• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voor diverse checks en wijzigingen over tekst in hele kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Berichten
167
Hallo allemaal,

Ik heb een hele lastige vraag denk ik.
Ik ben in elk geval al een paar dagen aan het googelen/youtube aan het kijken hoe ik het voor elkaar kan krijgen, maar kom er niet uit.
Zie bestandje. Ik heb meerdere checks die gedaan moeten worden over tekst.

Ik zou het volgende willen:
Kolom A: Artikelnummer
Kolom B: Tekst
Kolom C: Nieuwe tekst

De tekst van kolom B moet gechecked worden op alle punten in mijn bestandje en als mogelijk met de gewijzigde tekst in Kolom C geplaatst worden, maar dan wel met al deze checks op 1 cel.
Tevens zou ik in kolom C middels kleur o.i.d. willen zien wat er gewijzigd is t.o.v. kolom B.
Misschien is dit helemaal niet mogelijk, maar wie niet waagt wie niet wint denk ik dan.

Als het niet mogelijk is hebben jullie dan tips voor mij om beter/sneller de verschillende checks te kunnen doen?

Ik gebruik Excel 2013 ENG
 

Bijlagen

  • Punten voor checks.xlsm
    17,5 KB · Weergaven: 48
Ik vind het een onduidelijk voorbeeld. Tekens vervangen gaat prima met SUBSTITUTE() of Replace in VBA.

In C6
PHP:
=SUBSTITUTE(A6; "''";"'")
of
PHP:
=SUBSTITUTE(A6;CHAR(39)&CHAR(39);"'")
 
Een kolom met wat voorbeeldtekst en daarnaast de gewenste uitkomst zou ook helpen denk ik.
Dingen als "Bold" tekst vervangen, spellingscheck, "met kleur bekijken wat gewijzigd is" kan niet met standaard Excelformules.

Eenmalige actie of komt het vaker voor?
 
Laatst bewerkt:
@AlexCel

Het zal regelmatig gebruikt moeten worden, vandaar dat ik zoiets probeer te maken.
Ik denk dus dat het met losse checks moet gaan gebeuren.
Ik voeg nog even een bestandje bij met voorbeelden.
 

Bijlagen

  • Punten voor checks.xlsm
    17,7 KB · Weergaven: 35
Lees de reactie in #3 nog eens. Dit bestand is ongeveer hetzelfde als het bestand in #1
 
@VenA
In kolom B staat de tekst en in kolom C dan de aangepaste tekst met in rood wat er dan gewijzigd is.
Wil je langere tekst?
 
Laatst bewerkt:
alvast een start.
Het loopt wel nog wat stroef, maar het is enkel om je een idee te geven, werkt met een UDF, maar kan straks door van alles vervangen worden.
In kolom B had je je tekst staan, ik had kolom C tussengevoegd en daar de UDF "=omzetten(Bxxx)" aan toegevoegd.

Verder zou je de excel-spellingscontroller (niet 100% waterdicht) kunnen gebruiken om op gepaste ogenblikken door je teksten te gaan.

Ik ken niet genoeg van html en co, misschien bestaat er anders een handige tool voor TXT2HTML in VBA, die dan ook nog compatibel is met de manier zoals jij je teksten aanbiedt ???
 

Bijlagen

  • Punten voor checks.xlsm
    27,4 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
@Cow18.
Ik ben er nog een beetje mee aan het knutselen, maar dit helpt me al heel erg op weg, bedankt.
 
het was eigenlijk nog maar een ruwe benadering.
Vermoedelijk zou het gemakkelijker zijn om in een bepaalde kolom je gegevens te hebben en een andere voor de uitvoer, dus als je iets anders kwa layout voor ogen hebt, laat het maar weten.
 
@Cow18.
De opmaak die ik zou willen is:
Kolom A: Artikelnummer
Kolom B: Tekst
Kolom C: de aangepaste tekst

Ik begreep dat het niet mogelijk is om een cel te kleuren waar daadwerkelijk de tekst aangepast is, maar dat kan ik oplossen door te checken of de cellen gelijk zijn aan elkaar.
Ik ben dit gaandeweg aan het leren dus het is voor mij nog wel wat puzzelen met de VBA enzo :d, maar ik leer zo elke keer weer bij :thumb:
 
een stuk eenvoudiger
 

Bijlagen

  • Punten voor checks (4).xlsm
    25,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
@Cow18, Ik kom zo steeds verder :thumb:

Ik heb een paar vragen aan je.

- Wat je nu hebt gedaan is de tekst van B2 naar C2 en dan de tekst van B2 + B3 naar C2 etc... Ik wil echter alleen de tekst van B2 naar C2 en B3 naar C3 etc, maar dan wel met alle checks zoals je in het vorige bestand had gedaan.

- Er zitten 3 modules in waar een wachtwoord op zit, zouden deze eraf kunnen? Ik wil graag meer leren over hoe het in elkaar steekt en anders kan ik het hier niet gebruiken.

- Op regel 3 heb je de tekst veranderd met deze HTML: <</B>/>. Ik heb op Google gezocht, maar kom dit niet tegen. Wat betekent het?? Ik zie dat je de tekst wel aanpast met <br/> en dat moet ook voor ons systeem, dus gewoon een nieuwsgierig vraagje.

- Ik heb de kleur even aangepast (kleuren tabel gevonden op internet :D) naar een minder harde kleur. Als ik de VBA dan opnieuw laat lopen gaat de format Wrap text van kolom C eraf. Enig idee of ik dat er op kan laten staan?

Sorry, weer een stortvloed aan vragen....
 

Bijlagen

  • Punten voor checks.xlsm
    21,5 KB · Weergaven: 27
Ik heb de overige posts niet bekeken, maar in je laatste bijlage zag ik (verder wil ik me niet moeien met de interventies van Cow18 die gewoonlijk de perfectie zijn of benaderen) een klein foutje.
Als je dat aanpast is alvast je eerste bedenking van de baan.
In "Sub Omzetten()" staat op regel 28
Code:
A = ""
Verplaats dat eens naar regel 7, dus onmiddellijk onder "For Each c In .SpecialCells(xlConstants)"
 
-inderdaad, 1e probleem = stom foutje die door Enigmasmurf opgemerkt en gecorrigeerd is.
- 3 modules met wachtwoorden, eigenaardig, dat is niet van mijn gewoonte en ik zie enkel een "module2", niets anders, dus ???
- in de B3 stond die "<</B>/>" al, aan de tekst zelf wordt er niet gekomen, dus die komt ongewijzigd in C3 terug. De enkele en dubbele linefeeds worden wel vervangen door "<br/>"-varianten.
- door die Clear bovenin gaat de wrap eraf, dus in de volgende regel weer aangepast
- die kleur, ja, vermoedelijk had dat ook gekund met voorwaardelijke opmaak, dan kon dat stukje macro weg of anders een minder harde rood.
 

Bijlagen

  • Punten voor checks (4) (1).xlsm
    25,8 KB · Weergaven: 28
toch nog wat wijzigingen,
- ook vlaggetjes voor "bold" moest gereset worden
- 2 soorten kleurtjes (nu met colorindex, voor die kleurtjes zie andere tabblad), gewijzigde = zacht rood, te lange tekst = roze
 

Bijlagen

  • Punten voor checks (4) (1).xlsm
    28,7 KB · Weergaven: 32
@Cow18.

Die tekst <<B>/> heeft niet in mijn bestand gestaan, vandaar dat ik nieuwsgierig was :d

Mijn verwoording over de 'modules' waar een wachtwoord op zit klopt niet sorry.
Het staat boven de modules, zie afbeelding. Dit zegt mij niets aangezien ik nogal een leek ben :eek:.

2020-08-12_10-28-33.png

Bij het afspelen van de sub omzetten wordt de cel van de wijziging van bold (regel 4) niet gekleurd, dat was in het vorige bestand wel zo.

Als ik de spellingscheck draai dan loop ik elke keer tegen een debug aan:

2020-08-12_13-07-46.png

Als ik dan de debugger stop krijg ik dit:
2020-08-12_13-10-52.png

Bij de tekst langer dan 2000 posities krijg ik de melding niet meer te zien in de cel in kolom C. Ik zie het in de VBA nog wel staan (daar heb ik het ook gewijzigd naar 2000).

Is het mogelijk om via een button (of 2) de checks af te laten gaan? Ik moet nu naar de VBA (voor zover ik weet) en afspelen om het aan te laten passen.
 

Bijlagen

  • 2020-08-12_13-08-36.png
    2020-08-12_13-08-36.png
    28,9 KB · Weergaven: 39
  • Punten voor checks (4) (1) (4).xlsm
    25,2 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan