• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek uit meerdere tabellen met verschillende tijdstippen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Berichten
67
Wij hebben meerdere meettoestellen opgesteld in verschillende ruimten die meetgegevens opslaan met een gemiddelde van 1 per uur.

Vraag is hoe ik hier dan een gezamenlijke grafiek kan maken, dus één grafiek waarop 3 lijn van de 3 ruimtes samen staan. Probleem is dat het start uur van de metingen verschilt.
zie meetgegevens in bijlage
 

Bijlagen

  • metingen.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 12
Als alleen het verloop van belang is en je niet de metingen van de drie ruimtes op exact hetzelfde tijdstip met elkaar wilt vergelijken dan is het natuurlijk heel simpel. Selecteer B3:C24 + E3:E24 + G3:G24, kies Invoegen, Lijngrafiek en klaar ben je.
Anders zou je de metingen in de ruimtes 2 en 3 moeten gaan interpoleren naar de meettijdstippen van ruimte 1, en dat is gezien het verloop van de metingen een beetje nattevingerwerk.
 
bedankt voor jou reactie AHulpje.
het is inderdaad de bedoeling dat de tijden van de verschillende lokalen behouden blijven.
maar jou bemerkingen brachten mij wel op een idee. Ik heb nu de gegevens onder elkaar gezet en gesorteerd op datum en uur (kolom B). Ik kan dan een grafiek genereren, maar enkel met aparte 'stippen'. Als deze met een lijn kunnen verbonden worden heb ik wat ik wil, maar dat lukt me niet... Zie aangepaste versie in bijlage
Ik zou liever geen interpolatie toepassen...
 

Bijlagen

  • metingen2.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 9
Als je tevreden bent met een recht lijnstuk tussen de "stippen" zou je van lineaire interpolatie tussen de meetpunten gebruik kunnen maken. De twee "geïnterpoleerde meetpunten" liggen daarbij op het rechte lijnstuk tussen de twee echte meetpunten. In bijgaand bestand heb ik dat uitgevoerd.
Interpretatie van de metingen (het aantal significante cijfers, identieke meetapparatuur etc.) zijn natuurlijk ook van belang.
 

Bijlagen

  • metingen2AH.xlsx
    23,2 KB · Weergaven: 9
Knap gedaan. ik moet dan wel die berekeningen van de tussenliggende tijdstippen uitvoeren.
maar ok, zonder zal dit dus niet mogelijk zijn.
bedankt voor deze oplossing.
 
misschien is een trentlijn iets:
 

Bijlagen

  • metingen2met trentlijn.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 10
of met spreiding met vloeiende lijnen:
 

Bijlagen

  • metingen2met sprijding met vloeiende lijnen.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 13
Het probleem is dat ik nu nog manueel de gegevens moet "uiteen rekken" in 3 kolommen.
Is het mogelijk om een grafiek te maken zonder deze extra handelingen, want als het over veel data gaat is dit niet mogelijk...
bovendien zou dit op het juiste uur moeten staan in de horizontale as.
ik kan de gegevens onder elkaar zetten en dat sorteren op datum, maar dan heb ik geen aparte lijnen voor de 3 ruimtes. En wat als er meerdere ruimtes zijn....
 

Bijlagen

  • metingen3.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 5
je moet toch niets doen, gewoon de volledige reeks ingeven zonder interpolatie, ze mogen zelfs op andere bladen staan.Bekijk bijlage 366903
 

Bijlagen

  • metingen3.xlsx
    22,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
dat is inderdaad helemaal wat ik bedoelde! Knap! Bedankt Cow18.
dit lukte me niet moet ik zeggen.
Ik maak meestal een grafiek door al de gegevens te selecteren en dan 'Invoegen' en 'Grafieken' kiezen.
Maar hoe maak je dergelijke grafiek?
begin je dan bij 'Grafieken' en kies je (in dit geval) lijngrafiek en begin je met een lege grafiek en kies je 'Gegevens selecteren'?

Ik zie dat je bij jou grafiek zowel X als Y data kan ingeven ('Reeks X-waarden' en 'Reeks Y-waarden'), maar geen idee hoe of waar je dit bekomt bij het maken van een grafiek...
 
verwijderd wegens dubbel !
 
Laatst bewerkt:
1. je gegevens zijn datum&tijd als tekst, die vervang je door hun waarden door Tekst>kolommen, geen separators, en dan kies je in het volgend scherm voor datum van het type JMD. Dat doe je 3 keer, telkens voor een andere kolom

2. je selecteert een reeks met zowel de X als de Y, hier dus bv. B4:C24, in het lint "Invoegen" en kies je de spreidingsgrafiek en dan verfijn je naargelang je met of zonder punten en rechte of vloeiende lijnen. Dan sleep je die grafiek naar de gewenste plaats, juiste grootte, etc.

3. je selecteert de volgend reeks, dus D4:E24, die mag gerust op een ander blad of van een verschillende grootte zijn, misschien best een tabel, omdat die dan later meegroeit met je gegevens. Dan CTRL+C, je selecteert je grafiek en dan Start>Plakken>Plakken Speciaal>en dan ...
Bekijk bijlage 366905 reeksnamen aanvinken als je ook je 3e rij meegeselecteed had, maar zeker die 2e optie Categorien in de 1e kolom.

4. je doet puntje 3 nog een 2e keer voor je 3e reeks.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-10-24 113005.gif
    Schermafbeelding 2022-10-24 113005.gif
    18,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
dit is inderdaad helemaal wat ik zocht; werkt super !
daar zou ik alleen nooit in slagen
bedankt !:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan