PowerPoint starten met laatst geopende (bewerkte) presentatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
209
Probleem
Ik zou graag zien dat bij het starten van PowerPoint (2019 / 365) direct mijn meest recente presentatie geopend wordt.
Dit dan vanuit bijvoorbeeld een VBA-autoexec macro.
Helaas bevat VBA-PP geen functie: application.recentfiles oid.

Ik heb gezocht naar reeds bestaande code maar kan hier geen werkende voorbeelden over vinden.
De gevonden verwijzingen bevatten verwijzing naar: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\PowerPoint\File MRU .
De entry bevat helaas alleen: FolderID_Desktop en FolderID_Documents

Als tweede de verwijzing naar: C:\Users\Default\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Recent
Dit geeft slechts: AutomaticDestinations . Maar ja, die had ik al gevonden.


Vraag
Wie heeft (weet) code om met PowerPoint-VBA (2019, 365) een overzicht van MRU files te kunnen ophalen of samen te kunnen stellen??
 
De enige manier waarop je dat in PP kan doen is vermoed ik door een ini bestandje te maken waarin je steeds de laatst gebruikte presentatie opslaat. Die je dan bij het starten van PowerPoint weer moet zien uit te lezen, natuurlijk. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, want als je PP opstart kun je gelijk de laatste presentatie openen. Zelf heb ik daar nog nooit behoefte aan gehad, want ik maak ze altijd in één keer af :D.
 
Leuk, maar daar heeft TS niets aan: dit werkt alleen als je een presentatie opent. En dan is PP al gestart. Het opent dus niet automatisch de laatste presentatie, en al helemaal niet een wisselende.
Overigens is dubbelklikken vanuit de Verkenner op de presentatie uiteraard ook genoeg om alles te starten.
 
@OctaFish:
Mooi dat het je lukt om een presentatie in éénkeer samen te stellen.
Soms ben ik wat traag en moet soms voorbeelden zoeken tijdens het samenstellen van een presentatie.

Idee kwam: In MS Project heb je een checkbox om aan te geven dat je met het laatste bestand verder wilt.
In Word en Excel heb je VBA mogelijkheid om Application.RecentFiles te gebruiken.
Dus wat levert: PowerPoint?

Door gebruik te maken van dit Forum, is een idee: Gebruik een linkje en plaats deze op je Bureaublad of op de Taakbalk natuurlijk ook een prima mogelijkheid als VBA geen eenvoudige oplossing heeft. :)
(Zolang ik natuurlijk met het samenstellen van die presentatie bezig ben :p )
 
Of ?

Code:
Sub M_snb()
    Msgbox  Dir(CreateObject("wscript.shell").specialfolders(5) & "\Microsoft\Office\recent\*.ppt*")
End Sub
 
@snb
Ook een oplossing. Zou deze alleen nog wat moeten uitbreiden.
Ik krijg nl. niet de laatste. Maar dit is met code wel op te lossen zodat het een goede mogelijkheid is!

Nu gekozen voor:
- PowerPoint vast gemaakt op de TaakBalk

Om onderhanden zijnde presentatie voor verdere bewerking te starten:
- Rechts-klik op PP-icoon en selecteer gewenste Presentatie om te bewerken.
(Eventueel de gewenste presentatie vastzetten in het snelmenu!)

Een ieder weer bedankt voor het meedenken en de geleverde oplosrichtingen.
 
In de QAT kun je het icoon 'Open recent file' activeren
De recent files staan ook allemaal in het menu 'File'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan