Ontoegankelijke mappen in Thunderbird

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
170
Omdat ik nogal veel spam ontvang op de emailadressen van een van mijn domeinen heb ik hier en daar wat getweaked aan de spamfilters. In overleg met Vimexx, waar ik alles host, hebben ze zelf ook het een en ander aangepast. Dit gaat al een paar weken een stuk beter. Echter wilde ik nu een paar domeinen op de whitelist zetten. Dit heb ik op de juiste wijze gedaan maar elke keer als ik wat aanpas in de spam settings, raken mappen ontoegankelijk in Thunderbird.

Ik heb een map 'Bewaren' met allemaal submappen in mijn account aangemaakt in Thunderbird, jaren geleden. Deze verdwijnen elke keer als ik wat wijzig. In Thunderbird worden ze dan grijs en zijn niet meer te benaderen. Dan moet ik elke keer een recente email backup terug zetten anders kom ik er met geen mogelijkheid meer bij de opgeslagen mail. Op advies van Vimexx heb ik de subscriptions in Roundcube webmail (https://mail.zxcs.nl/) op deze map en onderliggende mappen geactiveerd. "Zo te zien vinkt Thunderbird je subscription op de mappen uit. In webmail -> settings -> mappen/speciale mappen zie je ze als het goed is staan." Nu is alles inderdaad weer netjes bereikbaar.

Maar... Onder deze 'Bewaren' map zie ik ook nog steeds alle ontoegankelijke mappen staan. Zie screenshot. Vimexx komt hier ook niet verder mee.
Ook het opnieuw installeren van Thunderbird (inclusief het verwijderen van de AppData/Roaming map) op mijn pc, het verwijderen van Thunderbird en alle data van mijn laptop en nieuw toevoegen van het account op de pc helpt niet. Ook de instellingen van mijn Samsung S10+ staan goed.

Inmiddels heb ik Thunderbird weer fris geïnstalleerd op mijn pc en het emailaccount toegevoegd met alle juiste IMAP instellingen (ook de opties voor mapsynchronisatie bijvoorbeeld) maar dit mag niet baten. Ik kan de grijze ontoegankelijke mappen verwijderen maar elke keer laat Thunderbird ze opnieuw zien als ik deze opstart. In webmail zie ik de mappen niet dubbel.

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen?

email_thunderbird.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met het gedrag van Thunderbird in deze maar wél met Roundcube en die subscriptie (abonnement) op die mappen is inderdaad zéér belangrijk.
Zou niet mogen dat Thunderbird die manipuleert maar daar kan iemand anders je misschien hier mee helpen.

Loopt het echter nogmaals fout dan moet je zeker niet de moeite doen om een backup te gaan zoeken : start de Roundcube webmail even op, check die settings van die mappen - wat er in stond zal er nog in staan.

PS : ik gebruik een 4-tal Roundcube gebaseerde mailaccounts en heb die allemaal als IMAP in mijn Outlook 2013 staan : nooit problemen mee gehad tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Hoi DigiCafee,

Loopt het echter nogmaals fout dan moet je zeker niet de moeite doen om een backup te gaan zoeken : start de Roundcube webmail even op, check die settings van die mappen - wat er in stond zal er nog in staan.
De backup zet ik nu inderdaad niet meer terug want dan mis een een paar dagen mail. Maar normaal gesproken is dat echt appeltje eitje via DirectAdmin omdat Vimexx diverse malen per dag automatisch een goede backup maakt met het grootste pakket Webhosting Nederland Maximaal.

start de Roundcube webmail even op, check die settings van die mappen - wat er in stond zal er nog in staan.
Ik heb afgelopen dagen meerdere keren via Roundcube webmail mijn email gecheckt en dat werkt echt heel mooi, eerlijk is eerlijk. Rainloop vind ik dan nog weer iets mooier qua interface maar Roundcube is de hoofdsoftware.
Alleen met 10 domeinen en net iets meer emailadressen is dat nogal lastig. Ik hoop dus echt een oplossing te vinden voor dit probleem :(

(...) nooit problemen mee gehad tot nu toe.
Nee, ik de afgelopen jaren ook niet. Maar sinds ik bij Vimexx host sinds oktober heb ik dit probleem.
 
Wat ik mis in je antwoord is wat je vond betreffende die mappen door te gaan kijken via Roundcube ... ?
Hoe stonden ze ? zichtbaar of niet ? terug aangezet en dan gechecked in Thunderbird ?
 
Sorry, daar heb ik inderdaad niet op geantwoord.
Nee, ik zie die zogenoemde grijze ontoegankelijke mappen niet terug in Roundcube.
Wel de originele 'Bewaren' map, net zoals ook in Thunderbird. Hopelijk kun je wat met de screenshot.
Links zie je Thunderbird, rechts Roundcube.

email_thunderbird_2.JPG
 
Ik bedoelde in de instellingen - Map beheer - van Roundcube, niet in de gewone mailview ...
Kom je in met een klein radertje helemaal uiterst links onderaan ...

en dan kiezen voor Beheer mappen ...

en dan zijn uiteraard die vinkjes van belang - wat niet aangevinkt staat krijg je niet te zien : in Roundcube niet/ in je mailclient niet ...
 

Bijlagen

  • 2020-05-16 20_42_55-Window.jpg
    2020-05-16 20_42_55-Window.jpg
    26,7 KB · Weergaven: 36
  • 2020-05-16 20_45_37-Clipboard.jpg
    2020-05-16 20_45_37-Clipboard.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 47
Op advies van Vimexx heb ik de subscriptions in Roundcube webmail (https://mail.zxcs.nl/) op deze map en onderliggende mappen geactiveerd. "Zo te zien vinkt Thunderbird je subscription op de mappen uit. In webmail -> settings -> mappen/speciale mappen zie je ze als het goed is staan." Nu is alles inderdaad weer netjes bereikbaar.

Had ik in m'n beginpost al beantwoord :) Hieronder nog even bevestigd met een screenshot.
email_thunderbird_3.JPG
 
Je volgende stap zou dan kunnen zijn om alle mappen die je maar ziet tijdelijk toegankelijk te zetten.
Dan alles uit de mappen die moeilijk doen (de oudere begrijp ik er uit ) te verplaatsen naar de nieuwere mappen.
en dan de oude mappen niet alleen te desactiveren in Roundcube maar ook te verwijderen eens ze leeg zijn.
 
En dat is juist het probleem, ik zie de grijze ontoegankelijke mappen niet in Roundcube. Dit zijn eigenlijk oude kopieën van de huidige zichtbare mappen. Die dus alleen in Thunderbird naar boven komen. Het verwijderen van de ontoegankelijke mappen heb ik in Thunderbird al meerdere keren gedaan. Echter als ik Thunderbird opnieuw opstart staan ze er allemaal weer.
 
Kan je met Engels uit de voeten ? zoniet seintje en ik vertaal voor je :

I just struggled with the same problem.
1 How can I finally get rid of these phantom folders? More specifically: Is there a way to force Thunderbird to re-retrieve the folder list from the IMAP server?
Those phantom folders are, as you said, subscribed but don't exist anymore. Indeed, if you turn on thunderbirds IMAP logging, you will see them listed as (\Subscribed \NonExistent). The solution to get rid of those folders is surprisingly simple: re-create them, then you can delete them! (No joke)
Go the parent folder, and for every phantom subfolder create a new subfolder of the same name (via context menu > new folder). As you do that, the folder's appearance will change from grey italic back to normal again. After verifying that the folders are empty, you can delete them and they will be gone entirely.
 
Met Engels kan ik heel goed uit de voeten. Dat is een heel interessant stuk, ik ga het eens even proberen. IMAP logging en vervolgens de mappen aanmaken. Ik kom hier op terug.
 
Die IMAP logging is zelfs niet nodig : is maar hulpmiddel, check om de werking van Thunderbird te "zien"... vergeet dat maar, je weet wat je ziet hihi...
gewoon heraanmaken / actief zien worden / checken of ze leeg zijn / deleten .....
 
Nou, ik heb een heleboel gedaan maar het haalt helaas niks uit. Ik zie wel overeenkomsten met verschillende mailprogramma's.

Om te beginnen heb ik de huidige werkende 'Bewaren' map met z'n submappen in Roundcube verplaatst naar de Inbox. Zo houdt ik meer overzicht.
Meerdere varianten op de grijze mappen opnieuw aangemaakt maar dit zorgt er niet voor dat Thunderbird ze ziet alsof ze opnieuw aangemaakt zijn en ze daarna dus verwijderbaar zijn.

In de onderstaande screenshots zie je overeenkomsten tussen de emailclients die -voor mijn gevoel- op dezelfde basis zijn gebouwd (Thunderbird / SeaMonkey / Claws Mail) en de andere clients (Windows Mail / eM Client / Mailbird)
De "op Mozilla gebaseerde" clients blijven de phantom folders weergeven. De andere clients doen dit niet.

Op Mozilla gebaseerd: email_1_Thunderbird_nietok.JPGemail_6_SeaMonkey_nietok.JPGemail_5_ClawsMail_nietok.JPG
Andere clients: email_2_Mail_ok.JPGemail_3_eMClient_ok.JPGemail_4_Mailbird_ok.JPG
 
Om te beginnen heb ik de huidige werkende 'Bewaren' map met z'n submappen in Roundcube verplaatst naar de Inbox. Zo houdt ik meer overzicht.
Géén goed idee ... Inbox noemt niet zonder reden 'inbox' ...

Meerdere varianten op de grijze mappen opnieuw aangemaakt maar dit zorgt er niet voor dat Thunderbird ze ziet alsof ze opnieuw aangemaakt zijn en ze daarna dus verwijderbaar zijn.
Geen varianten ... krek dezelfde mappen moesten dat zijn, volgens wat ik lees !

In de onderstaande screenshots zie je overeenkomsten tussen de emailclients die -voor mijn gevoel- op dezelfde basis zijn gebouwd (Thunderbird / SeaMonkey / Claws Mail) en de andere clients (Windows Mail / eM Client / Mailbird)
De "op Mozilla gebaseerde" clients blijven de phantom folders weergeven. De andere clients doen dit niet.
Klopt, je kan op Internet ook lezen dat de Mozilla gebaseerde clients een ietwat afwijkend (ontoereikend ?) model hebben om met IMAP om te gaan. Maar je zou ze wel moeten kunnen 'forceren' om de structuur die ze laten zien te 'refreshen' zodat die terug overeenkomt met de server. Als ik me niet vergis stond dit op dezelfde site als degene waar ik je de hint doorstuurde voor de vorige ingreep.

Kijk hier eens : https://superuser.com/questions/392320/how-can-i-force-thunderbird-to-reload-imap-folder-structure
 
Laatst bewerkt:
Géén goed idee ... Inbox noemt niet zonder reden 'inbox' ...
Dit is maar tijdelijk. Puur om te zorgen dat er straks geen goede mappen verdwijnen.

Geen varianten ... krek dezelfde mappen moesten dat zijn, volgens wat ik lees !
Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik het op verschillende manieren heb geprobeerd.
Voorbeeld 1: Bewaren Compassion
Voorbeeld 2: BewarenCompassion
Voorbeeld 3: Bewaren
- Compassion
Voorbeeld 4: Bewaren.Compassion
Voorbeeld 5: Bewaren&AAk-Compassion
etc. etc. etc.

Klopt, je kan op Internet ook lezen dat de Mozilla gebaseerde clients een ietwat afwijkend (ontoereikend ?) model hebben om met IMAP om te gaan. Maar je zou ze wel moeten kunnen 'forceren' om de structuur die ze laten zien te 'refreshen' zodat die terug overeenkomt met de server. Als ik me niet vergis stond dit op dezelfde site als degene waar ik je de hint doorstuurde voor de vorige ingreep.

Kijk hier eens : https://superuser.com/questions/392320/how-can-i-force-thunderbird-to-reload-imap-folder-structure
Hier heb ik niet gekeken inderdaad, zal ik zometeen gaan lezen.

Waar ik wel heb gekeken: http://kb.mozillazine.org/Phantom_folders
https://www.lifewire.com/pop-imap-smtp-traffic-thunderbird-1173156
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Mozilla/Projects/NSPR/Reference/NSPR_LOG_MODULES
 
Ik ben nog heel voorzichtig maar ik denk dat ik eruit ben.

Via https://stackoverflow.com/questions...ird-phantom-folder-issue-gray-italics-folders kwam ik terecht op een quote die uiteindelijk -zoals het er nu op lijkt- heeft geleid tot de oplossing. Onderstaande quote is vertaald van Duits naar Nederlands:
Ik meld heel zorgvuldig dat ik het probleem heb opgelost.
Een kort onderzoek met de termen Dovecot, Phantom & Folder bracht me bij deze discussie. Daar ontdekte ik dat het abonnementenbestand de mapstructuur op de Dovecot-server heeft opgeslagen.
Geopend met een teksteditor, zag ik dat het abonnementenbestand alle nieuwe mappenbomen had gemaakt met schuine strepen "/".
Voorbeeld: mappen / submappen / submappen.
De oude mappenbomen waren echter met punt "." gemaakt.
Voorbeeld: folder.subfolder.subfolder.
Telkens wanneer u een map in Thunderbird in de bestaande mapstructuur hebt verwijderd of hernoemd (dit is de mapstructuur in oude notatie met punten in abonnementen), bleef de oude map in het abonnementenbestand en verscheen in Thunderbird als een fantoommap.
Dus in abonnementen vervang ik eerst alle punten door schuine strepen en dan vervang ik alle verkeerd weergegeven umlauts, ß en &. Sommige mappen met & tekens in de naam verschenen nog steeds als fantoommappen. Ik heb deze in abonnementen verwijderd en er opnieuw op geabonneerd in Thunderbird. Nu is alles in orde.

In het kort heb ik het wat anders gedaan dan in bovenstaande quote:
Op de server ben ik via FTP naar het volgende bestand gegaan: /imap/domeinnaam/gebruiker/Maildir/subscriptions
Dit bestand heb ik geopend met Notepad++. In dit bestand kon ik de namen terug vinden van de 'spookfolders'. De spookfolders waren degene in het rood, zonder puntjes. Op deze afbeelding zie je ook waarom ik mijn huidige wel werkende map naar de Inbox heb verplaatst. Zo zie je goed het verschil tussen de echte goede mappen en de spookfolders.

Alle regels met foute mappen heb ik verwijderd, het bestand opgeslagen en opnieuw geupload naar de de server. Hierna heb ik Thunderbird opnieuw opgestart en het lijkt opgelost. Ook in de andere mailclients zijn de spookfolders niet meer terug te vinden na het bewerken van het 'subscriptions' bestand.
subscriptions_bestand_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan