• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel powerquery

Sandsr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2024
Berichten
3
Voor een project dien ik tientallen excel bestanden in te laden via powerquery,
Deze hebben verschillende artikelnummers en deze wil ik telkens uniek maken. Mocht ik dan een nieuw excel sheet (artikelnummer)inladen in mijn query dat hij dan ook gelijk de rijen uniek gaat maken

Zie mijn bijgevoegd bestand.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • vraag powerquery.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 18
Een optie in bijlage.
 

Bijlagen

  • vraag powerquery (AC).xlsx
    17,9 KB · Weergaven: 11
Euhh, misschien een stomme vraag maar artikelnummers zijn toch steeds uniek?
 
Denk dat TS volgnummers wil per artikelnummer. Althans, zo heb ik het geïnterpreteerd.
 
@AlexCEL
Ja, dat zou idd kunnen.
De beschrijving van TS vind ik persoonlijk een beetje wazig.
We zullen gaan zien welk antwoord TS gaat geven en/of waar hij/zij nog meer mee komt.
 
Goedemiddag,

Ik had dit opzetje gemaakt vanuit mijn telefoon, ik kom hier vanavond op terug.
Denk dat ik niet duidelijk ben met mijn vraagstelling.

Alvast dank
 
Voor een project dien ik tientallen excel bestanden in te laden via powerquery,
om snel data bij elkaar te hebben, en zo ook in de toekomst alles up to date te houden.
Deze bestanden hebben verschillende artikelnummers .Dde sheets bestaan steeds uit 135 rijen, alleen zoals te zien niet echt geordend.

eerste 2 tabbladen hoe de data is en hoe gewenst.

3de en 4de tabblad was ik al zelf aan het klooien, echter denk ik niet dat dat de beste manier is om dit aan te pakken

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste aan kan pakken?
 

Bijlagen

  • Helpmij.xlsx
    55 KB · Weergaven: 5
Bij het oplossen van jouw vraag heb ik deze link gebruikt om met power query de unieke indexnummers per artikel te maken.

Daarna ziet de output er uit zoals je gewenste output. In het bestand zie je alle query stappen maar toch ook even in tekst hier.

Als eerste heb ik kolom 2 tm 6 samengevoegd met een puntkomma als scheiidingsteken,
Daarna heb ik de samengevoegde kolom in rijen gesplitst zodat de rij waar vraag 3,4 en 5 staan. met de functie kolom splitsen kun je onder geavanceerde opties ook kiezen voor splitsen naar rijen

Dan heb ik overbodige kolommen verwijderd en de data gegroepeerd op het artikelnummer
Vervolgens een aangepaste kolom toegevoegd voor het creëren van de rijnummers per artikel (zie eerdere link)
Wederom overbodige kolommen verwijderd. En de datatabel uitgevouwen
Daarna een draaikolom gemaakt op index nummer kolom en bij geavanceerde opties voor niet samenvoegen gekozen zodat de tekst antwoorden zichtbaar worden ipv een teller.
 

Bijlagen

  • Helpmij pq .xlsx
    56,5 KB · Weergaven: 12
Ik heb ook een poging gewaagd.
Het is geheel dynamisch v.w.b. rijen en kolommen.
 

Bijlagen

  • PQ Data (PV).xlsx
    27,7 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan