Word docx van Mac naar Windows gaat niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Iemand stuurt regelmatig Word .docx documentjes vanaf zijn Mac naar mijn Windows. Daar zit een logo (jpg) ingeplakt maar dat komt steeds als los plaatje naast het document bij mij binnen in Open Office. Het document heeft geen zichtbaar logo meer, ik zie nog wel (als ik het bestand opgeslagen heb) een afbeeldingskadertje op de plek waar het logo zou moeten staan. Kennelijk een compatibiliteitsprobleem, maar bij wie zit dat? (ik heb zelf de laatste versie van OpenOffice). Omgekeerd probeerde ik een Word .doc mét logoplaatje (een gewoon ingevoegd plaatje) en eentje zónder logo naar hem te sturen, hij kreeg nu bij beide bijlages de melding 'Word kan het bestand niet openen omdat de bestandsindeling niet overeenkomt met de bestandsextensie'. Terwijl hij in een vroeger stadium .doc van mij wél kon openen.
Ik heb de neiging om het probleem bij hém te zoeken, want met anderen (zowel Mac als Windows) heb ik zelf nog niets gemerkt van vergelijkbare communicatiestoornis. Maar wat kan er dan bij hem mis zijn? Is zijn format/sjabloon (brief met logo) misschien niet op een correcte wijze opgemaakt (het logo niet goed 'vastgepind' ofzo)?
 
Laatst bewerkt:
Heeft het niet beveiliging te maken? Immers in e-mail worden afbeeldingen vaak niet getoond omdat deze een beveiligingsrisico kunnen vormen.
Ik lees op internet je kunt renamen van de extensie en dat de bestandsnaam te lang kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Open Office de boosdoener is. Ik heb met Libre Office, de concurrent ook regelmatig compatibiliteit issues vanuit MS Office.
Als het Alleen-lezen bestanden zijn zou ik het met een PDF proberen.
 
Laatst bewerkt:
Intussen geleerd van een ervaringsdeskundige DTP-er: Het lijkt er op dat Word (doc) toch wel vaker problemen geeft met compatibiliteit. Vooral als het op layouts aankomt die verkeerd blijken binnen te komen bij de ontvanger. En dat komt dan vooral omdat het gros van de gebruikers helemaal niet goed weet hoe je Word moet gebruiken om perfecte en compatible layouts te produceren. De 'gewone' leek-gebruiker plakt er van alles (plaatjes e.d.) in wat op het oog leuk lijkt maar wat Word-programmeertechnisch kant nog wal raakt. Bv gebruik van headers, kopteksten etc is voor de meesten onontgonnen terrein. Van Windows naar Windows gaat meestal wel goed, van Windows naar Mac vv vaker niet dan wel. Mijn ervaringsdeskundige moet in Word opgemaakte documenten vaak omzetten naar Indesign voor flyers e.d. Rampzalig soms zegt hij. Terwijl een Word doc dat ook in Windows technisch perfect is opgemaakt ook in een handomdraai naar Indesign over te zetten is op een Mac. Nou ja, weer wat geleerd.
Hij gaf me en passent ook nog de tip om Word doc zo je wilt niet om te zetten naar PDF via 'Opslaan als' of 'Exporteren' maar via 'Afdrukken' en dan te kiezen voor Microsoft PDF. Ook dat schijnt vaker compatibiliteitsproblemen te voorkomen (bij mensen die een PDF niet kunnen openen bv, ook weer Windows versus Mac)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan