• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

één cel of meerdere cellen in draaitabel beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnvRijs

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2021
Goedemiddag,

Ik zou graag één cel of enkele cellen in een draaitabel willen beveiligen tegen bewerken.
Zie bijgevoegde printscreen.
Ik wil alleen cel C4 beveiligen tegen bewerken.

Ik heb al van alles geprobeerd met Bereiken bewerken toestaan en Blad beveiligen, maar nog niets heeft het gewenste effect.

Graag jullie hulp

Bijlagen

• Draaitabel.JPG
    Draaitabel.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 22
Een plaatje is perfect beveiligd, want daar kunnen we echt niets aan veranderen. Wellicht dat een bestandje met wat dummygegevens wat meer aanknopingspunten biedt om te kijken. Overigens is de grap van een draaitabel nu juist dat je naar believen eigen selecties kan maken.... Wat is daar op tegen?

Hierbij het testbestandje

Ik wil ervoor zorgen dat mijn collega's alleen legal entity 3000 mogen bekijken en niet 1000 en 2000 aan kunnen vinken in het draaitabel.
Verder mogen ze wel andere selecties maken in de draaitabel
Dus bepaalde maanden aan of uit zetten

Bijlagen

Als ze het echt niet mogen zien dan moet je ze de gegevens ook echt niet sturen. Beveiliging van gegevens hoort niet thuis in Excel, dat moet je bij de bron doen.

Ik heb één groot werkblad met alle orders in een Excel bestand staan, met dus meerdere legal entities

Om te voorkomen dat ik voor ieder legal entity een apart werkblad en daar een draaitabel overheen maak, probeer ik op deze manier werk te besparen.

Als je het werkblad met de draaitabel beveiligt, dan ben je er toch? Kunnen ze het filter niet meer aanpassen, tenzij je dat uiteraard expliciet toestaat. Maar dat wil je niet :). Volgens mij kun je dat met een macro ook nog wel per gebruiker instellen.

Als ze het echt niet mogen zien dan moet je ze de gegevens ook echt niet sturen. Beveiliging van gegevens hoort niet thuis in Excel, dat moet je bij de bron doen.

Ik zit nog even te klooien (als je een werkblad beveiligt, kun je ook geen andere selecties maken dus vermoedelijk heb je er niet zoveel aan) maar als je een beveiligde draaitabel kopieert naar een nieuw tabblad, kun je zonder problemen alles weer zien en doen. Je schiet er dus niks mee op, als je de draaitabel beveiligt.

Ik denk ook in de richting van jkpieterse, dus de gegevens gefilterd exporteren naar aparte bestanden bijvoorbeeld. Wat men niet heeft, kan men ook niet zien :).

Voor de gebruiker die onbekend is met PowerQuery misschien een goede manier om e.e.a. te verbergen (hoewel de brongegevens toch nog gewoon op het eerste blad beschikbaar zijn...), voor de iets meer geavanceerde Excel gebruiker is dit onvoldoende, het kost niet meer dan enkele kliks om dat filter op de entiteit uit de query weg te halen en toegang te krijgen tot alle gegevens.

Ik wil ervoor zorgen dat mijn collega's alleen legal entity 3000 mogen bekijken en niet 1000 en 2000 aan kunnen vinken in het draaitabel.

1) verberg de rij en kolomkoppen
2) verberg de regel waar "legel entity 3000" staat

Voor "argeloze" gebruikers voldoend, voor anderen gemakkelijk te wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan