Windows Media Creation Tool 'verbouwt' externe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik was stomverbaasd toen mijn externe HDD van 1T plotseling aangaf dat hij maar 32 GB totaalcapaciteit had. En dacht al dat hij kapot was ofzo.
Het 'probleem' is intussen heel simpel opgelost, de boosdoener gevonden, maar ik wil het hier toch vermelden omdat daar toch méér mensen tegenaan moeten lopen volgens mij die er van schrikken, ik heb er zelf nog nergens een waarschuwing voor gezien.

Voor het downloaden van de Windows Media Creation Tool (om bv een schone W10-herinstallatie uit te voeren) heb je een lege USB-drive nodig. Ik had daarvoor een leeggemaakte 1T externe HDD gebruikt.
Het blijkt nu dat die Windows-tool de HDD zelf ronduit verbouwt:
-Hij hernoemt de schijf (ik had hem zelf een naam gegeven, nu heet hij ESD-USD in de verkenner)
-Hij maakt 2 nieuwe partities aan ter vervanging van de oorspronkelijke ene partitie: eentje van 32 GB waar de Creation tool op staat, en eentje niet toegewezen van ruim 900GB. Die laatste telt dus ook niet mee bij de beschikbare capaciteit. Dat was even schrikken voordat iemand op het idee kwam om in schijfbeheer te gaan kijken. Waar was de rest gebleven, waarom ineens maar 32 GB capaciteit?
-De schijf wás oorspronkelijk NFTS geformatteerd, en werd nu FAT32.

Als je dus klaar bent met bv een herinstallatie via de tool: zet de schijf in schijfbeheer weer even terug naar de oorspronkelijke indeling en formatteer eventueel terug naar NFTS !
Overigens lees ik in meerdere bronnen dat je voor de Media Creation Tool een lege USB-stick nodig hebt van tenminste 8GB. Ik heb een 8GB stick maar die wordt door Windows te klein bevonden. Waarom weet ik niet, want het Windows bestand op de schijf is minder dan 5 GB.
 
Laatst bewerkt:
Hij past gewoon de partitie aan.
Om deze reden wordt het altijd geadviseerd om bij het maken van zo een stickje geen belangrijke data erop te hebben staan.
 
Hij past gewoon de partitie aan.

Het is maar wat je 'gewoon' noemt ;) Dat-ie leeg moest zijn wist ik, maar dat-ie na het uitvoeren van de .exe er ineens heel anders uitziet en dat 90% van de capaciteit ineens foetsie is lees ik nergens....Ik schrok er in ieder geval behoorlijk van. Al was ik dan niks kwijt: begrijpen was iets anders.
 
Meeste oudere BIOS-en kunnen alleen FAT32 aan. FAT32 heeft echter een aantal belangrijke beperkingen: Files kunnen niet groter zijn dan 4GB en totale capaciteit voor een partitie is beperkt. Voor "draagbare media" is FAT32 beperkt tot een maximum partitiegrootte van 32GB.

Om de installatiemedia compatible te houden met zelfs zeer oude systemen mag er dus geen partitie groter dan 32GB zijn.
 
Ja, goed. Uit post 1 is duidelijk dat je schromelijk kunt overdrijven.;) Punt is, je begrijpt bepaalde zaken niet. Helemaal niet erg, maar om er dan zo'n drama van te maken... Kijk jij wilde een Windows Media Creation Tool maken en dan wil ik weten wat dat is, wat kun je daarmee, hoe maak je die en wat heb ik daarvoor nodig. Dat zoek je op met Nederlandse of vaak beter met Engelse zoektermen. Heb je dat gedaan? Alleen als ik die term > Windows Media Creation Tool hoor, zou ik nooit aan een externe HDD van 1TB denken. Dus, hoe kom je daarbij?

Verbazing, probleem, verbouwen, vermelden, waarschuwen en schrikken zijn allemaal onnodige termen. Zeg gewoon, ik heb het zelf niet zo goed begrepen. Dat zeg ik zo vaak. En in schijfbeheer kijken is helemaal geen "idee" maar het meest logische wat je moet doen als je met dat soort zaken aan de gang gaat. Plaats daarom altijd een screenshot van Schijfbeheer dan kunnen helpers gelijk zien wat er aan de hand is.

Het is wel goed en leuk dat je het aangepakt hebt, want zo leer je het meeste.:thumb:
 
Meeste oudere BIOS-en kunnen alleen FAT32 aan. FAT32 heeft echter een aantal belangrijke beperkingen: Files kunnen niet groter zijn dan 4GB en totale capaciteit voor een partitie is beperkt. Voor "draagbare media" is FAT32 beperkt tot een maximum partitiegrootte van 32GB.

Om de installatiemedia compatible te houden met zelfs zeer oude systemen mag er dus geen partitie groter dan 32GB zijn.

Alweer een heleboel geleerd hoewel het aan de limiet van mijn kennisopnamevermogen begint te raken ;) Of toch ook van mijn kunnen misschien :cool:
 
Alleen als ik die term > Windows Media Creation Tool hoor, zou ik nooit aan een externe HDD van 1TB denken. Dus, hoe kom je daarbij?

Omdat ik het eerst met een stick van 8GB probeerde die geweigerd werd omdat-ie te klein zou zijn. En omdat ik verder alleen maar die 1T schijven heb. En ik speciaal hiervoor geen nieuwe stick ga kopen.
En waarom verder die verbazing? Omdat ik een halve leek ben die met een goede handleiding net kans ziet om een schone her-installatie uit te voeren. En die daarbij dus vooral geen onverwachte obstakels moet tegenkomen die hij niet begrijpt want het is mijn hobby niet en ik heb nauwelijks tijd voor al die 'geintjes'. En die daardoor ook alles binnen zeer afzienbare tijd weer vergeten is wat-ie niet direct steeds nodig heeft. En die daarom niet aan dingen als schijfbeheer denkt. Omdat-ie er niet aan denkt dat Windows zomaar zelfstandig een schijf kan verbouwen zonder dat hij daartoe opdracht geeft. En die daarom niet overdreef dat hij daar van schrok want inderdaad, hij begrijpt bepaalde zaken helemaal niet en die zal hij waarschijnlijk ook nooit begrijpen. Het zijn allemaal van die dingen waar de hele leek acuut de computerdokter voor aan huis laat komen omdat hij zijn pc allemaal rare dingen ziet doen. Het zijn allemaal van die dingen waar ik dan Helpmij voor inschakel ;) En zelfs dat helpt niet altijd :D, maar gelukkig meestal wél ;)
 
Meeste oudere BIOS-en kunnen alleen FAT32 aan. FAT32 heeft echter een aantal belangrijke beperkingen: Files kunnen niet groter zijn dan 4GB en totale capaciteit voor een partitie is beperkt. Voor "draagbare media" is FAT32 beperkt tot een maximum partitiegrootte van 32GB.

Om de installatiemedia compatible te houden met zelfs zeer oude systemen mag er dus geen partitie groter dan 32GB zijn.

U zegt? zou wat zijn dan, NTFS is uit 1993 en fat 32 later.....en de bios bepaalt de formattering niet echt.
 
Dat ligt vooral aan de complexiteit van het systeem en de beperkte hoeveelheid geheugen wat in een bios past(te).

FAT32 is een strikt, tabel-gedreven filesystem wat iedereen, met wat kennis van C, met wat interrupts en structs kan implementeren.

Een gecompileerde FAT32 driver hoeft slechts een paar honderd bytes groot zijn. Er is een goede reden dat FAT32 nog steeds effectief de standaard is voor gebruik in embedded toepassingen.

NTFS is een mooi filesysteem, maar de driver is een draak. Die driver is wel nodig, want de bios kan niets lezen zonder een driver voor de media die je gebruikt.

Oudere BIOS'en hadden een harde limiet van 2MB (meeste zelfs kleiner). Om dat in perspectief te zetten, de kleinste NTFS implementatie is 280k groot, 15% van je totale BIOS budget om alleen een schijfje te kunnen lezen. FAT32 is minder dan een kilobyte.

Er is dus een hele praktische reden dat oudere BIOS implementaties alleen schijven met FAT32 kunnen lezen (en dan vaak nog alleen de primary partition). Modernere UEFI implementaties kunnen 16MB groot zijn en ondersteunen naast MBR/FAT32 ook GPT implementaties, die via UEFI compatible drivers ondersteuning voor systemen zoals NTFS kunnen toevoegen. Deze drivers kunnen op de disk zelf staan.

Dat is het "Extensible" deel van UEFI.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan