WIN10 toegang tot enkele mappen geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannus

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2004
Berichten
137
Heb vorig jaar een desktop PC gekocht met win10. Moet nu wat bestanden overzetten van de oude win10 pc naar de nieuwe maar heb daarvoor toegang nodig tot de map c:gebruikers/all users/application data/ en dan de geïnstalleerde software. Heb echter geen toegang tot "application data" net zoals tot enkele andere mappen zoals ""bureaublad", "documenten", etc.. Van alles geprobeerd zonder succes.
 
ook al met rechtermuisklik op de map klikken.
dan verborgen bestanden weergeven helpt niet?
 
Kun je de taak ook niet uitvoeren als administrator? Dit wil namelijk ook nog wel eens wat zaken blokkeren.
 
Dat schreef ik hier net al boven:
"Take ownership" gebruiken en dan kun je er als admin wel in.

Ownership krijgen kan echt alleen maar als admin, nooit als gebruiker. Maar goed ook anders zou het uitdelen van rechten voor gebruikers en admins totaal zinloos zijn...... als dat niks uit zou maken.
Ownership krijgen gaat zo:
https://www.makeuseof.com/tag/fix-access-denied-folders-windows-10/

Op Nederlandstalige sites als deze vind je ook hoe je ownership terug kunt krijgen als er een foutmelding over "geen toegang" of "no access" komt.
https://www.schoonepc.nl/windows10/gebruikersaccountbeheer_beheerrechten.html
 
Laatst bewerkt:
Ben er nog niet uit. Bij Mijn account info staat gebruiker en administrator. Neem aan dat ik dus ook admin rechten heb, maar alle mappen met een pijltje blijven niet toegankelijk. Al wat geprobeerd met jullie tips maar tot dusverre nog zonder resultaat. Als ik op mijn oude WIN10 PC de niet toegankelijke mappen wil openen krijg ik eerst de mededeling dat de map niet toegankelijk is maar bij doorklikken dat wel wordt. En dat werkt altijd. Blijkbaar is de ene win10 niet de andere of ik heb wellicht in het verleden iets geïnstalleerd wat dat mogelijk maakt.
 
Zet onderstaande code via kopiëren in kladblok in een bestand en en "sla dat op het bureaublad als" registerbestand met de naam takeownership.reg
Doe dat als admin.
Dan zet je de muis op het bestand en klik je met de R-muis knop het context menu open en kies voor "installeren".
Als het goed is krijg je een melding dat het gebeurd is.

Dan ga je naar de probleem map en dan de muis op die map en dan kies je met de R-muis knop in het context menu voor de optie takeownership.
Voor OK klikken oid en dan kun je wel de rechten verder aanpassen.
Aan alles lijkt me te zien dat je dat niet eerst gedaan hebt?

Alleen maar de code zelf copyen!
Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""


[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"


[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""


[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
 
Kan bestand takeownership.reg niet uitvoeren maar alleen bewerken in kladblok.
Kan wel toegang aanpassen. Heb bijvoorbeeld Administrators, System en Iedereen dezelfde volledige toegang gegeven. Desondanks kan ik de betreffende mappen niet openen.
 
Was je wel ingelogd als administrator? Dat schreef ik al eerder: "Ownership krijgen kan echt alleen maar als admin, nooit als gebruiker."
In het verhaal in #5 kun je ook een kant en klare .reg downloaden, dat is dezelfde code als die ik hier neer gezet heb, zodat je kon zien wat de code is.
https://www.schoonepc.nl/windows10/take_ownership.zip
Daar zitten in de zip 2 reg bestanden, je moet die hebben met de naam take_ownership.reg.
Dan als admin ingelogd zijn, kies je met R-muis voor installeren.
En nu?
 
Inloggen als administrator. Hoe doe ik dat? Van alles geprobeerd zoals op het web is te vinden maar niks werkt. Met R-muis als admin uitvoeren van programma's, of met opdracht prompt als admin uitvoeren, ja dat wel, doe ik al jaren. Bij opstarten PC zie ik even gebruiker staan. Gebruiker toegevoegd bij betreffende map en alle rechten gegeven, maar nee werkte niet. Wellicht omdat ik niet als administrator was ingelogd. Maar bij beveiliging van de map staan wel alle rechten vinkjes zoals aangebracht, nu dus bij gebruiker, iedereen, system en administrators. Als in bij windows\system32\net user kijk zie ik alleen Administrator en Gebruiker staan. Activatie van Administrator geeft geen verandering in toegankelijkheid mappen.
 
Laatst bewerkt:
Activatie van Administrator geeft geen verandering in toegankelijkheid mappen.
Eerst die administrator aan het werk krijgen:
https://nl.wikihow.com/Als-administrator-inloggen-in-Windows-10
Dus log dan ook echt in als Administrator, die moet via deze manier toch zichtbaar zijn bij opstarten.
Het eerste wat je moet doen is een extra admin aanmaken met Administrator rechten.
Daar log je ook in en stel je een wachtwoord in als dat nog niet gedaan is.

Die 1e Administrator kan weer op onzichtbaar gezet worden, wat je als die 2 admin doet via de command line.
Code:
[B]NET USER ADMINISTRATOR /ACTIVE:NO[/B]
Nu zie je de Administrator niet meer bij inloggen.

Ok, zet nu effe als Gebruiker dat takeownership.reg bestand op c:\temp map (eerst ff nel aanmaken die map) zodat je er snel heen kunt gaan als je als admin ingelogd bent.

Dus nu als admin inloggen en ga naar die temp map. Daar de R-muis kiezen op het reg bestand en kies voor "samenvoegen"
Vervolgens ga je naar de probleemmap waar je niet in kunt en daar met de R-muis kiezen in het context menu voor "Take Ownership".
Als je dan naar de eigenschappen van de map doe dan wat je eerder wilde doen, sta iedereen die je toegang wilt geven tot dat bestand alle rechten daarvoor dus ook jouw "Gebruiker".
Dan alles bevestigen en dan zou het moeten werken om als admin maar ook als Gebruiker die map te openen.
Soms moet je dat voor submappen nog eens herhalen.

Ik heb wel eens een lastig geval en dan ga ik met cacls verder.
Hoe? Zie bijv https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/280676
 
Maakt helemaal niets uit of je als admin bent ingelogd, je dient eigenaar te worden van die map en onderliggende bestanden.
Lees die link.
 
Ik denk niet dat een gebruikers zonder admin rechten.... toegang kan krijgen tot mappen waar hij geen rechten op heeft, en das imho maar gelukkig ook. Dat zou toch het failliet zijn van het rechten systeem, het werkt imho dan niet zoals het zou moeten werken?
 
Inloggen als admin blijkt heel eenvoudig. Op start en naar gebruiker klikken zie ik admin staan en kan daar zonder meer inloggen. Als admin ingelogd zie ik overigens de betreffende niet toegankelijke mappen niet meer staan evenals de helft van de links op het bureaumap als gebruiker. De aanleiding tot het hele gedoe is inmiddels weggevallen. Heb namelijk de niet toegankelijke mappen niet meer nodig voor het toevoegen van bestanden aan de betreffende applicatie. Mocht dat wel nodig zijn maak ik graag gebruik van de tips waarvoor mijn dank.
 
Besef, wellicht overbodig om te schrijven (?), dat je al admin je eigen bureaublad/werkomgeving hebt.
Om bij de data van andere gebruikers te komen moet je dus (weer..) via C:\Users er naar toe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan