• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele waarden periodiek loggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnbm

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
57
Goedemiddag,

Ik zoek een functie/macro in Excel om variabele waarden te loggen om zo een reeks waarden vast te leggen waar vervolgens een grafiek van gemaakt kan worden.
Beetje achtergrond: in een droogkamer hangen enkele sensoren (temperatuur en vochtigheid) die continu waarden doorgeven naar een logo (besturingseenheid). Inzicht in het verloop van deze waarden helpt bij het oplossen van klimaatproblemen (nee, niet wereldwijd maar alleen in de droogkamer :D)

Via een Excelbestand (extensie .xlam, mag niet geupload worden blijkbaar) is een koppeling gemaakt met het logo waardoor er in enkele cellen wisselende waarden verschijnen.
Deze waarden geven doorlopend temperaturen en vochtigheden aan. Deze wil ik graag loggen om ze in een grafiek te verwerken.

In de bijlage heb ik een gewoon Excelbestand gezet met daarin enkele variabelen (kolom A) en de betreffende waarde (kolom B). In dit voorbeeld zijn de waarden vast maar in het xlam bestand variëren ze omdat dit gekoppeld is aan het logo.

De bedoeling is dat wanneer de macro gestart wordt, iedere x seconden (zie cel Q1) de waarden uit kolom B getransponeerd worden naar de eerstvolgende lege rij onder de variabelen die in rij D1 t/m L1 staan. Vervolgens moet de datum met tijd er achter komen, in kolom M. De waarden in kolom B zijn hele getallen en geven het tienvoudige aan van de werkelijke waarde. 35,5 graden wordt weergegeven als 355.

Het zou helemaal top zijn wanneer de grafiek een begin- en einddatum heeft die ingevuld is in T1 en T2. Op die manier kan snel een bepaalde periode in beeld gebracht worden.
De temperaturen dienen afleesbaar te zijn op de linker as en de vochtigheden op de rechter as.

Het zou top zijn wanneer iemand mij hiermee kan helpen.
 

Bijlagen

  • Droogkamergrafiek.xlsx
    17,9 KB · Weergaven: 24
macro om te starten en stoppen met loggen
grafiek kan je anders ook zo aanpassen aan jouw noden.
 

Bijlagen

  • Droogkamergrafiek.xlsm
    32,2 KB · Weergaven: 32
Ah, super!
Ik ben met de basics van VBA begonnen maar zo ver ben ik nog niet :)
 
Beste cow18,

Ik heb geprobeerd de macro te kopiëren naar een logoaccesstool bestand (een Excel file waarin waarden uit een logo worden opgehaald). Dit geeft echter een foutmelding. Waarschijnlijk heb ik niet alles meegenomen.
In de bijlage een bestand met een invoegtoepassing. Zonder inloggen is er niet veel te zien maar mogelijk kun je de macro toch in dit bestand kopiëren.

Of de "logo-macro's" naar het andere bestand kopiëren maar dat lijkt me lastiger.
 

Bijlagen

  • Logo Acces tool met macro.xlsm
    19,3 KB · Weergaven: 30
Je kunt .xlam bestanden plaatsen als je ze inpakt (zipt)

Kijk eens hier: https://www.snb-vba.eu/VBA_Application.OnTime.html

De onttime macro moet gestart worden in de Workbook_open gebeurtenis en afgesloten in de Workbook_close gebeurtenis.
Daarvoor heb je een Public variabele nodig in een algemene macromodule.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de gezipte versie van het xlam bestand.

Ik kan je uitleg enigszins volgen snb maar dat krijg ik nog niet uitgevoerd :)
 

Bijlagen

  • LOGO!AccessTool.zip
    262,5 KB · Weergaven: 26
Is het bestand goed overgekomen?
Ik kan het zelf goed downloaden; het is het xlam bestand, dus het zou moeten kloppen.
 
verder gebouwd op #4, verder niets gedaan met #6.
 

Bijlagen

  • Logo Acces tool met macro (3).xlsm
    32,5 KB · Weergaven: 16
Ah, je verwijst simpelweg naar het bestand. Dat is natuuurlijk een oplossing, super.

Ik heb nog een vraag over de grafiek: Kan het ook zo gemaakt worden dat de grafiek als eerste en laatste datum de ingegeven data (U1 en U2) kiest? Dan kan namelijk vlot een datumbereik gekozen worden.
 

Bijlagen

  • Droogkamergrafiek.xlsm
    31,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
dat probleem met die xlam, dat kan ik niet testen, dus ... houdt het hier op.
Vermoedelijk kan je 1 en ander gewoon zo overneme in je andere bestand.

Veranderende min-max van je X-as wordt aangepakt met een change-event
 

Bijlagen

  • Droogkamergrafiek (2).xlsm
    38 KB · Weergaven: 11
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan