• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentage gemiddelde onregelmatigheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magoo

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2012
Berichten
39
Goedendag allemaal,

Ik werk onregelmatig, nu hebben wij 4 percentages onregelmatigheid, te weten 20%, 40%, 70% en 100%.
We hebben sinds kort een nieuw rooster systeem, voorheen stond er "Percentage gemiddelde onregelmatigheid" op het overzicht van het gewerkte rooster.
Nu staat dat er niet meer, en ik dacht dat is toch wel te berekenen in Excel, alleen kwam ik er niet uit, vandaar of iemand hier kaas van heeft gegeten om een percentage gemiddelde onregelmatigheid te berekenen.

Ik heb een voorbeeld erbij gedaan, met de gegevens die ik voorheen kreeg, maar weet niet hoe ze aan het percentage komen.
ik heb een uitgebreider voorbeeld en 2 andere tabellen als voorbeeld van het percentage gemiddelde onregelmatigheid eruit moet komen.
 

Bijlagen

  • percentage gemiddelde onregelmatigheid.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
@Magoo, kan je geen stuk uit het arbeidsreglement toevoegen zodat het duidelijker is wat "onregelmatig" is, want op het eerste zicht kom ik ook niet ... .
 
Hoi Cow18,

Ik had misschien er nog bij moeten zeggen dat ik 36 uur werk, gemiddeld 7,2 uur per dag.
Ik kreeg een overzicht, ongeveer zoals in voorbeeld 1 (uitgebreide voorbeeld) er staan alleen nog dienstnamen en tijden per dag achter de datum, maar dat heeft niks met de berekening te maken.
Ik heb de percentages exact ingevuld zoals in het voorbeeld van wat ik kreeg.
Links bovenin stond dan het percentage wat ik in het geel heb neergezet.

Wat niet in het overzicht stond, is het percentage terug rekenen naar gehele uren, dacht dat het voor mezelf duidelijker was hoe ze het percentage hadden berekend.
Maar kwam er toch niet uit, vandaar mijn vraag hier.
 
Er hoeft niet berekend te worden wanneer ik 20%, 40%, enz krijg, dat klopt wel.
Gaat me alleen om hoe dat percentage wordt berekend.
 
ik dacht eventjes, dan tel ik ook het aantal gewerkte dagen per week en indien dat er geen 5 is, dan tel ik het verschil als dagen aan 0 en dan daarop een gewogen gemiddelde, kom ik op net geen 33%. Misschien is het dat, maar het blijft gissen/missen. Die berekeningswijze moet toch ergens in het arbeidsreglement gedocumenteerd staan als je daarop wordt uitbetaald, of niet ?
 
Ik werk onregelmatig, de ene week bv 4 dagen, andere week weer 5, niet alleen de dagen verschillen maar ook het aantal uren wat je werkt per dag.

Ik weet dat het aantal dagen maandag t/m vrijdag worden geteld, deze dagen worden vermenigvuldigd met 7,2 uur.
Dat zijn de uren die we moeten werken, weet ook dat de feestdagen eraf worden getrokken (7,2 uur) als deze niet op zaterdag of zondag vallen.

in het voorbeeld heeft januari 22 werkbare dagen = 158,4 uur die andere waren voor beelden van Oktober November 2022, nou weet ik niet meer welke wat is.
Maar November heeft 22 werkbare dagen en Oktober 21 werkbare dagen. (21 * 7,2= 151,2 uur

Januari - 22 werkbare dagen van 7,2 uur = 158,4 uur
20% - 40% - 70% - 100%
19,25 - 38,25 - 53,25 - 0 Uren

Percentage gemiddelde onregelmatigheid van Januari is 34,15%

Hopelijk kun je hier wat mee

Ben alleen nu niet op mijn werk, en kan niet kijken welke van de 2 staatjes rechts welke Oktober en November is.
 
Laatst bewerkt:
eventjes een hypothese : je hebt dus 110.75 uren (F5) die recht geven op een onregelmatigheidstoeslag. Volgens hun wegingsfactor levert dat 56.42 omgerekende uren (F4) op. Ze zeggen dat je gemiddelde onregelmatigheidspercentage 34.15% (D1) is. Bon, als ik nu F4 deel door D1, dan zouden dat het totale aantal uren van die maand moeten zijn, d.i. 165.23. Zou het dus kunnen zijn dat je ook nog 165.23-110.75 = 54.5 "gewone" uren (=zonder onregelmatigheidstoeslag) gepresteerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Code:
=somproduct((uren)*(percentage))
=SOMPRODUCT((B5:E5)*(B6:E6))

Ik denk dat je deze formule moet gebruiken.
 
Hoi Popipipo,

Wat jij als oplossing geeft is de Totaal Omgerekende Uren Digitaal in de functie van SOMPRODUCT/
De totaal omgerekende uren digitaal, had ik alleen gebruikt om te kijken of het overzichtelijker werd om het Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid te berekenen, Niet voor mij dus, vandaar mijn vraag hier.

Het gaat om Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid die heb ik weergeven in het geel in de worksheet.

In mijn overzicht wat ik krijg stond voorheen de tabel met de datum en daarachter de uren per percentage zoals in het voorbeeld.
Ik heb de totaal aantal uren boven neergezet, maar staat in mijn overzicht gewoon onder de tabel.

Linksboven in het formulier stond het Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid Dat is hetgeen wat ik zoek.
wat ik hier gebruik zijn de gegevens die heb overgenomen van het formulier wat we voorheen kregen/

Vanwege een nieuw systeem op mijn werk staat op mijn overzicht alleen nog X uren van 20%, X uren van 40%, X uren van 70% en X uren van 100%
 
Bekijk dit bestand dan eens.
 

Bijlagen

  • percentage gemiddelde onregelmatigheid-2.xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 15
Hoi Popipipo,

Nee dat is niet de oplossing :rolleyes:

ik heb mijn uren en percentage's in jou voorbeeld gezet, jou formule geeft 50,9%
ik heb in mijn voorbeeld het Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid in het geel weergeven
Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid moet zijn 34,15% (dit percentage moet de uitkomst van de som zijn, wat ik in het geel heb opgegeven is NIET een fictieve gegeven)


Code:
Percentage Gemiddelde onregelmatigheid	50,9%		
			
Totaal uren	19,25	38,25	53,25
percentage	20%	40%	70%
 
Wat versta je dan precies onder Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid
Want in mijn voorbeeldje geeft een uitslag van 1 uur van 40% en 1 uur van 80% is gemiddeld 60%
3 uur van 40% en 1 uur 80% is 50%

Wat voor uitslagen wil je dan hebben.
 
eventjes een hypothese : je hebt dus 110.75 uren (F5) die recht geven op een onregelmatigheidstoeslag. Volgens hun wegingsfactor levert dat 56.42 omgerekende uren (F4) op. Ze zeggen dat je gemiddelde onregelmatigheidspercentage 34.15% (D1) is. Bon, als ik nu F4 deel door D1, dan zouden dat het totale aantal uren van die maand moeten zijn, d.i. 165.23. Zou het dus kunnen zijn dat je ook nog 165.23-110.75 = 54.5 "gewone" uren (=zonder onregelmatigheidstoeslag) gepresteerd hebt.

Hier heb je misschien wel een heel belangrijk punt, wat jij zegt klinkt heel plausibel
De formulieren zijn digitaal en ik ben een beetje stom geweest om ze niet naar me prive email te sturen
Dus ik kan dat nu niet nakijken ofwel meer informatie geven.
ik ben tot 3 april vrij, heb dan BHV cursus , hoop dat ik dan even de tijd krijg om de bestanden naar mijn prive email te sturen.
Kom erop terug, hopelijk met meer gegevens
 
Ik heb alles nog even in het bestandje gezet met het gegeven van #7 en #13

Mijn conclusie is dat Cow18 gelijk heeft wat betreft "gewone uren" en dat mijn formule wel klopte maar dat de aangeleverde gegevens (onbedoeld) niet volledig was.
 

Bijlagen

  • percentage gemiddelde onregelmatigheid-3.xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 16
Percentage gemiddelde onregelmatigheid

Ik ben vandaag even naar mijn werk geweest om de gegevens op te halen zodat ik alle gegevens die op het formulier staan er ook op staan
heb deze verwerkt in een nieuw bestand.

Het gaat om de Percentage gemiddelde onregelmatigheid, omdat die vanaf dit jaar niet meer op het overzicht wordt gepubliceerd.
 

Bijlagen

  • percentage gemiddelde onregelmatigheid.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 14
Ik heb alles nog even in het bestandje gezet met het gegeven van #7 en #13

Mijn conclusie is dat Cow18 gelijk heeft wat betreft "gewone uren" en dat mijn formule wel klopte maar dat de aangeleverde gegevens (onbedoeld) niet volledig was.
Popipipo

Jij hebt een uurloon in de berekening, maar op het overzicht is geen uurloon te zien
In het nieuwe bestand staan alle gegevens die in het overzicht staat die we kregen
 
Hallo Mr.

Volgens mij zoek je een gewogen gemiddelde als ik #11 bekijk en bereken, kom ik op 50.95%

In het bestand kom ik dan met....
Code:
=SOMPRODUCT(O16:R16;O18:R18)/SOM(O18:R18)
....op 46,43%
 
Helaas dit is niet goed

Bij Oktober moet het Percentage gemiddelde onregelmatigheid 34,15% zijn
Bij November moet het Percentage gemiddelde onregelmatigheid 33,05% zijn
Bij december moet het Percentage gemiddelde onregelmatigheid 30,63% zijn

Dit zijn de gegevens die op de maandelijkse overzichten die ik vorig jaar kreeg.
Vanaf Januari wordt het Percentage gemiddelde onregelmatigheid niet meer in het overzicht weergeven
vandaar mijn vraag
Bij het laatste voorbeeld staan alle gegevens die ik in het overzicht staan

Ik heb een PDF overzicht van December van mijn werk bijgevoegd zodat jullie kunnen zien wat er op het overzicht staat
Heb ook een overzicht van Januari bijgevoegd waar geen Percentage gemiddelde onregelmatigheid meer op staat
Hopelijk dat het dan duidelijker wordt
 

Bijlagen

  • 12.December.pdf
    123,3 KB · Weergaven: 22
  • 01. januari.pdf
    47,5 KB · Weergaven: 16
Jij hebt een uurloon in de berekening,

Dit kun je ook gewoon weglaten.
Het was meer een controle over de gemiddelde onregelmatigheid berekeningen en de aparte aparte onregelmatigheid.

Jarenuren zijn 1822 en deel je dit door 12(maand) dan kom ik uit op 150 uur per maand
Klopt het dat je in januari in totaal 110 uur gewerkt hebt?
Waar zijn dan de overige 40 uur gebleven?

Wat wil je eigenlijk met dat gemiddelde percentage ik zie daar namelijk geen meer waarde in.
 
Laatst bewerkt:
Popipipo,

Als je wilt zien hoeveel uren ik heb gewerkt moet je 2 formulieren bekijken

November gerealiseerde uren 1658,20 uren (digitaal) 1658:12 uur
December gerealiseerde uren 1822,25 uren (digitaal) 1822:15 uur

Als je de uren van elkaar aftrekt heb ik 164:03 uur gewerkt in december
Of je moet alle tijden die er staan de uren per dag gaan berekenen.
Dan gaat er 0:30 uur pauze af van de tijd als deze op de dag of avond is.
In de nacht wordt er geen pauze gerekend.

De Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid is belangrijk vanaf 52 jaar
Dan wordt 3 jaar al die Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid bij elkaar op geteld en gedeeld door 36
Als je 55 bent hoef je geen nachtdiensten meer te werken en dan krijg je iedere maand (Percentage Gemiddelde Onregelmatigheid) vaste onregelmatigheid wat je hebt opgebouwd.

Hopelijk is het duidelijk zo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan