Nieuwe Crucial SSDMX500 GB 2,5 inch in pc installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hi everybody,

Ik heb een nieuwe Crucial SSDMX500 GB 2,5 inch gekocht en ik wil deze installeren op mijn HP Envy Al-In-One pc .
Maar ik weet niet precies hoe dat moet.
Ik heb reeds de SSD verbonden met de pc door deze aan te sluiten met een usb/sata kabel.
Dan zie je in "Schijfbeheer" dat de SSD als "tweede schijf" wordt aangeduid en kan je kiezen voor "Eenvoudige Volume".
Daarna moet je de SSD initialiseren en formatteren naar NTFS en moet je kiezen tussen MBR of GPT.
Doordat de SSD is aangesloten op de pc met een usb/sata kabel wordt deze als "tweede schijf" aangeduid.
Maar..... ik wil de oude harde schijf klonen naar de nieuwe SSD en deze dan als "eerste schijf" laten opstarten.
Dus denk ik dat ik eerst de oude harde schijf moet verwijderen en de nieuwe SSD in de pc plaatsen, voor dat ik de bewerkingen die nodig zijn voor de nieuwe SSD kan uitvoeren.
Dan pas zal de SSD als eerste schijf worden aangeduid. En is het juist als de SSDMX500 GB wordt aangeduid als GPT ?
Is dit juist?
Graag uw advies hierover.
grtz,
slavik :rolleyes:
 

Bijlagen

  • helpmij  26 26 sept 2020.jpg
    helpmij 26 26 sept 2020.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 61
GPT is de opvolger van MBR en natuurlijk wordt de nieuwe schijf daarmee geleverd. Het heeft voordelen voor snellere computers en 64 bits besturingssystemen en staat toe om grotere harde schijven te gebruiken, MBR is tot 2,2 Tb. Als uw computer een UEFI firmware (vroeger BIOS) heeft, dan moet u in ieder geval een GPT ingerichte schijf gaan gebruiken tenzij het een USB stick is natuurlijk.

De oude schijf moet worden gekopieerd naar de nieuwe en daarvoor de beide aangesloten in de computer aan een SATA controller. Ik gebruik hiervoor een handig gratis programma: MiniTool Partition Wizard. Let er op dat u versie 9 of 10 gebruikt en niet update naar de nieuwste versie bij het starten van het programma, want versie 11 heeft geen gratis kopiëren meer. Versie 9 en 10 lijken trouwens erg veel op elkaar en dat zal geen verschil maken. U bent overigens vrij in de keuze van een "kloon" (disk clone) programma. Na het kopiëren, waarbij u de stekkers en schijven absoluut niet beroert en wat enkele uren kan duren, selecteert u in het menu nog dat het besturingssysteem opstartbaar moet worden gemaakt. Gebruik daarna niet de beide schijven tegelijk want Windows kan dan fouten veroorzaken maar haal de andere schijf er uit. Bedenk dat het proces weliswaar begint maar na tien minuten vraagt om opnieuw op te starten. Het kopiëren kan zonder deze tussenkomst niet verder gaan en de gebruiker zou al iets anders kunnen zijn gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat SATA aangesloten betrouwbaarder is en USB lang niet snel genoeg. Wanneer het een laptop is dan zou je weinig keus hebben maar kan Windows, of ander besturingssysteem, nog altijd beter opnieuw geïnstalleerd worden. USB aangesloten klonen zou wel eens dagen kunnen duren.
 
Thanks.
Ik zal de raad opvolgen van jullie beiden. De software Acronis heb ik reeds staan op mijn pc. Wat Alfred2 precies bedoelt dat het dagen kan duren voordat de oude harddisk is gekloond begrijp ik niet goed.
Ik denk dat SATA aangesloten betrouwbaarder is en USB lang niet snel genoeg. Bedoel je hiermee dat je beter de nieuwe SSD op een sata kabel aansluit die rechtstreeks met het moederbord is verbonden en de oude harde schijf gewoon blijft zitten? En dan met de Acronis tool de nieuwe SSD klonen. Maar dat zal niet lukken omdat de HP Envy 23- k413nb maar één harddisk heeft en dus maar één sata aansluiting. Dat denk ik toch of ik zou het moederbord Model 2B2B (Socket 0)chipset vendor Intel chipset version 06 Model Haswell Southbridge Vendor Intel Southbridge model H87 NAND AMI Version 80.00 DATE 11/06/2014 moeten opzoeken.
Ik heb deze HP Envy 23 All-In-One pc reeds open gedaan om het stof te reinigen inside , en doe dit liever geen tweede maal. Bij een gewone deskcomputer is dat geen probleem.

En waarvoor is de Enable Storage executive eigenlijk bedoeld? Is deze tool eigenlijk nodig?
grtz,
slavik :confused:
 

Bijlagen

  • helpmij  26 26 sept 2020.jpg
    helpmij 26 26 sept 2020.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 61
  • helpmij   29 26 sept  2020.png
    helpmij 29 26 sept 2020.png
    617,5 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
De USB snelheden zijn ontzettend langzaam. Ongeveer 25 Megabit per seconde maar afhankelijk van toegangstijden en hoe vol een USB station al is en de gebruikte hardware (Het merk stick of adapter) of de snelheid van de computer kan het aanmerkelijk langzamer zijn. Misschien eerder 10 of 15... SATA kan meestal 300 Megabit per seconde aan maar dan wordt de snelheid al beperkt door de lees/schrijf snelheid van de harde schijf en SSD: dit is tussen de 100 en 150. Onder voorbehoud! Als een volle schijf via SATA intern aangesloten kopiëren 4 uur zou duren, dan was dat via USB wellicht 10 X 4 uur = 40 uur. De kans op storingen, die het proces finaal zullen laten mislukken, neemt met de benodigde tijd eveneens toe. U kan het best één of meerdere grotere bestanden kopiëren naar een snelle USB schijf of stick en dan bij de voortgangsindicator op het haakje voor Meer... klikken, dan ziet u de grafiek met voortgang en snelheden die op uw computer gehaald zijn. Speculeren heeft geen zin. Meten is weten.

Een volle 1 terabyte schijf kan letterlijk dagen duren om via USB te kopiëren. Daar valt niets aan uit te leggen maar de moderne laptops hebben wel eens een speciale USB aansluiting, die de minimaal benodigde snelheid wél aan kan. Een traditionele en gebruikelijke USB3 aansluiting geeft, vanwege de hardware maar ook vanwege conversie, niet de garantie dat deze echt veel sneller is dan USB2.

Een SSD heeft firmware en software om verschillende dingen te regelen.

This free downloadable tool enables your Crucial SSD to become even faster and allows it to get periodic updates so it’s constantly performing at its best. With Storage Executive, you can see how much storage (GB) you’ve used, download the latest firmware, monitor the drive’s temperature, reset your encryption password, and enable the Momentum Cache feature, which makes many SSD operations up to 10x faster.

Ik lees hierin dat Storage Executive voor updates zorgt, laat zien hoe veel vrije ruimte er is, SMART waardes over de gezondheid doorgeeft, de temperatuur afleest, eventueel encryptie toepast en het wachtwoord daarvoor kan veranderen, het serienummer toont én een caché functie kan inschakelen die de schijf bij bepaalde activiteiten tot 10 maal sneller doet zijn ("Momentum Caché"). Dit Momentum Caché is een handige functie die het veel snellere werkgeheugen van de computer gebruikt om de SSD te ontlasten en lees/schrijf acties beperkt. Dan opletten dat de PC op de juiste manier wordt afgesloten en niet van de spanning gaat terwijl dit caché gebruikt werd!

Zelf heb ik een Samsung SSD, die ook ruimte laat reserveren om veel gebruikte bestanden te kunnen verplaatsen voor langere levensduur. Andere SSD's hebben weer software voor de mogelijkheid om data meer verspreid te schrijven zodat de snelheid als met een turbo gaat. Dit ter informatie.
 
Op Youtube staan een aantal video's over dezelfde klus, zoals hier:
https://youtu.be/dA7gsRlA4Kc?t=1026

Ik heb de video scherp gezet bij de geopende computer. Daarvoor laat hij zien hoe hij de harde schijf kloont met een SATA>USB adapter en Acrium-software, maar dat kun je dus net zo goed met Acronis of Minitool doen. Via USB 3 is de max. snelheid zo'n 140 GB/uur, maar bij clonen haal je die snelheid niet.
De man heeft een truuk gevonden om de harde schijf behuizing te gebruiken voor de SSD. Ook dat kun je anders doen, als je maar zorgt dat je SSD niet los kan komen.
 
Nieuwe Crucial SSDMX500 GB 2,5 inch in pc installeren.

Thanks.
Ja ik ben wel verrast door de kleine snelheden die je opnoemt bij een verbinding met een usb/sata kabel. Des te meer om dat deze usb/sata kabels iedere keer worden aangeboden bij de aankoop van een nieuw SSD. Zie bijlage. Op de
oude harddisk is maar 64,5 GB geplaatst, dus dit zal wel geen dagen duren. Natuurlijk voor degenen die een harde schijf van 2 TB willen klonen, zal het wel zo lang duren als jij komt te zeggen. Maar die zullen dus wel de harde schijf en de SSD op een sata kabel van het moederbord aansluiten. De docking usb box die ook SSD's kloont is eveneens aangesloten met een 3.0 usb connector. Maar op mijn pc in de kamer is op de achterzijde van de desktop een opening voorzien voor een sata aansluiting. Maar vermits ik het klonen moet uitvoeren op de HP Envy 23 -413nb is alleen de usb/sata kabel hiervoor geschikt.
Dus alleen als je een nieuwe SSD of harde schijf wil installeren op jouw pc, dan maak je best gebruik van het "Schijfbeheer" in Windows voor de voorbereiding van de installatie.
Het klonen gebeurt met behulp van de tool Acronis of een ander programma zoals Macrium reflect dat is geschikt voor het klonen van een SSD of harddisk. En moet er geen gebruik gemaakt worden van het Schijfbeheer.Ja ik zal de Storage Executive downloaden, ziet er mij geschikt uit.
Bedankt ook aan vandahl voor de video waarin een All-In-One pc voorzien wordt van een SSD in de harddisk ruimte. Was leerzaam.
grtz,
slavik :)
 
Niet zo piepen Digicafee, bekijk het eens vanuit de vraagsteller.. die heeft een probleem, en zet z'n vraag uit op 2 sites, want hij heeft haast.
Hij heeft zelfs op jouw Belgische forum erbij gezet dat ie zijn vraag ook op Helpmij heeft gezet..

Kwam nog wat leuks tegen: als je jouw DVD drive wilt opgeven, dan kun je die ruimte gebruiken voor een SSD, en zowel harde schijf als SSD gebruiken. Dat doe je met behulp van een Drive-omhulsel, waar je de SSD in plaatst: https://hddcaddy.com/en/hp-hdd-caddy/1565-hp-20-all-in-one-series-hdd-caddy.html
Maar dat gaat niet lukken voor maandag..
 
Niet zo piepen Digicafee, bekijk het eens vanuit de vraagsteller.. die heeft een probleem, en zet z'n vraag uit op 2 sites, want hij heeft haast. ..
Ik las op een ander forum dat ie met pensioen is.. heeft wrs meer tijd dan werkenden....
Kun je nog steeds haast hebben.. maar aan de andere kant hebben de meeste mensen dan juist iets meer tijd en rust.... om iets goed uit te zoeken....
 
Thanks.
Het is de pc van mijn zoon die in het week-end naar huis komt. Dus heb ik tijd vanaf de vrijdag tot maandag om de klus te klaren, want hij kan zijn computer niet missen op zijn kamer in de beschutte woning waar hij verblijft.
En natuurlijk als het gewone kleine storingen zijn die snel kunnen worden opgelost, dan is dat ook geen probleem. Maar de fouten die na de upgrade naar Windows 10 verschenen, zijn alles behalve gemakkelijk op te lossen.
Het is niet moeilijk om te verwijzen naar de leverancier die zogezegd de nodige drivers heeft. Maar het feit dat er eerst moet worden gezocht om te weten of die leverancier de geschikte drivers heeft, wijst dan alleen maar uit of het lukt of niet om het juiste stuurprogramma te vinden. Maar ik ervaar dat jullie niet de juiste drivers aan mij kunnen aanbieden. Ik verwachtte dat een helper toch in staat is om mij de juiste drivers aan te bieden.
Dus als het kan geef een link waar ik de High Definition Audio-besturing en de Intel Management Engine Interface kan downloaden en daarna installeren.
grtz,
slavik :thumb:
 
De werkwijze staat al in post #3 van edmoor... maar het is frequent bij Slavik dat hij de antwoorden die het probleem aanpakken negeert ... en maar blijft vragen.

PS : ik heb zijn vraag ondertussen al op 3 forums gevonden ! En hij blijft maar rond de pot draaien ...
 
Precies dáárom ga ik mijn tijd niet meer verspillen aan een kansloos geval als dit...:rolleyes:
 
Ok.. Fair enough.. En Slavik: nu heb je het over HD audio besturing en Intel Management engine. Dit topic ging toch Clonen naar SSD?
Niet alle PC's (zeker laptops en all-in ones) zijn zomaar te upgraden naar een nieuw besturingssysteem. Dan kun je tegen problemen aanlopen waar zelfs Helpmij-ers niet kunnen helpen.
 
Aan Vandahl,
Thans voor uw reactie op mijn vraag.
Ik begrijp dat je niet meer kunt volgen. Maar het komt hier op neer nadat ik de harddisk van de All-In-One pc van mijn zoon had gekloond naar de nieuw ssd, stonden er twee gele uitroepingstekens in het apparaatbeheer, wat voor het klonen niet zo was. Daardoor was er geen geluid meer op de pc van mijn zoon. Het stuurprogramma High Definition Audio-besturing werkte niet meer. Vermits ik niet hier niet mee werd geholpen heb ik deze driver zelf opgezocht. En ook opnieuw geïnstalleerd, zodat het geluid terug was. Dus ik heb het programma Acronis True Image gebruikt .Dit programma kun je gratis downloaden als je een crucial ssd koopt. Dit programma waar ik vroeger nooit geen problemen mee heb ondervonden, schoot nu te kort.
Dus behalve onbeleefde opmerkingen tegen mijn persoon was er niets uit de bus gevallen.


Niet alle PC's (zeker laptops en all-in ones) zijn zomaar te upgraden naar een nieuw besturingssysteem. Dan kun je tegen problemen aanlopen waar zelfs Helpmij-ers niet kunnen helpen. Daar kan ik inkomen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden voor u.
grtz,
slavik :thumb:
.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan