• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foto van URL link wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harmnaberman

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2019
Berichten
44
Hallo,

Ik heb de volgende uitdaging, misschien kan iemand mij helpen om hier een oplossing voor te bedenken.

Ik heb een willekeurig aantal foto’s die als URL link in excel staat (in cell A1, A2, A3, etc).
De bestandsgrote van deze foto’s kan wisselen van bijvoorbeeld een aantal kilobyte tot een aantal megabytes.

Wat zou ik graag willen:
De foto’s die als URL link in excel staan allemaal dezelfde bestandsgrote te maken, 100kb (foto’s die te groot zijn moet gecomprimeerd worden). Na het aanpassen van de foto bestandsgrote het weer als URL link in excel opslaan.

Kan iemand mij mogelijk daarmee helpen?
 
Laatst bewerkt:
De foto’s die als URL link in excel staan allemaal dezelfde grote te maken, 100kb (foto’s die te groot zijn moet gecomprimeerd worden).
Ter info. Er is geen relatie tussen bestandsgrootte en afmeting van een foto.
Foto's van enkele MB's moeten eerst worden gedownload voordat je er iets mee kan doen.,
 
Dat zou kunnen, ik weet niet precies hoe het moet, maar misschien dat iemand begrijp wat ik wil en me er mee kan helpen.
 
Ik begrijp niet wat dat met link te maken heeft, die wijzigt toch niet.

allemaal dezelfde bestandsgrote te maken, 100kb

Weet niet of dat kan, denk ik niet. Maar wat blijft er dan over? Ik denk eerder dat de afmeting (resize) een maatstaf is en niet het aantal kb.
 
Als ik je dan goed begrijp dan is er een directe link tussen afmetingen van een afbeelding en het bestandsgrote?
 
Volgens internet:
Als je de foto verkleint, dan krijgt die minder pixels. Je kiest hier om verschillende redenen voor, bijvoorbeeld omdat je de foto per mail wilt versturen. Minder pixels zorgen voor minder MB's.

Hier staat nog wat uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk, ik heb het al wel voor elkaar gekregen om een afbeelding in excel groter of kleiner te maken.
Maar hoe sla ik dan vervolgens de afbeelding dan weer op als URL link?

Kan iemand mij daar dan misschien mee helpen?
 
Er is geen relatie tussen bestandsgrootte en afmeting van een foto.
Die is er natuurlijk wél :). Zou wat zijn als een foto van 1200x1600 pixels (grootte: 163kB) als een foto van 7613x5383 pixels (1,854 Mb).
 
Ok duidelijk, ik heb het al wel voor elkaar gekregen om een afbeelding in excel groter of kleiner te maken.
Moet je even uitleggen hoe je dat doet; als je alleen de afbeelding vergroot door de hoeken te verslepen, dan vergroot je de afbeelding dus niet, maar verander je alleen de weergavegrootte. De foto zal, naarmate je hem 'groter' maakt, ook steeds onscherper worden. Afbeeldingen resizen doe je in een (gratis) pakket als FastStone Viewer.
 
Maar hoe sla ik dan vervolgens de afbeelding dan weer op als URL link?

Als je de afbeelding wijzigt en op dezelfde locatie zet met dezelfde naam dan is de inhoud/adres van de link toch hetzelfde en kan de foto vinden. Originelen dan in andere map plaatsen. Twee dezelfde namen op één locatie kan natuurlijk niet.
 
@OctaFish

Wat je zeg klink me ook wel logisch, maar kan men zo iets ook met excel doen wat ik wil?
 
@Sonso

Dit is niet wat ik wil, ik wil een URL link in een excel bestand die ik kan gebruiken om weer te uploaden.
Naar een map toe schrijven heb ik dus niks aan helaas, ik heb werk genoeg.
 
KAN IEMAND MIJ MET HET VOLGENDE HELPEN AUB?

Hallo,

Ik heb de volgende uitdaging, misschien kan iemand mij helpen om hier een oplossing voor te bedenken.

Ik heb een willekeurig aantal foto’s die als URL link in excel staat (in cell A1, A2, A3, etc).
De bestandsgrote van deze foto’s kan wisselen van bijvoorbeeld een aantal kilobyte tot een aantal megabytes.

Wat zou ik graag willen:
De foto’s die als URL link in excel staan allemaal dezelfde bestandsgrote te maken, 100kb (foto’s die te groot zijn moet gecomprimeerd worden). Na het aanpassen van de foto bestandsgrote het weer als URL link in excel opslaan.

Kan iemand mij mogelijk daarmee helpen?
 
Wil je nu dat excel de grootte van alle fotobestanden gelijk gaat maken?
 
Ik had ooit een programma (Irfanview). Dat gebruikte ik om batch conversies te doen.
Alle foto's in een map verkleinen naar x of y.
Handig en gratis programma.

www.irfanview.com/

Maar dat had dan weer niks met Excel te maken.
 
Er is geen relatie tussen bestandsgrootte en afmeting van een foto.
OctaFish schreef: Die is er natuurlijk wél . Zou wat zijn als een foto van 1200x1600 pixels (grootte: 163kB) als een foto van 7613x5383 pixels (1,854 Mb).
Als het aantal pixels gelijk blijft, en dus de afmeting van de foto (breedte x hoogte in pixels) gelijk blijft, kan de bestandsgrootte prima kleiner worden gemaakt door de compressie aan te passen. Dit kan onder andere in het jpg en png formaat.

Net heb ik een foto van 1,12 MB verandert in 476 kB terwijl het aantal pixels gelijk is gebleven. Dit is zeer gebruikelijk op websites om de laadtijd van een pagina korter te maken. Veel mensen vinden een wat meer gecomprimeerde foto zelfs mooier (ondanks de wat mindere kwaliteit) omdat de foto "zachter" wordt.
 
@Bron

Dat is ook waar ik het uiteindelijk voor wil gaan gebruiken.
Het foto bestand kleiner maken dat alles sneller gaat op de website.

Een URL link omdat ik dan in een keer alle foto's kan uploaden.

Is dat ook op een of ander manier met een macro bijvoorbeeld te realiseren?
 
Ik vermoed zo maar dat dit een lange draad wordt.
 
Mij is nog niet helemaal duidelijk waarom de linkjes in Excel staan?
Staan de (te grote) fotobestanden fysiek op jouw website? Of op een website van derden?

Zelf bewerk ik élke foto per stuk op mijn pc voordat ik ze upload. Behalve de grootte aanpassen met behoud van hxb verhouding zijn ook bijsnijden en compressie belangrijk. Mogelijk kan je een tool gebruiken, eentje die ook een command-line heeft, bijv. IrfanView of ImageMagick.

Globaal wil je denk ik dit
foto bestanden downloaden in een mapje (cellen met url doorlopen),
de grootte (pixels) controleren en evt. verkleinen,
de compressie aanpassen.

-- edit. n.a.v. pm, ongetwijfeld is er een VBA oplossing, zelf zie ik die niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag een URL link om snel alle foto's te kunnen uploaden. Ik kan met behulp van een excel/ CSV bestand heel snel producten/ product afbeeldingen uploaden.
Ik heb meer dan 10000 producten, als ik alle afbeeldingen handmatig moet uploaden dan ben ik dagen bezig.

Om te beginnen heb ik alle afbeeldingen die ik heb van mijn leverancier geupload, maar daar zit dus ook afbeeldingen bij die groot zijn waardoor de website heel traag word.

Zo te zien is dit niet eenvoudig op te lossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan