• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarom werkt deze matrix formule niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vragen die een halve pagina beslaan lees ik nooit.
Maar dit is wel hééééééééééééél kort door de bocht.
Leg in ieder geval eens uit wat je wilt berekenen.

=som(als((b1:b5<>"")*(c1:c5<>"");a1:a5))
=somproduct((a1:a5)*(b1:b5<>"")*(c1:c5<>""))

en hoeveel is de som dan als enkel rij drie en rij ingevuld zijn?

Bijlagen

Als reactie op post #5:
Volgens mij moet het antwoord 3 zijn, rij 1 en 2. Daar is zowel kolom B en kolom C niet leeg, en voldoet het dus aan de voorwaarden. De rest niet...
Beide formules hierboven geven het juiste antwoord. Of we kijken naar verschillende voorbeelden.

EN-functie in een matrixfunctie werkt niet bij mijn weten, omdat de EN-functie geen matrix als uitkomst kan genereren. Maar helemaal zeker ben ik hier ook niet van.

Laatst bewerkt:
Er staat niets in B5 in het voorbeeld in je eerste post, er is dus niets om leeg te maken.

We kijken dus naar verschillende voorbeelden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Akkoord, daar staat wel wat in B5.

Maar als je die leegmaakt zou het antwoord nog steeds 3 moeten zijn. Alleen rij 3 heeft wat staan in zowel kolom B als kolom C, en voldoet daarmee als enige aan de voorwaarden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nah, hij moet alleen de waardes in kolom A optellen als er OF in kolom B OF in kolom C iets staat. Niet in allebei.

Dat is wel een andere vraagstelling... De EN-functie doet vermoeden dat beide waar moet zijn.

Deze telt de waarden in kolom A op als er iets in kolom B staat en/of in kolom C:
Code:
=SOMPRODUCT(((B1:B5<>"")+(C1:C5<>""))*A1:A5)

Als dit ook niet juist is dan graag wat meer toelichting in de vorm van enkele concreet uitgewerkte voorbeelden.

Office 365 oplossing:

PHP:
=SUM(ABS((LEN(B1:B5)>0)-(LEN(C1:C5)>0))*A1:A5)

Nee. Ik wil dus ( zie bijlage) kolom A optellen, als er OF in rij B iets staat (maakt niet uit cijfers of letters) OF in kolom C iets staat. In kolom D heb ik het nu uitgeschreven in gewone formules, met het resultaat in D6, maar ik wil dat met een matrixformule uitschrijven in cel E1

Bijlagen

Zo dan:
PHP:
=SUM(((ISBLANK(B1:B5)+ISBLANK(C1:C5))=1)*(A1:A5))

telt kolom A op als OF in kolom B iets staat, OF in kolom C iets staat.
Maar niet als ze beide leeg zijn, of beide een waarde hebben.

Ik vraag mij af of jouw logica wel juist is. Je telt nu ook rijen mee waarin zowel kolom B als kolom C leeg zijn.

Zo dan?
Code:
=SOMPRODUCT(((B1:B5<>"")+(C1:C5<>"")=1)*(A1:A5))

Het was even een bevalling maar het resultaat mag er zijn :D

Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan