Bommelding
Gebruiker
- Lid geworden
- 13 jul 2010
Das wel erg jammer.
En als je hem nu nog 1x in elkaar zet... zou ie dan weer gaan piepen zonder RAM?
Vervolgens: Je kunt niet even een reepje geheugen ergens regelen, van iemand die er niks mee doet?
Anders: Helaas.
Vervangend moederbord een 1150 socket: ca 50 euro bij Bol.com (Plaza)
https://tweakers.net/categorie/47/m...PdMnNKUouKlayqlYzNDUBUWWKOklW0kpmFhZFSbG1tLQA
Wil je dat nog (wel of niet...)?
Ik wil best nog eens de moeite nemen de boel weer in elkaar te zetten, maar eerlijk gezegd heb ik lage verwachtingen. Zoals aangegeven ging het systeem nu helemaal niet meer aan, dus ook geen draaiende ventilatoren of brandende power-LEDs meer. Oftewel: ik zie geen verschil in gedrag tussen stekker wel in het stopcontact vs. stekker niet in het stopcontact

De eerdere schrapende geluiden in aanmerking genomen lijkt mij dat wel verdacht en ik zou dan zeker een andere ventilator met vier polige stekker hebben geprobeerd. Ik weet eigenlijk niet wat de computer zou vertellen dat de fan niet goed draait maar dat is dan wel met gewoon een mechanische oorzaak.
Ik heb helaas geen andere CPU ventilator. Zou een slecht draaiende ventilator er echt toe kunnen leiden dat het systeem helemaal geen tekenen van leven meer vertoont? Leidt de slecht draaiende ventilator dan niet eerst tot oververhitting, wat op zijn beurt weer zou kunnen leiden tot opstartproblemen? Zoals eerder aangegeven: temperatuur van de CPU heb ik een aantal weken geleden (toen de problemen al speelden) nog gechecked, maar was zeker niet te hoog.
Er is nog één ander ding wat me nog te binnen schoot: bij het oorspronkelijke installeren van mijn PC 4,5 jaar geleden heb ik meteen een BIOS update uitgevoerd. Dit omdat de CPU in nieuwstatus al niet ondersteund werd door het moederbord i.c.m. de BIOS-versie die vanuit de fabriek geleverd werd. Zou het kunnen dat ik met het clearen van de CMOS ook de BIOS update heb verwijderd en dat dat de reden is dat de boel nu helemaal niet meer op wil starten? Of gaat de CMOS alleen over de instellingen van de BIOS en niet over de BIOS-versie?
Als ik nog eens op internet rondkijk lijken mensen in vergelijkbare gevallen altijd de conclusie te trekken dat het aan de voeding, processor of het moederbord ligt. Van die twee schijnt het meestal de voeding of het moederbord te zijn, omdat processoren schijnbaar niet zo snel kapot gaan. Aangezien ik de voeding praktisch uitgesloten heb, is de meerderheid hier het dan met de conclusie eens dat het dan wel het moederbord moet zijn wat de geest gegeven heeft? Kapotte processor lijkt mij eerlijk gezegd sterk, mede ook doordat het systeem tot voor kort nog prima werkte buiten de problemen met opstarten om. Als de CPU stervende zou zijn geweest, zou ik zeggen dat de rekenkracht bij eenmaal draaiend systeem ook te wensen over zou hebben gelaten.
Als de algemene consensus inderdaad is dat het moederbord vervangen moet worden, zit ik nog met de keuze tussen drie opties:
- Ergens een socket 1150 moederbord kopen en alleen het moederbord vervangen (bijvoorbeeld door die van Route99 hierboven; budget €50-€100).
- Een nieuw AM4 moederbord kopen met een bijbehorende nieuwe AMD processor (totaalbudget +- €200).
- Een volledig nieuw systeem bouwen (totaalbudget +- €600-€700).
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar nieuwe onderdelen (dus niet tweedehands). Aangezien het aanbod van nieuwe socket 1150 moederborden beperkt is, kan ik me voorstellen dat het misschien moeilijk wordt om een moederbord te vinden dat compatibel is met al mijn overige hardware, waardoor optie 1 mogelijk af zou vallen. Daarnaast loop ik bij keuze 1 het risico dat ik nu een nieuw socket 1150 moederbord koop en mijn processor het over enige tijd ook begeeft (is nu 4,5 à 5 jaar oud). Wellicht moet ik dan opnieuw een nieuw moederbord kopen omdat er weinig/geen processoren meer te koop zijn die op een socket 1150 moederbord passen?
Optie 3 lijkt me zonde. De rest van mijn hardware vertoont nog geen kuren en is nou ook weer niet zó oud (4,5 à 5 jaar, met uitzondering van SSD, die is nieuwer). Eerlijk gezegd vind ik de performance van mijn PC tot nu toe altijd uitstekend en heb ik nooit ook maar enige neiging gehad om een upgrade aan te schaffen vanwege de snelheid. Het zwaarste werk wat mijn PC te verduren krijgt is af en toe een spelletje, waarbij ik ook niet de grafisch zwaarste spellen kies. Kortom: ik heb tot dusver nooit wat te klagen gehad over de snelheid van de PC, en verwacht met een vergelijkbaar snelle PC ook nog jaren vooruit te kunnen. Vandaar dat een volledig nieuwe PC bouwen vanwege een snelheidsupgrade ook geen wens is.
Blijft over optie 2, waar ik nu naar neig. Daarbij neem ik gelijk mijn moederbord/CPU/ventilator allemaal mee. Dus ook al zou het probleem gevende onderdeel niet het moederbord blijken te zijn, dan is de kans groot dat hiermee het probleem alsnog opgelost wordt (want CPU + ventilator ook nieuw). Kosten blijven beperkt en ik kan toch voorlopig weer even vooruit. Andere onderdelen upgraden volgt dan in de komende jaren naar mate die ongetwijfeld langzaam aan ook de geest zullen geven.
Vraag hierbij is ook nog of het in geval van optie 2 nodig zou zijn om een nieuwe installatie van Windows te doen, of dat het gewoon een kwestie is van nieuwe CPU/moederbord erin, bestaande SSD (en andere hardware) aansluiten en 'gaan met die banaan'?
Als de algemene conclusie van dit topic inderdaad wordt dat het moederbord het begeven heeft, kan ik (indien nodig) voor mijn laatste vragen rondom vervangende hardware ook een apart topic aanmaken in het subforum wat hiervoor bedoeld is.