantal gevallen nodig (als de multimeter zelf een extra belasting wordt...) en zo te zien heeft Peter er ook al prima ervaringen mee.

Prijs was €3.99 of €4.99 .... dus een koopje vo
 
Prima Volt tester. Ik zou geen Ampere of 230 wisselspanning ermee gaan testen.

Hoe je een voeding (PSU) doormeet staat op YouTube denk ik wel. Ik doe er een voedingtester stekker aan en dan zijn de kabeltjes daarmee doorverbonden zodat de voeding ingeschakeld wordt. Om kort te gaan: de groene kabel met een zwarte van de moederbord stekker. Ze gebruiken een paperclip maar let wel op: als je die er met de hand insteekt en er staat al spanning op de voeding, dan trekt de kleine vonk een striem over je vingers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan