Meerdere USB-poorten werken niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Door random/willekeurig aan en uitschakelen van de pc (snel achter elkaar) werken meerdere USB-poorten niet meer.
Probleemoplossing gedaan, chkdsk /f en sfc/scannow en alle zaken nagekeken maar ik weet niet wat te doen.
Op internet staat in apparaatbeheer alle USB-controllers en dat zijn zo'n 25 regels verwijderen (apparaat verwijderen) en bij opstarten zou dat weer opnieuw aangemaakt worden. Helaas durf ik geen printers meer aan te zetten want ik heb nu al een kapotte schijf en USB-stick door het random in- en uitschakelen van de pc.

Laatst bewerkt:
Door random/willekeurig aan en uitschakelen van de pc (snel achter elkaar) werken meerdere USB-poorten niet meer.
Maar waarom doe je dat dan? Grote kans dat die dus door snel herhaaldelijk aan/uitzetten zijn kortgesloten.

Er zijn USB poorten die Windows meteen installeert, inderdaad maar de meeste zullen van de chipset drivers moeten komen. Ook wel moederbord drivers genoemd. Daarvoor gaat u naar de driverpagina van de fabrikant. Eerst zorgen dat je die hebt en tamelijk zonder risico verder lijkt mij.

Maar waarom doe je dat dan? Grote kans dat die dus door snel herhaaldelijk aan/uitzetten zijn kortgesloten.

Dat doe ik zelf niet (in-, uitschakelen pc), dat is juist het probleem. Nog niemand heeft dit kunnen oplossen. Soms gebeurd dat probleem om een uur of soms zes uur, soms helemaal niet per dag en soms vijf dagen niet (dus totaal niet reproduceerbaar).

Men denkt aan de voeding of koelpasta, moederbord, harde schijven, geheugen etc., iedere keer wat anders, maar men komt niet met een afgeronde diagnose en daarmee met een concreet voorstel/oplossing.

Overigens maakt de pc bij het inpluggen van een stick wel een geluid (pjung).

Als de pc aanstaat werkt die 100% en prima en nergens vertraging of wat dan ook. De SSD geeft aan > Goed 98%. W10 werkt goed.

De twee schijven die er inzitten geven ook aan goed. Zal nog één testen. Deze zijn nu losgekoppeld omdat de reparateur zei dat die de oorzaak waren Begrijp ik niet, omdat ze normaal in verkenner zichtbaar waren en onder apparaatbeheer niets bijzonders staat en er staat > werkt correct.

Laatst bewerkt:
Is de voeding al vervangen?

Nee, er is geen aanbod gedaan na welk onderzoek/diagnose ook.
men komt niet met een afgeronde diagnose en daarmee met een concreet voorstel/oplossing
Ik dacht dat men een voeding kan doormeten (waarden goed/fout) maar dat blijkt ingewikkelder dan 'men' denkt (meerdere uitgangen/uitgangswaarden?).
Waarom kan ik vijf dagen de pc normaal gebruiken en dan plotseling het probleem. Maar goed er ontstaat zo toch schade aan de andere hardware (externe schijven).

Grote kans dat die dus door snel herhaaldelijk aan/uitzetten zijn kortgesloten.
Dat geef je zelf aan en is waar of zou in dit geval kunnen. Ik zag soms wel vonkjes vliegen bij in en uitpluggen en toen zei een monteur te hoog voltage. Ik kan daar niets mee. Anderen zeggen weer wat anders.

B en D gecontroleerd (via dockingstation) en beide geven in CrystalDiskInfo aan > Goed

Schijf D.jpg

Laatst bewerkt:
Niet moeilijk doen, en gewoon eerst de voeding vervangen. Geen idee hoe oud deze is, maar anders heb je sowieso wat duurzaamers.

De laatste reparateur was er van overtuigd dat één van de drie schijven de oorzaak is. Voeding vervangen (oude is een GX 750 watt) is 165 euro. Als de voeding defect is waarom kan de pc het dan vijf dagen prima doen, dat is de vraag? Drie schijven kosten 170 euro, kan ik zo bestellen, geen punt. Maar wat is er met die USB-poorten aan de hand en hoe krijg je dat weer goed? Kortsluiting?, wat en waar zit de schade en hoe te herstellen?
Geen idee hoe oud deze is
De pc is gebouwd in 2010 en was toen een zeer geavanceerd systeem met i7, hoogwaardig moederbord (is een keer vervangen), veel RAM etc.
Deze pc heeft altijd 100% gefunctioneerd en nooit was deze traag, nu ook niet. Kun je echt lekker mee werken.

Ga wel een nieuwe kopen maar gebrek aan hulp daarbij en de veranderingen aan een systeem van deze tijd zijn toch lastig. Geen BR-disk of andere dvd-rom meer in de kast etc. Altijd met plezier mee gewerkt.

Laatst bewerkt:
Staat er spanning op de PC? Te meten met de multimeter tussen aarde en de kast. De kast zou dan de grond moeten zijn. Die van mij is helemaal niet geaard, ook niet via het stopcontact maar ik gebruik niet een geaard stopcontact. Er zijn altijd wel apparaten die wat spanning afstaan aan die aarding, die door het hele huis loopt maar als het veel is dan vliegt de aardlekschakelaar in de stoppenkast, veel mensen hebben die. Computers hebben dus ook wel eens fouten juist omdat die aangesloten zijn op aarde en andere toestellen, misschien ook computers met randappartuur, naar aarde stroom lekken. Een reparateur heeft daar natuurlijk niet naar gekeken maar de computer zou op het zelfde moment raar kunnen doen wanneer de koelkast aanslaat. Dat soort hardware fouten staan niet in logboeken dus blijven onopgelost. Ook moeilijk te controleren of er wat spanning op een aarde stroomdraad staat.

Ja, Alfred 2 dat zijn zaken waar jij verstand van hebt. In eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat men een nieuwe dikke stroomkabel aan het aanleggen was. Maar die mensen heb ik gevraagd en die zeggen dat is het niet. Anderen zeiden dat de voltage van de netspanning te hoog en wisselend is (220-250V?) oorzaak mensen nemen allemaal zonnepanelen (ik heb die niet). Ik heb meerder stopcontacten geprobeerd en andere kabels gebruikt, maar zo blijf je nergens, immers ik ben geen elektricien en heb geen meetapparatuur en men wil wel langskomen maar dat moet je dan dik betalen en mijn ervaring is, dat je daar niet wijzer van wordt.

Tijdens het uitschakelen blijven alle digitale klokken in huis gewoon werken, stoppen en schakelaars vallen niet uit.

Dat soort hardware fouten staan niet in logboeken dus blijven onopgelost.
Dat is een lastig punt want je moet weten waar dan die storing staat, en je moet die kunnen interpreteren. Ik las één keer "stroomonderbreking" en heel soms kreeg ik een blauw scherm, in het begin echter niet. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er schade ontstaat. Op een geven moment zag ik dat de Taakplanner beschadigd was. Maar softwarematige fouten kun je nog oplossen met een systeemkopie.

De vraag is nu, drie nieuwe schijven bestellen is geen punt, zal 170-180 euro zijn, maar wat dan met die USB-toestand. Zo kun je niet werken en geen externe schijven meer aansluiten? Één MyPassport en een USB-stick is kapot (hardware defect) en ik durf niets meer aan te sluiten want op die schijven staan niet te missen gegevens.

Laatst bewerkt:
Neem dan een UPS, zelf heb ik meerdere gehad maar af en toe dan moet er een nieuw lood/zuur accu in. Deze toestellen heb ik wel eens horen klikken. De stroom is ook wel eens uitgevallen en dan kon ik rustig mijn werk opslaan en de computer uitschakelen. Geen rimpel in het stroom-net of dit systeem vangt het op. Ik had dan wel eentje voor de computer en eentje voor de monitor. Een lamp kan er dan ook nog wel ook bij op. Nu is de nood niet zo hoog want de schijven hebben geen koppen meer die kunnen crashen.

UPS is Uninterruptible Power Supply.

En als de chips voor de USB op het moederbord stuk zijn?
Dan zou ik niet met dat bord meer willen doorwerken of nog extra geld in willen steken.

Ja, die kennis heb ik niet. Aangezien jij dat antwoord geeft, denk ik dat als jij dat weet en zegt, dan zou een bedrijf met monteurs (pc) dat ook moeten weten/inzien.

Veel mensen zullen zeggen 'geen geld meer insteken' maar je probeert toch wat. En tweehonderd euro is wellicht weggegooid geld maar dat maakt voor mij niet veel uit. En een nieuwe pc komt er ook wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb natuurlijk wel eens slechte computers gehad, zeg maar met I/O problemen, en die deden altijd iets verkeerd wanneer ik grote programma's installeerde. Bij lichte taken merk je dan nog niets of maar weinig. Daarvoor is er zoiets als stress test. https://www.google.nl/search?hl=nl&...&as_sitesearch=&as_occt=any&as_filetype=&tbs=

Heeft USB werkelijk gevonkt of is dat een moederbord lampje wat even opflikkert? Ik zou er niet gerust op zijn als ik een vonk zag en dit zou dan heel goed kortsluiting in dat aangesloten iets geweest kunnen zijn. Misschien is daardoor de USB controller die dat betreft onbruikbaar. Het USB zal wel niet herstellen maar we vernemen het graag.

De meeste voedingen zijn niet in 1 keer stuk-stuk, ze doen het na een reboot vaak wel weer, en dan voor een hele dag, of zoals bij jou een paar dagen. Maar die voedingen zijn ook aan slijtage onderhevig, ze houden het niet evenlang vol, en beginnen vaak met erg vage klachten, spontane uitval van het systeem (zonder foutcode) is er 1 van ...
Maar je zei al, die nieuwe pc komt er toch wel, ik hoop voor je dat deze niet de rest van je schijven nog gaat slopen ..
Een kleine tip, gebruik USBhubs die voorzien zijn van een eigen voedingsadapter, daar ontlast je de PCvoeding mee !

ik hoop voor je dat deze niet de rest van je schijven nog gaat slopen ..
Daar heb je gelijk in. De interne schijven ben ik niet zo bang voor maar het zijn de externe die gevaar lopen. Maar ik vind het vreemd dat reparateurs niet gerichter werken. Als je toch een opleiding hebt gevolgd en regelmatig cursussen volgt en/of jaren in het vak zit, mag je toch een gerichte aanpak verwachten?

USBhubs, ik heb er 1 maar als ik daar een stick inplug ook niets! Bij een kennis gaf die wel een schijfletter. Je kunt totaal niet zien of een port wel of niet goed/bruikbaar is. Of kun jij dat wel zien?

Er zou bij iedere poort een led moeten zitten groen/rood net zoals bij iedere batterij die je in een batterijlader doet. Rood > poort is onbruikbaar/defect. Nu kan ik niets zien en plug maar klakkeloos in en uit.

Zie afbeelding/schijf post 6. Is SATA/300 interface hetzelfde als SATA 6 Gb/s aansluiting?

Mij viel gisteren al op dat toen ik een usb-stick in een poort liet zitten de pc/windows niet wilde afsluiten. Vandaag weer en ik kreeg een blauw scherm met Stopcode > Driver power state failure.

Laatst bewerkt:
Hoe staan je energiebeheer instellingen?

Mij viel gisteren al op dat toen ik een usb-stick in een poort liet zitten de pc/windows niet wilde afsluiten. Vandaag weer en ik kreeg een blauw scherm met Stopcode > Driver power state failure.
Ik zou nooit zo door willen modderen met een, gezien jouw verhaal, een sterk vergroot risico op hard- en data verlies.
Als je toch al van plan bent een nieuw pc te kopen dan kan ik deze acties al helemaal niet volgen.
Wil je toch een oude 2e pc voor bepaalde zaken, probeer dan een oude Win7 pc goedkoop te scoren. Mijn (recente) ervaring is dat de meesten best nog redelijk met Win10 werken. En met een Win7 Home of Pro sticker op de kast is mijn (recente) ervaring dat je met die code ook een vergelijkbare Win10 nog steeds kunt activeren.
Meer energie ga ik in dit topic niet stoppen.

Ja, dat is een keuze. En energie ergens instoppen vind ik niet erg en vermoeiend. Ik help graag andere mensen en daar stop ik ook energie in. Verder is het toch leuk om met verschillende, meerdere zaken in aanraking te komen. Zaken lukken en mislukken, dat zal zo blijven.

Energiebeheer instelling staan op
gebalanceerd actief
Beeldscherm nooit
slaapstand nooit
hdd uitzetten 0 minuten
instelling selectieve usb onderbreking uitgeschakeld

Soms "is het gewoon op" die een hardware, wrs hier het moederbord en dan vind ik het persoonlijk geen duurzame oplossing, verlies van nog meer hardware (en/of data) om er meer door te gaan. Maar das een persoonlijke keuze.
Succes verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan