• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoegen-Verwijderen regels - gelijke toetscombinaties NL en EN

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
433
Ik switch regelmatig tussen Engels en Nederlands. Waarom? Lang verhaal, ook niet echt interessant.


Er zijn twee toetscombinaties die ik heel vaak gebruik.

Alt-w-v : voor het verwijderen van geselecteerde rijden
Alt-i-r : voor het invoegen van nieuwe rijen.
Alt-i-k: voor het invoegen van een kolom

Deze toetscombinaties werken uiteraard niet in de Engelse versie.

Ik weet eigenlijk niet of dit de officiële toetscombinaties zijn, ik gebruik ze al vele, vele jaren.


SnagIt-16042021 153512.png
 
Die lijst kende ik.

Echter Alt+w+v (verwijder rij) staat daar niet in.

Ik ben er niet in thuis, maar misschien . . . misschien zijn deze toetscombinaties, via een macro, in personal.xlsb op te nemen?
Zodat ze ook voor de Engelse versie van Excel werken?

Wanneer ik een macro opneem kan ik alleen een 2-letterige toetscombinatie (Ctrl+ ..) aan verbinden, niet 3 letterig.

Geen idee hoe ik er ooit aan gekomen ben, aan die 3-letterige combinatie.
Waarschijnlijk komt het overeen met: CTRL+ - CTRL+ +

Enfin, als het te ingewikkeld wordt, dan laat ik het erbij.
 
Met Alt combinaties kun je in het menu (de ribbon) navigeren. Druk alleen de Alt toets in en laat los, en zie wat er gebeurt. Deze "accelarator keys" zijn taal afhankelijk en bestaan al vanaf Windows 1.0

De Ctrl shortcuts zijn niet taalafhankelijk: Ctrl-[-] verwijdert de geselecteerde rij(en).
Ctrl-[+] is invoegen.
Je kunt deze shortcuts gebruiken icm Shift-[spatie] om vanuit de active cell een rij te selecteren (in een tabel: eerste keer de rij van de tabel, tweede keer rij van werkblad). Ctrl-[spatie] selecteer een kolom.
Of gebruik Ctrl-a (als je in een tabel staat drie keer om alle cellen te selecteren)
 
Sorry, sorry mensen!

Ik herlas zoëven mijn mijn bericht en stelde vast dat de vraag die ik eigenlijk wilde stellen helemaal niet gesteld is!
Misschien was ik even afgeleid, weet ik veel. Ik zat met schermafdrukje wat te prutsen, verwijderen, nieuwe toevoegen, bla bla..
Vreselijk st(d)om.

Hoe dan ook, de vraag die ik dus wilde stellen was zoiets als ..

Hoe krijg ik het voor elkaar dat die genoemde toetscombinaties óók voor de Engelse versie van Excel werken?


Ahum...:eek:
Nogmaals sorry voor de verwarring.
 
hmwul in antwoord #6 legt Frans (pixcels) het prima uit. Alt-combinaties zijn taalspecifiek, dus nee ze zijn niet hetzelfde te maken in Engels als in Nederlands.

Alt-combinaties worden niet meer effectief ondersteund, ze zitten er nog in omdat ze in vroege versies van excel en windows relevant waren toen er nog een klassieke menu structuur was.
alt activeerde de menubalk, de eerste letter of de onderstreepte letter activeerde de menukeuze of optie.

Meest praktisch is jezelf de CTRL varianten aan te leren omdat die wel in elke versie en taal gelijk zijn. (en ook die beschrijft Frans al in #6)
of accepteren dat je afhankelijk van de taal andere combinaties gebruik.

ik ken ook de "struggle" van switchen tussen NL en EN versies. vooral met formules. Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik =IF() gebruik terwijl het ALS() had moeten zijn was mijn office 365 abbo bijna gratis :)
 
Okay, hartelijk dank voor de reacties. Okay, het is het niet anders.

Ik zou niet weten hoe..., maar ik had een stiekeme hoop dat het via een macro in personal.xlsb zou kunnen.
Zal aan de nieuwe situatie moeten wennen.

Dank nogmaals!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan