zoekmogelijkheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bono73

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2022
Berichten
8
In een formulier heb ik een invoerveld met keuzelijst. De keuze is gebaseerd op de in de tabel genoemde veld "artikelsoorten".
Hierin is ook een veld die "artikelnummer" heet.

Wat ik graag wil is dat ik op beide veldnamen kan zoeken in 1 invoerveld met keuzelijst.
Kan dit gecombineerd worden of moet ik hiervoor een tweede formulier maken? Dat laatste lijkt me eigenlijk geen goede optie, maar zou wel kunnen werken. Heel graag wil ik het simpel houden en vanuit 1 formulier werken. Helaas lukt het mij nog niet en zou ik heel graag wat tips willen vragen.
 
De keuze is gebaseerd op de in de tabel genoemde veld "artikelsoorten". Hierin is ook een veld die "artikelnummer" heet. Wat ik graag wil is dat ik op beide veldnamen kan zoeken in 1 invoerveld met keuzelijst.
Ik snap je vraag niet, en een voorbeeldje gaat daar niks aan veranderen. Al was het maar omdat wat je wil niet kan. Zo zou, in mijn ogen, het veld 'artikelnummer' het sleutelveld moeten zijn, en dus uniek. Dat betekent dat zoeken op een uniek nummer zinloos is, want de enige manier om dat te 'zoeken' is als je het volledige nummer intypt. En dat is geen zoeken :). Althans: daar heb je geen keuzelijst voor nodig. Dat kan altijd al in een tabel of formulier.

Dus om dat te zien heb ik geen voorbeeld nodig. Wat ik 100% zeker weet, is dat een tweede formulier absoluut niet nodig is. Of dat zou kunnen werken is ook nog maar de vraag. Wat je wél wil, is dus niet goed omschreven. Normaal gesproken zoek je in een keuzelijst op een omschrijving, waarbij je het sleutelveld (Artikelnummer dus) verbergt. De keuzelijst springt dan naar de eerste lettercombinatie die voldoet aan de getypte tekst. Werkt als een tierelier. Als je een tweede zoekingang wil (welke, is dus onduidelijk) dan kun je prima een tweede keuzelijst met invoervak maken dat is gebaseerd op hetzelfde sleutelveld. Dan zoek je dus in keuzelijst 1 op Artikelnaam, en in Keuzelijst 2 op Omschrijving. Of wat je dan maar ook wilt.
 
Ik heb nu twee invoervelden met keuzelijst gemaakt op 1 formulier.
Dat werkt goed, maar is ook verwarrend.
Als ik beide zoekvelden heb gebruikt, blijft de zoekterm staan.
Is het mogelijk om de vorige zoekterm te wissen bij opnieuw zoeken?
 
Tuurlijk kan dat. Hier een voorbeeldje zoals ik dat zelf gebruik:
Code:
Private Sub cboBand_Click()
    With Me
        If .cboBand.Value & "" = vbNullString Then
            .Filter = ""
            .FilterOn = False
            .cboAlbum = ""
        Else
           .Filter = "BandID = " & .cboBand.Value
            .FilterOn = True
            .cboAlbum = ""
        End If
    End With
End Sub
Code:
Private Sub cboAlbum_Click()
    With Me
        If .cboAlbum.Value & "" = vbNullString Then
            .Filter = ""
            .FilterOn = False
            .cboAlbum = ""
        Else
           .Filter = "BandID = " & .cboAlbum.Value
            .FilterOn = True
            .cboBand = ""
        End If
    End With
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan