Switch achter een Switch instabiel internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

muldran

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2020
Berichten
9
Ik heb een glasvezel aansluiting met een Draytek router. De router is aangesloten op een TPlink 5 poortsswitch die 2 ethernetverbindingen naar pc's en 1 wifi verbinding naar de zonnepanelenhardware regelt. Nu wil ik graag aan de ethernetverbinding naar mijn PC nog een switch plaatsen zodat ik een basisstation voor mesh wifi in huis kan regelen. Ik heb het vandaag uitgeprobeerd en een TP link 5 poortswitch aan mijn ethernetkabel gelegd en die weer verbonden met mijn pc en met mijn Linksys wifi versterker.
Resultaat was zeer onstabiel internet op de pc, met soms uitval soms stagneren, soms zoeken naar IP adres.

Kan deze constructie niet (2 x splitsen) of moet ik softwarematig iets doen qua instellingen?

Dank alvast

André
 
s en 1 wifi verbinding naar de zonnepanelenhardware regelt.
Die TPLink 5 heeft geen Wi-Fi... en toch wordt dit in een zin met elkaar genoemd...?
Hoe zit dat...

Maak eens een netwerk tekening om zeker te zijn hoe alle verbindingen exact lopen. De vorige opmerking brengt daar nl teveel twijfels over hoe het werkelijk zit..
 
Huidige situatie

Zie in de bijlage een tekening van de huidige situatie. Mijn wens is dus om na de ethernetkabel uit de pc te halen, er een switch tussen te plaatsen en dan 1 kabel terug te doen in de PC en de andere in een wifi router of basisstation voor een mesh netwerk wifi.

Heb het geprobeerd met een Fritz Wlan repeater; wifi werkte wel maar de internetverbinding op de PC viel steeds weg.

Dank alvast

André
 

Bijlagen

  • Huidige situatie.docx
    1,3 MB · Weergaven: 46
Tnx.
Heb je de verbinding tussen de Draytek router LAN poort en TPlink 5 poortsswitch gemaakt via poort 5 van de TPLink?
https://www.youtube.com/watch?v=uSRRk4nxo70
Zie vanaf ca 3.25 min waar poort 5 genoemd wordt.
Poort 5 is toch een wat aparte poort, ook al lees je er in de docs weinig over.
Test eens of het verschil maakt of je kiest uit een van de poorten 1 t/m 4 of uit poort 5 tav jouw probleem.

Check ook of de LAN poort van Draytek router een pure LAN poort is of dat er IPTV oid ook op gedeeld wordt. Ik heb daar weinig ervaring mee, alleen de ervaring het hier altijd beter gaat op een pure LAN poort (heb het dus niet verder uitgezocht, want het werkt zo prima)
 
Laatst bewerkt:
Werkt allen als er 1 stekker in zit

Bedankt voor de tip.
Ik had inderdaad de Lan verbinding in poort 5 gedaan. Heb nog wat uitgeprobeerd, bijv door pc te vervangen door laptop, door wel of niet de Fritz repeater er aan te koppen en wat blijkt: Als ik 1 verbinding maak met de tweede switch dan gaat het prima (dan is het gewoon een soort verlengkabel zeg maar) maar zogauw ik er twee aan koppel en het signaal dus ga delen dan ontstaat de instabiliteit.
Moet ik hieruit de conclusie trekken dat als je via een switch het signaal hebt gedeeld je dat niet nog een keer kan doen met een tweede switch omdat dan de kwaliteit te sterk achteruit gaat?

Groet,

André
 
Begrijp ik het nu goed:
Draytek LAN poort nr???? van TPLink poort 5 en dan in poort 1 of 2 of 3 of 4.... een laptop of PC: Instabiel

Draytek LAN poort nr???? van TPLink poort 5 en dan in poort 1 of 2 of 3 of 4.... leeg.... stabiel.... maar dan zit er niks aan vast... ?????? Toch? Daar heb je niks aan, hooguit als losse kable/kastje test.

Wat ik nu in jouw verhaal mis en wat voorgesteld is:
Draytek LAN poort nr???? van TPLink poort 1 of 2 of 3 of 4 en dan in de nog vrije poort van 1 of 2 of 3 of 4.... een laptop of PC. Is dit stabiel of instabiel?
Ik mis de info over de LAN poort van de Draytek : Is dat een pure LAN poort of ook een IPTV poort?

In jouw doc staat niet de Linksys, of zijn dat die kleine doosjes rechts in de tekening zonder tekst? Dat zijn er dus 2 ... ziet er niet uit als een laptop en anders is het niet duidelijk genoeg.

Andere vraag: Wie deelt de IP adressen uit... dus waar is de DHCP?
Instabiliteit kan ook komen om er 2 apparaten een DHCP draaien en elkaar beconcurreren met IP-adressen.... je schrijft nl ook : " soms zoeken naar IP adres.".....

Hoe zit die Linksys in het netwerk: via een kabel? Als Acces point met uitgeschakelde DHCP? Of compleet draadloos als wireless versterker?

Netwerk topologie (hoe zit het echt in elkaar) moet super duidelijk zijn om maar überhaupt zinvol tips te geven.
Er blijven teveel vragen hoe het nu echt werkt bij jou.
Ik heb zelf ook die TL-SG105... aansluiten... werken.... achter een andere switch of achter een router.

Met wat meer details valt er ook meer feedback te geven. Ook om welk type Draytek en Linksys het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Verheldering opstelling

Bedankt voor je vragen. Ik heb even gekeken:
De Draytek router zit in de kelder; verbind met de eerste (pure) LANpoort de 1e switch inderdaad in poort 5. poort 3 en 4 gaan naar de pc's. De kabel van poort 3 heb ik nu bevestigd in poort 5 van de tweede switch. Als ik vervolgens 1 pc of 1 laptop aansluit (poort 3) gaat het prima, doe ik er de Fritz repeater bij dan gaat het mis. Het werkt ook goed als ik de pc en de laptop samen aansluit. Dus het lijkt erop dat de repeater de verstorende factor is.

Mijn vraag is dus nu: is daar iets aan te doen?
en betekent dit dat als ik een TP mesh netwerk wil aansluiten hetzelfde probleem zal ontstaan? Of werkt zo'n mesh netwerk anders dan de repeater?

Dank weer.

Groet,

André
 
De Draytek router zit in de kelder; verbind met de eerste (pure) LANpoort de 1e switch inderdaad in poort 5. poort 3 en 4 gaan naar de pc's. De kabel van poort 3 heb ik nu bevestigd in poort 5 van de tweede switch. Als ik vervolgens 1 pc of 1 laptop aansluit (poort 3) gaat het prima, doe ik er de Fritz repeater bij dan gaat het mis. Het werkt ook goed als ik de pc en de laptop samen aansluit. Dus het lijkt erop dat de repeater de verstorende factor is.
Fritz repeater? Waar komt die nu vandaan?

Tis nu teveel chaos, moet er eerst nog over nadenken, maar het zou super handig zijn dat je eerst een kloppende plattegrond maakt van je complete netwerk.... want als nu net eerst moest kijken.... hoe heb je dan de eerste tekening gemaakt? Was dat alleen om een indruk te geven?
En beantwoord meteen de vragen die nog niet beantwoord zijn.
Het kan zo maar zijn dat alles verziekt wordt door een 2e DHCP.
Maar om dat in kaart te brengen moet je echt op de tekening ook de details zetten bij de diverse apparaten, Draytek , Linksys, Fritz ... wie heeft er een DCHP aan?

Laat die mesh zitten totdat je eerst dit werkend hebt.

Alvast:
Besef wel: Om een mesh netwerk werkend te krijgen moet de Draytek de hoofd router van het mesh netwerk zijn. Klopt dat?
Ik zie in jou tekst geen mesh node(s) genoemd wie zijn dat dan weer?
 
Laatst bewerkt:
Beste Route 99,
Opnieuw dank. Ik ben slechts een leek dus misschien snap ik je opmerkingen niet helemaal goed.
Er is geen Linksys (sorry was een verschrijving): ik bedoel de Fritz repeater.
De tekening klopt zoals ik die gaf.
De Draytek router regelt de DHCP. Ik neem aan dat een Fritzrepeater dat niet doet maar de IP toegekend krijgt door de Draytek, net als de PC's? De Repeater is een 'Enabled guest hot spot' volgens de instellingen van de Draytek router. Evt kan ik screenshots van de instellingen van de router laten zien als dat nodig is.

De mesh set heb ik nog niet gekocht, omdat ik eerst wilde weten of het zou kunnen. Als het kan dan wordt het een TP Link deco M5. Maar ik twijfel dus of ik het zo kan doen of dat het beter is de mesh set rechtstreeks op de Draytek aan te sluiten. Dat heeft niet mijn voorkeur omdat het in een betonnen kelder dan zit. Vandaar dat ik het via een tweede switch wilde aansluiten.

Groeten,

André
 
Wil je toch de type nrs van de Draytek en Fritz er neer zetten, das gewoon nodig om een beter inzicht te krijgen in wat je nu exact hebt.

OK, de Linksys is nu van de lijst weg.... kan gebeuren, maar is wel verwarrend voor de helper .....

Dan ga ik zelf welk kijken welke LAN poorten de Draytek heeft want dat antwoord heb ik nog steeds niet...
En ik wil ook weten via het model nr of de Fritz een pure repeater is of toch ook nog iets anders kan.
Je neemt het nu aan.... dat kan maar als je problemen hebt wil je zoveel mogelijk uitsluiten, dus moet ik alles zeker weten en niet het 'aannemen"....

De tekening klopt: Maar welke is dan de Fritz?

ik lees graag nog de antwoorden.
 
Ok. De Draytek is dezelfde als van de foto met typenr Vigot 2132fvn; de verbinding met de switch loopt van de 1e poort waar LAN onderstaat.
Fritz repeater is type 1750e.
De tekening geeft de situatie van nu aan; wat ik wil en dus nu zonder succes aan het uitproberen ben, is een switch plaatsen tussen de 1e switch en de pc. Zie bijgaande tekening van de situatie die ik nu aan het testen ben.

Uiteindelijk wil ik op de plek van de Fritz een mesn netwerk van TP Link deco m5 zetten. Maar dat koop ik pas als ik zeker weet dat het kan..
 

Bijlagen

  • Testsituatie.docx
    420,4 KB · Weergaven: 46
Ok, das een stuk beter.

Als je kijkt wat je nu hebt en zet de TP Link deco m5 er naast:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1182249;427212;446999/
De router heeft een zwakke Wifi alleen 2.4 GHz 300Mbps.
Maar de Fritz heeft een prima Wifi: de 2.4 GHz is bijna net zo snel als de Deco M5... maar... de 5GHz van de Fritz is veel beter dan die van de Deco M5... 1,3Gbps versus 867Mbps...
Dan moet je het van de Deco M5 het puur van de mesh hebben, want eigenlijk is ie slechter....
Dus het wordt nog afwachten wat je er mee opschiet... want de mesh van de M5 is dat een bekabelde backhault of een Wifi backhault ... in dat laatste geval kan het zijn dat deze een stuk minder sterk is? Maar dat kan ik niet bewijzen.

Overdenk dat deel nog eens. Kun je een veel betere opstelling van de Fritz maken, en dan bekabeld? Dan geeft deze de max snelheid van de Wifi en als een gunstige plaatsing mogelijk is, dat weet ik dus niet.... dan kan verschil bij een Deco M5 plaatsing dus wrs wel beter zijn, maar hoeveel winst ga je behalen???

Terug naar de instabiliteit:
Jouw router heeft identieke LAN poorten dat is lang niet altijd zo ivm andere functies..
Als jouw UTP-kabels in orde zijn, dan zou je met de SG105 geen problemen moeten hebben als je die op de LAN v/d router aansluit.
Je hebt 2 SG105, zie je nog verschillen?
Zie je ook verschillen als je de LAN poort aansluit op poort 1 ipv poort 5 van de SG105? Zou eigenlijk niet mogen. Tis een kwestie van uitsluiten.

Wat nog zou kunnen: Als de LAN poort vd router 3-5 jaar niet gebruikt is, kan er, zeker in een wat vochtige omgeving aanslag op het metaal van de UTP aansluitingspunten komen en de poort wellicht bijdrage an een minder stabiele werking van de SG105.
Ik zie dat op mijn laptop ook, die gebruik ik zelden via UTP en laatst had ie echt problemen via UTP.
Ik zou op Gbps poorten wel goede UTP kabel gebruiken, welk type kabel gebruik je om de router en de SG105 te verbinden?

Last but not least: Hoe goed is het elektriciteitsnet ter plekke? Als dat uit het jaar nul is... ;) en de contacten links en rechts van de stopcontacten zijn ook wat verweerd dan kunnen moderne schakelende voeding daar flink last van hebben van storingen agv slechte contacten.
Je zou de optelling dan op een deel kunnen testen wat niet van het jaar nul is... ;) puur om te kijken of het stabiliteitsprobleem dan weg is.
Tis puur een uitsluitpuntje om er even op bedacht te zijn als zich dat voordoet qua situatie.
 
Bedankt opnieuw voor je reactie.
Wat ik er uit oppik is:
1. op zich is het geen onlogische gedachte om een tweede switch in te bouwen zodat er meer ethernetverbindingen kunnen worden gemaakt.
2. Instabiliteit als de Fritz er in wordt gezet is nog niet goed te verklaren. Kan het zijn dat er iets in instellingen van de Draytek moet worden aangepast zodat deze toestaat dat de Fritz als router wordt gebruikt? Moet evt wifi uitgeschakeld worden op de Draytek?
3. Je raadt aan als ik al een mesh netwerk wil een sterkere variant te nemen dan de M5. Minimaal sterker dan de Fritz.

Je suggesties van oude stroompunten: het stroomnetwerk is 4 jaar oud; ook is de Lan poort altijd in gebruik geweest.

De uitval van wifi treedt op zodra ik de Fritz in aan de tweede switch koppel; ook als ik daarna de Draytek herstart blijft het bestaan.
Het lijkt er dus op dat de Fritz de normale instellingen verstoort....
 
Ik moet nu weg... maar schakel eens de 2.4GHz banden uit in de router en de Fritz, een voor een en dan beiden.
Idem daarna voor de Fritz voor de 5GHz band.
Soms: neem een andere voedingsadapter... heb er de nodige rotte gezien die ook storing kunnen geven.
Welke testen? Probeer ze allemaal te testen als je een vervanger kunt krijgen met de juiste spanning en max stroom.
Begin bij de Fritz....
 
Bij het lezen van jouw reactie bekruipt mij het gevoel dat je de handleiding van de Fritz repeater niet of niet goed gelezen hebt, met name de manier van configureren in geval van een bekabelde aansluiting van de repeater.
Zelf gebruik ik 2x 8 poorts Netgear switches en 2x de 5 poorts TP-link in het netwerk waarbij in 1 geval de TP-link achter de 8p Netgear hangt en dat werkt al jaren probleemloos.
 
Dank voor je reactie. Ik ga dat nog eens precies nalezen en evt aanpassen!
 
Gelukt

Heb het nog eens helemaal van vorenaf aan gedaan en ik moet inderdaad concluderen dat de storing werd veroorzaakt door incorrecte instellingen van de Fritz Repeater. Dank voor jullie hulp.
En ik ga nog eens nadenken welke mesh set nodig is.

André
 
Dus toch.... mijn vermoedens om maar door te blijven vragen... dit was zo atypisch gedrag.... Niet voor niets vroeg ik alles na of je de settings van diverse zaken goed had staan.
Kan gebeuren... sterker nog het gebeurde...

Mag ik weten om welke setting het ging? Dat is leerzaam voor ons maar ook voor vragers die hierna komen en kunnen zien hoe nuttig het is om alles goed op een rij te hebben / in te stellen...
Dat zou erg prettig zijn...

Fijn dat het iiig nu wel goed werkt.:cool:
 
Top :thumb: dat je het lek uiteindelijk boven water hebt gekregen...:thumb:
Binnenkort komt Ubiquiti met een nieuwe mesh-set, het is een goed en gerenommeerd merk dus wellicht een optie ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan